Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

(‌جاهدوا المشرکین باموالکم و انفسکم و السنتکم‌) .
«‌با مال و جان و زبانتان با مشرکان جهاد کنید.»

روایت از احمد، ابوداود، نسائی، ابن حبان است. و حاکم آن را از انس‌ روایت کرده و گفته است‌: این حدیث صحیح است‌.  

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>گوشه گیری > حکم گوشه گیری در اسلام

شماره مقاله : 2845              تعداد مشاهده : 683             تاریخ افزودن مقاله : 29/5/1389

در کتاب الفتن ، شماره (7088) از ابو سعيد خدري رضاي خدا بر او باد روايت کرده که پيغمبر ( صلي الله عليه و سلّم ) فرمودند : ( يُوشِكُ أَنْ يَكُونَ خَيْرَ مَالِ الْمُسْلِمِ غَنَمٌ يَتْبَعُ بِهَا شَعَفَ الْجِبَالِ وَمَوَاقِعَ الْقَطْرِ يَفِرُّ بِدِينِهِ مِنْ الْفِتَن ) . يعني : نزديک است که زماني بيايد بهترين مال مسلمان گوسفنداني باشد آنها را به چرا گاه ها دردرّه ها و قلّه کوهها ببرد و بدين صورت براي حفاظت دينش از فتنه و آشوب فرار کند . و مسلم در حديث شماره (1888 ) شبيه آن را روايت مي کند : عن أبي سعيد الخدري أيضاً رضي الله عنه الله عنه أَنَّ رَجُلا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : أَيُّ النَّاسِ أَفْضَلُ ؟ فَقَالَ : رَجُلٌ يُجَاهِدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِمَالِهِ وَنَفْسِهِ. قَالَ : ثُمَّ مَنْ ؟ قَالَ : مُؤْمِنٌ فِي شِعْبٍ مِنْ الشِّعَابِ يَعْبُدُ اللَّهَ رَبَّهُ وَيَدَعُ النَّاسَ مِنْ شَرِّهِ ) .
يعني : از ابو سعيد خدري رضي الله عنه روايت مي کند که مردي نزد پيغمبر ( صلي الله عليه و سلّم ) آمد و پرسيد : چه کسي از مردم با فضيلت تر است ؟ فرمود : مردي که در راه خدا با مال و نفسش تلاش مي کند . سپس گفت : چه کسي ؟ فرمود : مؤمني که در درّه اي از درّه ها خدا را عبادت کند و مردم را به خاطر شرارتشان ترک کرده باشد .
اينکه در حديث فرمودند : (شَعَفَ الْجِبَالِ ) يعني قلّه کوهها . و امّا کلمه ( الشعب ) درّه اي که در بين د و کوه قرار گرفته باشد . نووي رحمه الله در شرح مسلم ( 13/ 34 ) مي فرمايند : منظور عين درّه نيست ؛ بلکه منظور تنها شدن و گوشه گيري از مردم است ، و اينکه کلمه درّه را تعيين کرده اند بدين علّت است که غالباً درّه از مردم خالي است .
اين حديث بر بهتر بودن گوشه گيري از مردم و عدم اختلاط با آنها دلالت مي کند ،در حالي که مسلمان به خاطر فتنه و آشوب دينش در امان نباشد ، به صورتي که اگر با مردم آمد و شد داشته باشد از ارتداد خود و يا تجاوز کردن از حقّ و يا مرتکب شرک شدن و يا ترک اصول اسلام و ارکانش و يا امثال آن بترسد .
حافظ ابن حجر در کتاب الفتح ( 13/ 42 ) مي گويد : حديث بر فضيلت گوشه گيري دلالت مي کند براي کساني که دينشان در امان نباشد .
و سندي در حاشيه اش بر کتاب النسائي ( 8/ 124 ) مي گويد : اين حديث شامل جايز بودن گوشه گيري و حتّي افضل بودن آن در روزگار فتنه است .
در حديث دوّمي که همين الآن ذکز شد پيغمبر ( صلي الله عليه و سلّم ) مؤمن گوشه گير را در فضيلت به دنبال تلاش کننده در راه خدا ذکر کرده است ،حافظ ابن حجر در الفتح ( 6/6 ) مي گويد : مؤمن گوشه گير از مردم به دنبال مجاهد در راه خدا مي آيد ، چون کسي که با مردم قاطي است از ارتکاب گناه در امان نيست ، و بعضي موقع گناهان او بيشتر از حسناتي مي باشد که در اختلاط با مردم برايش حاصل مي شود . امّا فضل انزوا و کناره گيري ويژه موقع فتنه است . 
امّا در مورد گوشه گيري در غير وقت فتنه و ترس مسلمان از دينش ، علما اختلاف دارند ، جمهور علما بر اين هستند که : اختلاط با مردم بهتر از انزوا و گوشه گيري است ، براي اين حکم چند دليل آورده اند ، و اينک تعدادي از آنها :
