|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>خلافتها و حكومتهاي اسلامي>عمر بن خطاب رضی الله عنه > جنگ سقاطيه در کسکر
شماره مقاله : 2748 تعداد مشاهده : 297 تاریخ افزودن مقاله : 26/5/1389
|
جنگ سقاطيه در کسکر
ابوعبيد به تعقيب فراريان پرداخت. آنها به شهر کسکر پناه آورده بودند که متعلق به نرسي (پسرخالهي کسرا) بود. نرسي از قبل براي رويارويي با مسلمانان آماده شده و مردم را برانگيخته بود. آنها در سقاطيه با مسلمانان روبرو شدند و سرانجام مسلمانان آنها را شکست داده، غنايم زيادي به دست آوردند. نرسي پا به فرار گذاشت. مسلمانان بر املاک و لشکريان او تسلط يافتند و در خزانههاي او به کالاهاي با ارزش زيادي دست يافتند. به ويژه باغهاي سرسبزي از آنها باقي ماند که مسلمانان محصولات آنها را در ميان کشاورزان محروم تقسيم نمودند و خمس غنايم به دست آمده را نزد عمر رضي الله عنه فرستادند و براي او نوشتند: خداوند ارزاقي را به ما بخشيده که مربوط به کسراها بود و آنان خود از آن محافظت به عمل ميآوردند، لذا خواستيم که شما نيز آنرا ببينيد و از نعمت و فضيلت خداوند يادي ببريد.[1] اين رفتار مسلمانان با دهقانان محروم و زحمتکش که از خوراکها و ميوهجات ويژهي پادشاهانشان ميخوردند، نشانگر اخلاق و تواضع مسلمانان فاتح بود. گويا آنان با اين رفتار خود به مردم ميگفتند: بياييد به سوي ديني که کرامت انساني شما را به شما بر ميگرداند.[2] ابوعبيد در شهر کسکر مستقر شد و نيروهاي خود را در تعقيب فراريان و تأديب روستانشيناني که عهد شکني کرده، به جنگجويان دشمن پيوسته بودند، اعزام نمود. و بدين صورت مسلمانان به نيروي مقتدري تبديل شدند که حرف اول را در منطقه ميزدند. چنان که پس از آن برخي از کارگزاران دولت فارس، از مسلمانان امان طلبيدند و دو تن از آنان نوعي غذاي مخصوص براي فرماندهي مسلمانان تدارک ديده بودند که ابوعبيد از پذيرفتن آن به علت عدم دسترسي نيروهايش به چنين خوراکي امتناع ورزيد. اما وقتي مطلع شد که از آنها نيز با همين نوع غذا پذيرايي شده است، قبول کرد. اين برخورد ابوعبيد در واقع بيانگر ميزان تواضع، وفاداري و اخلاق اصحاب پيامبرو تابعين است[3].
[1] تاريخ طبري (4/272) [2] تاريخ اسلامي (10/335) ([3]) التاريخ الإسلامي (10/336).
از کتاب: ترجمه سيره عمربن خطاب رضي الله عنه، تأليف : دکتر علي محمد محمد صلابي
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|