|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>رمضان > روش شرعی اثبات دخول ماه رمضان
شماره مقاله : 2615 تعداد مشاهده : 349 تاریخ افزودن مقاله : 22/5/1389
|
روش شرعي براي دخول ماه رمضان اين است كه مردم به جهتي كه هلال، طلوع مي كند نگاه كرده و آن را پيدا نمايند، بهتر آن است كه افراد مورد اعتماد و تيز بين اين كار را انجام دهند كه اگر موفق به رؤيت آن شدند عمل به مقتضاي رؤيتشان واجب گردد كه اگر هلال رمضان بود روزه بر آنان واجب شود و اگر هلال شوال بود خوردن روزه بر آنان واجب شود.
اگر رؤيت به روش مذكور ثابت نشد نبايد به محاسبات رصدخانه اي اعتماد نمود مگر اين كه بتوان از طريق آن هلال را رؤيت نمود، در واقع رؤيت هلال رمضان به وسيله ي اين دستگاه ها معتبر است بدليل عموم قول پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كه مي فرمايد:[ إِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَصُومُوا، وَإِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا] [با رؤيت هلال روزه بگيريد و با رؤيت آن روزه را بخوريد.]
فقط بر محاسبات بدون رؤيت نبايد اعتماد نمود اما استفاده ازدوربين هاي نزديك كننده در رؤيت هلال، اشكالي ندارد؛ ناگفته نماند كه استفاده از دوربين هاي نزديك كننده تنها جواز دارد و واجب نيست، زيرا آنچه كه از ظاهر احاديث بر مي آيد اين است كه مسلمانان بر رؤيت عادي اعتماد كنند نه بر چيزي ديگر اما اگر از آن استفاده كردند و فرد قابل اعتمادي آن را از اين طريق رؤيت نمود اشكالي ندارد و مردم نيز از قديم الايام از اين روش استفاده مي كردند و در شب سوّم شعبان يا سوّم رمضان بر مكاني بلند قرار گرفته و با اين دوربين ها هلال را نگاه مي كردند.
بهر حال هر وقتي كه رؤيت هلال با هر وسيله كه ثابت شود عمل به مقتضاي آن واجب مي گرد، چون حديث پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ در اين باره عام است:[ إِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَصُومُوا، وَإِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا.]
شيخ ابن عثيمين- كتاب الدعوة- (5) (2/150- 151)
IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|