اختلاط با مردم حالت و عمل پيغمبر ( صلي الله عليه و سلّم ) و تمامي پيغمبران قبل از او- صلوات الله و سلامه عليهم - ، و عموم اصحاب پيغمبر- رضاي خدا بر آنان باد – بود . شرح مسلم از نووي ( 13/34 ) .
حديثي که ترمذي در شماره ( 2507 ) و ابن ماجه در شماره ( 4032 ) از پيغمبر ( صلي الله عليه و سلّم ) روايت کرده اند که فرمودند : (الْمُؤْمِنُ الَّذِي يُخَالِطُ النَّاسَ وَيَصْبِرُ عَلَى أَذَاهُمْ أَعْظَمُ أَجْرًا مِنْ الْمُؤْمِنِ الَّذِي لا يُخَالِطُ النَّاسَ وَلا يَصْبِرُ عَلَى أَذَاهُمْ) يعني : مؤمني که با مردم آمد و شد دارد و بر اذيت و آزار آنان صبر مي کند بهتر است از مؤمني که اختلاط ندارد و بر اذيت و آزار آنان صبر نمي کند ، الباني در صحيح ترمذي به شماره ( 2035 ) آن را صحيح دانسته است .
سندي در حاشيه خودش برکتاب ابن ماجه (2/493 ) مي گويد : حديث بر بهتر بودن کسي که با مردم قاطي و صابر است از کسي که گوشه گير است دلالت دارد .
صنعاني در کتاب سبل السلام مي گويد : کسي که با مردم آمد و شد دارد ، و آنها را امر به معروف و نهي از منکر مينمايد ، و با آنها به نيکي برخورد مي کند ، بهتر است از کسي که ، از مردم کناره گيري مي کند و بر اختلاط با آنها صبر ندارد .
حديثي که ترمذي ازابو هريره روايت مي کند ، مي گويد : مردي از اصحاب رسول الله ( صلي الله عليه و سلّم ) از کنار درّه اي ردّ شد و چشمه کوچکي در آنجا ديد از زلالي و پاکي آبش متعجب شد ، و گفت : اي کاش از مردم کناره گيري مي کردم و در اين درّه کنار اين آب سکونت مي کردم ، سپس گفت : هرگز اين کار را نمي کنم تا از رسول الله ( صلي الله عليه و سلّم ) اجازه نگيرم . وقتي که موضوع را به رسول الله ( صلي الله عليه و سلّم ) گفتند، فرمود : ( لا تَفْعَلْ ، فَإِنَّ مُقَامَ أَحَدِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَفْضَلُ مِنْ صَلاتِهِ فِي بَيْتِهِ سَبْعِينَ عَامًا . أَلا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ الْجَنَّةَ ؟ اغْزُو فِي سَبِيلِ اللَّهِ . مَنْ قَاتَلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَوَاقَ نَاقَةٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ ) يعني : اين کار را انجام نده ، چون مقام هريک از شما در راه خدا ، از نماز خواندنش در خانه هفتاد سال با فضيلت تر است . مگر دوست نداريد که خداوند از گناهانتان خشنود شود و شما را داخل بهشت کند ؟ بجنگيد در راه خدا . کسي که در راه خدا به اندازه فاصله دو بار دوشيدن شتر بجنگد بهشت براي او واجب است . الباني اين حديث را در صحيح ترمذي (1348 ) حسن دانسته است .
آنچه مسلمان از آميختن با مردم بدست مي آورد ، از مصلحت هاي شرعي و منافعي که از اختلاط با مردم حاصل مي شوند از قبيل برپا نمودن شعائر ديني و زياد کردن تعداد مسلمانان ، و رساندن خيرهايي از جمله ياري کردن و به داد رسيدن و امثال آن به آنها ، و شرکت در نمازهاي جمعه و جماعت ، و تشييع جنازه ، و عيادت مريض ، و حلقه هاي ذکر و غيره .... ( فتح الباري 13/ 43 / شرح مسلم از نووي ) . توفيق دهنده تنها خداست و او داناتر است .

صلي الله و سلّم علي نبينا محمد و علي آله و صحبه اجمعين
شيخ محمد صالح المنجد



وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از ابووائل شقيق بن سلمه روايت است: به علي گفتند: آيا براي خودت جانشيني تعيين نمي‌كني؟ گفت: رسول الله ‏ صلی الله علیه و سلم خليفه تعيين نكرد كه من تعيين كنم، ليكن اگر خداوند برای مردم اراده‌ي خيری کرده باشد، به زودي آنها را پس از من بر بهترين‌شان جمع خواهد كرد، همان طور كه بعد از پيامبر بر بهترينشان جمع كرد.(مستدرک حاکم(3/79)اسنادش صحیح است,ذهبی موافق آن است.)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 3508
دیروز : 5614
بازدید کل: 8793667

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010