|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>نماز > حکم نجاست بر لباس نمازگزار
شماره مقاله : 2838 تعداد مشاهده : 336 تاریخ افزودن مقاله : 29/5/1389
|
اگر کسي نماز را در حالي خواند که نجاستي بر لباسش بود ليکن متوجه آن نشده بود، نمازش صحيح و اعاده آن لازم نيست و اگر در اثناي نماز متوجه آن شد، اگر امکان برطرف کردن آن باشد مانند اينکه نجاست روي کفشها يا لباسي اضافي غير از آنچه که عورت را پوشانده باشد، بايد آن را برداشته و نمازش را کامل کند، ولي اگر برداشتن نجاست (در اثناي نماز) امکانپذير نباشد بايد به نمازش ادامه دهد و نيازي به اعاده آن نيست؛ به دليل حديث ابوسعيد که گفت : پيامبر صلى الله عليه و سلم نماز ميخواند (در اثناي نماز) کفشهايش را درآورد، مردم هم (به دنبال او) کفشهايشان را در آوردند، وقتي که از نماز فارغ شد فرمود : چرا کفشهايتان را درآورديد؟ گفتند تو را ديديم کفشهايت را درآوردي ما هم آنها را درآورديم، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : "إن جبريل أتاني فأخبرني أن بهما خبثا فإذا جاء أحدکم المسجد فليقلب نعليه و لينظر فيهما، فإن رأي خبثا فليمسه بالأرض ثم ليصل فيهما" (روايت ابو داوود 636/353/2)، يعنى: "جبرئيل پيش من آمد و به من خبر داد که بر کفشهايم نجاست است، پس هرگاه کسي از شما به مسجد آمد، کفشهايش را وارونه کرده و به زير آنها نگاه کند اگر نجاستي ديد آن را به زمين بمالد و سپس با آن نماز بخواند." در ضمن لازم به تذكر است كه خون انسان نجس نيست، چه هنگام حيات و چه پس از مرگ، مگر اينكه خونى باشد كه از شرمگاه و يا محل ادرار و يا محل مدفوع خارج شود كه در اينصورت آن خون نجس هست.
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|