Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 23

----

21/05/1446

----

3 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: 
" أنا وكافل اليتيم في الجنة هكذا. وأشار بالسبابة والوسطى وفرج بينهما شيئا " (صحيح بخاري)، يعنى: "من و كافل يتيم در بهشت مانند اين خواهيم بود"، سپس اشاره كرد به دو انگشت وسط و انگشت اشاره و بين آنها فاصله انداخت.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>ایمان > ارکان ششگانه ایمان

شماره مقاله : 2799              تعداد مشاهده : 366             تاریخ افزودن مقاله : 27/5/1389

 ارکان ششگانه‌ ایمان
 

تألیف: محمد بن علی بن ابراهیم عرفج
 

 

نخست: ایمان به‌ خدا.
دوم: ایمان به‌ فرشتگان.
سوم: ایمان به‌ کتابهایی که‌ خداوند بر پیامبران نازل کرده‌ است.
چهارم: ایمان به‌ همه‌ی پیامبران.
پنجم: ایمان به‌ روز واپسین؛ با توجه‌ به‌ این‌که‌ خداوند همه‌ی مردم را از قبرهایشان بیرون می‌آورد و آنان را طبق کردارشان محاسبه‌ می‌نماید:
{ فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ (٧)وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (٨)}الزلزلة: ٧ - ٨
(پس هركس به اندازه ذرّه غباري كار نيكو كرده باشد، آن را خواهد ديد (و پاداشش را خواهد گرفت). و هركس به اندازه ذرّه غباري كار بد كرده باشد، آن را خواهد ديد (و سزايش را خواهد چشيد)).
ششم: ایمان به‌ خير و شر و تلخ و شیرین سرنوشت. یعنی این‌که‌ به‌ علم قدیم خداوند سبحانه و تعالی، و به‌ مشیت مؤثر و قدرت فراگیر او ایمان داشته‌ باشیم، و این‌که‌ در جهان هستی تنها دستور خداوند سبحانه و تعالی جاری است و هر آن‌چه‌ بخواهد شدنی است و آن‌چه‌ زیر مشیت او قرار نگیرد به‌ وجود نخواهد آمد، گفتنی است که‌ ایمان به‌ قدر پیامدهای فراوانی را دارا می‌باشد، از جمله‌:
نخست: صبر و استقامت در برابر مشکلات، خداوند سبحانه و تعالی می‌فرماید:
{ مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الأرْضِ وَلا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ (٢٢)} الحديد: ٢٢
(هيچ رخدادي در زمين به وقوع نمي‌پيوندد، يا به شما دست نمي‌دهد، مگر اين كه پيش از آفرينش زمين و خود شما، در كتاب بزرگ و مهمي (به نام لوح محفوظ، ثبت و ضبط) بوده است، و اين كار براي خدا ساده و آسان است).
دوم: اطمینان خاطر در قبال این‌که‌ رزق و روزی، اجل و هر آن‌چه‌ بدان علاقه‌ دارد و دنبالش را می‌گیرد، خداوند سبحانه و تعالی در سرنوشت او ثبت کرده‌ است. پیامبر صلي الله عليه و سلم  می‌فرماید:
«ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوحَ وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ، وَأَجَلِهِ، وَعَمَلِهِ، وَشَقِيٌّ أَوْسَعِيْدٌ»([1]).
(سپس خداى تعالى به سوى او فرشته مي‌فرستد تا روح در آن بدمد و فرشته مأمور است به نوشتن چهار كلمه: روزى‌اش، مدت عمرش، كردار و رفتارش، و اين كه بدبخت يا نيك بخت است).
و دلیل برای انحصار ارکان ایمان در شش مورد فوق آیه‌ی زیر می‌باشد که‌ خداوند سبحانه و تعالی می‌فرماید:
{ لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ }البقرة: ١٧٧
(اين كه (به هنگام نماز) چهره‌هايتان را به جانب مشرِق و مغرب كنيد، نيكي (تنها همين) نيست (و يا ذاتاً روكردن به خاور و باختر، نيكي بشمار نمي‌آيد). بلكه نيكي (كردار) كسي است كه به خدا و روز واپسين و فرشتگان و كتاب (آسماني) و پيغمبران ايمان آورده باشد).
و دلیل برای ایمان به‌ قدر این آیه‌ است که‌ خداوند می‌فرماید:
{ إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ (٤٩)} القمر: ٤٩
(ما هر چيزي را به اندازه لازم و از روي حساب و نظام آفريده‌ايم).
از حضرت عمر بن خطاب رضی الله عنه روایت شده‌ که‌ فرمود: ما نزد رسول خدا صلی الله علیه و سلم نشسته بودیم که در این اثنا مردی خوش قیافه و دارای موهای زیبا و مرتب با لباس سفید وارد شد. هیچ یک از ما، او را نمی‌شناخت و آثار سفر نیز در او دیده نمی شد؛ نزدیک آمد و گفت: ای رسول خدا! اجازه است بیایم. رسول خدا صلی الله علیه و سلم  فرمود: بیا؛ لذا آن شخص جلو آمد و روبروی رسول خدا صلی الله علیه و سلم  طوری نشست که زانوهایش با زانوهای رسول اکرم صلی الله علیه و سلم  مماس گردید؛ آنگاه پرسید: اسلام چیست؟ رسول خدا  صلی الله علیه و سلم  فرمود:
(شهادة أن لا إله إلا الله، وأن محمداً رسول الله، وتقيم الصلاة، وتؤتي الزكاة، وتصوم رمضان، و تحجّ البيت).
«اسلام یعنی گواهی دادن به این که هیچ معبود برحقی جز الله وجود ندارد و محمد، فرستاده خداست و نیز این که نماز بپا بداری، زکات بدهی، ماه رمضان را روزه بگیری و به حج خانه خدا بروی». پرسشگر گفت: راست گفتی.
عبدالله‌ بن عمر می‌گوید: شگفتناک شدیم از این‌که‌ او را دیدیم در حالی که‌ سؤال می‌کند او را نیز تصدیق می‌نماید.[2]
سپس پرسید: ایمان چیست؟ فرمود:
«أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الآخر، وتؤمن بالقدر خيره وشره».
(ایمان آن است که به خدا، فرشتگان، کتاب‌ها، پیامبران، روز آخرت و خیر و شر تقدیرات الهی معتقد باشید).
و انسان نمی‌تواند به‌ درجه‌ی ایمان نایل گردد مگر این‌که‌ اسلام را پذیرفته‌ باشد.
 
مبانی اسلام (عقیدتی، عبادی و اخلاقی)، تألیف: محمد بن علی بن ابراهیم عرفج
 


([1])  بخاری آن را گزارش داده‌ است: 6/303.
[2]  صحيح مسلم (1/139).
 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال إبراهيم بن أدهم رحمه الله : «الزهد ثلاثة أصناف : فزهد فرض ، وزهد فضل ، وزهد سلامة ؛ فأما الزهد الفرض فالزهد في الحرام، والزهد الفضل الزهد في الحلال، والزهد السلامة الزهد في الشبهات». "جامع العلوم والحكم " (ص : 310). ابراهیم بن ادهم رحمه الله فرمودند: «زُهد سه نوع است: زهدی که فرض است، و زهدی که فضل است، و زهدی که مایه سلامت است؛ زهد فرض یعنی دوری از حرام، و زهد فضل یعنی بی رغبتی نسبت به حلال، و زهد سلامت یعنی پرهیز از شبهات».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 2464
دیروز : 5831
بازدید کل: 8835778

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010