|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>نماز > مواردی که امام در نماز جماعت می تواند نشسته نماز بخواند
شماره مقاله : 2827 تعداد مشاهده : 319 تاریخ افزودن مقاله : 29/5/1389
|
دراين موارد امام در نماز جماعت مي تواند نشسته نماز بخواند: دسته 1: امام جماعت در حال نشسته نماز خود را آغاز کند که در اين حالت مامومين نماز را به صورت نشسته پشت سر او مي خوانند. دليل آن هم حديثي که امام بخاري آن را در صحيحش آورده است : عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهَا قَالَتْ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي بَيْتِهِ وَهُوَ شَاكٍ فَصَلَّى جَالِسًا وَصَلَّى وَرَاءَهُ قَوْمٌ قِيَامًا فَأَشَارَ إِلَيْهِمْ أَنْ اجْلِسُوا فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ إِنَّمَا جُعِلَ الإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ فَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا وَإِذَا رَفَعَ فَارْفَعُوا وَإِذَا صَلَّى جَالِسًا فَصَلُّوا جُلُوسًا " رواه البخاري( الأذان/657) از مادر مومنان عايشه رضي الله عنها روايت شده است که رسول الله صلي الله عليه وسلم در خانه در بستر بيمار خوابيده بود ودر همان وضعيت بصورت نشسته نماز خود را آغاز کرد که گروهي پشت سر او ايستاده به او اقتداء کردند رسول الله صلي الله عليه وسلم با اشاره به آنها فهماند که ايشان نيز نشسته نماز خود را ادامه بدهند زمانيکه نماز به پايان رسيد رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم فرمود : وجود امام جماعت به اين معني است که به او اقتداء شود پس اگر به رکوع رفت شما هم به رکوع برويد واگر ايستاد شما هم بايستيد واگر نشست شما هم بنشينيد. دسته ي 2: امام جماعت نماز را بصورت ايستاده آغاز کرد اما در هنگام نماز با مشکلي مواجه شد ونتوانست بنابه دلايلي نماز را ايستاده ادامه دهد که در اين حالت مأمومين ايستاده پشت سر او نماز را ادامه خواهند داد. دليل اين دسته هم حديث ديگر که عايشه صديقه رضي الله عنها آنرا روايت فرموده اند که نص حديث : عن عَائِشَةَ رضي الله عنها قَالَتْ : " ثَقُلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ أَصَلَّى النَّاسُ قُلْنَا لا هُمْ يَنْتَظِرُونَكَ قَالَ ضَعُوا لِي مَاءً فِي الْمِخْضَبِ قَالَتْ فَفَعَلْنَا فَاغْتَسَلَ فَذَهَبَ لِيَنُوءَ فَأُغْمِيَ عَلَيْهِ ثُمَّ أَفَاقَ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَصَلَّى النَّاسُ قُلْنَا لا هُمْ يَنْتَظِرُونَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ ضَعُوا لِي مَاءً فِي الْمِخْضَبِ قَالَتْ فَقَعَدَ فَاغْتَسَلَ ثُمَّ ذَهَبَ لِيَنُوءَ فَأُغْمِيَ عَلَيْهِ ثُمَّ أَفَاقَ فَقَالَ أَصَلَّى النَّاسُ قُلْنَا لا هُمْ يَنْتَظِرُونَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ضَعُوا لِي مَاءً فِي الْمِخْضَبِ فَقَعَدَ فَاغْتَسَلَ ثُمَّ ذَهَبَ لِيَنُوءَ فَأُغْمِيَ عَلَيْهِ ثُمَّ أَفَاقَ فَقَالَ أَصَلَّى النَّاسُ فَقُلْنَا لا هُمْ يَنْتَظِرُونَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَالنَّاسُ عُكُوفٌ فِي الْمَسْجِدِ يَنْتَظِرُونَ النَّبِيَّ عَلَيْهِ السَّلَام لِصَلَاةِ الْعِشَاءِ الآخِرَةِ فَأَرْسَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى أَبِي بَكْرٍ بِأَنْ يُصَلِّيَ بِالنَّاسِ فَأَتَاهُ الرَّسُولُ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْمُرُكَ أَنْ تُصَلِّيَ بِالنَّاسِ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ وَكَانَ رَجُلًا رَقِيقًا يَا عُمَرُ صَلِّ بِالنَّاسِ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ أَنْتَ أَحَقُّ بِذَلِكَ فَصَلَّى أَبُو بَكْرٍ تِلْكَ الْأَيَّامَ ثُمَّ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَجَدَ مِنْ نَفْسِهِ خِفَّةً فَخَرَجَ بَيْنَ رَجُلَيْنِ أَحَدُهُمَا الْعَبَّاسُ لِصَلاةِ الظُّهْرِ وَأَبُو بَكْرٍ يُصَلِّي بِالنَّاسِ فَلَمَّا رَآهُ أَبُو بَكْرٍ ذَهَبَ لِيَتَأَخَّرَ فَأَوْمَأَ إِلَيْهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِأَنْ لا يَتَأَخَّرَ قَالَ أَجْلِسَانِي إِلَى جَنْبِهِ فَأَجْلَسَاهُ إِلَى جَنْبِ أَبِي بَكْرٍ قَالَ فَجَعَلَ أَبُو بَكْرٍ يُصَلِّي وَهُوَ يَأْتَمُّ بِصَلَاةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالنَّاسُ بِصَلاةِ أَبِي بَكْرٍ وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قاعد " رواه البخاري (الأذان/655) مفهوم حديث بصورت مختصر : (زمانيکه رسول الله صلي الله عليه وسلم در بستر بيماري بودند که پس از آن وفات کردند، چون توانائي اقامت نماز را بصورت جماعت نداشتند دستور دادند ابوبکر صديق رضي الله عنه امام جماعت مسلمانان باشد اما در هنگام نماز رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم در حاليکه دو نفر از صحابه زير بغل او را گرفته بودند او را به مسجد آوردند که ابوبکر صديق کمي عقب آمد ورسول الله صلي الله عليه وسلم پيش رفتند ورسول الله صلي الله عليه وسلم در حال نشسته نماز مي خواند وصحابه در حالت ايستاده نماز را پشت سر او ادامه مي دادند. كتاب أحكام الإمامة والائتمام في الصلاة نوشته المنيف ص 112-116 وكتاب فتح الباري شرح صحيح البخاري ابن حجر رحمه الله ج2 ص 174.
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|