Untitled Document
 
 
 
  2024 Dec 03

----

01/06/1446

----

13 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است:

" رَكْعَتَا الْفَجْرِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا" (روايت مسلم (725).

يعنى: "دو ركعت سنت صبح بهتر است از دنيا و آنچه كه در آن هست"

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>خلافتها و حكومتهاي اسلامي>عباسیان

شماره مقاله : 2899              تعداد مشاهده : 310             تاریخ افزودن مقاله : 31/5/1389

تاریخ دولت عباسی در یک نگاه

سال (132 – 656 ) هجری
خلافت عباسی بیش از پنج قرن بر بلاد اسلامی حکم فرما بود و از سال ( 132 هجری - 750 میلادی ) با خلافت ابو العباس السفاح عبدالله بن محمد بن علی بن عبدالله بن عباس شروع شده و نهایتا در سال (656 هجری – 1100 میلادی ) به دست تاتاریان سقوط کرد . در این خلافت بیش از 37 خلیفه بر تخت حکومت نشستند و عصرهای مختلف همراه با ضعف و قوت ، پیشرفت و پسرفت را تجربه کرد . 
مورخین عصر دولت عباسی را به چهار قسمت اصلی تقسیم کرده اند:
أ ) - عصر عباسی اول : از سال 132 هجری شروع شده و در سال 232 هجری پایان پذیرفت .
در این عصر 9 خلیفه عباسی بر بلاد اسلامی حکم راندند که اولین آنها ابوالعباس السفاح و آخرین خلیفه در این عصر واثق بالله بن المعتصم بود که در سال 232 هجری قمری وفات نمود . این دوره از خلافت عباسی را عصر طلایی می نامند حقیقتا در عصر طلایی ، خلفاء نه گانه توانستند سه پیروزی بزرگ را کسب کنند اولا : خلافت خود را قوت بخشیده و به دشمنان داخلی و خارجی مجالی برای پیشرفت داده نشد .
دوما : توانستند مساوات و عدالت را بین اقشار مختلف جامعه بر قرار کنند . سوما : حضارات و آثار اسلامی را رونق داده و در پیشرفت هر چه بیشتر آن تلاش و همت به خرج دادند . در این عصر ائمه چهار گانه اهل سنت زندگی می کردند و پایه و اساس این مذاهب شکل گرفته و در مرور زمان توسعه پیدا کرد . دراین عصر نهضت علمی و ثقافی شکل گرفت و تصنیف کتب وترجمه بعضی از لغات اجنبی به عربی صورت گرفت.
ناگفته نماند که بعضی از فتنه ها در این عصر بوجود آمد ، مانند فتنه خلق قرآن و جهود امام احمد حنبل – رحمه الله - با این فتنه ، این فتنه در عهد مأمون بوجود آمد .
ب ) - عصر عباسی دوم : سال 232 شروع شده و 334 هجری به پایان رسید .
این عصر با خلافت متوکل در سال 232 هجری شروع شده و در سال 334 هجری با خلافت مستکفی بالله پایان پذیرفت . این عصر به نفوذ ترکها معروف است ، به گونه ای که اتراک در دستگاه حکومتی تأثیر گذاشته و بر ادارات و جیش ها احاطه پیدا کردند . این ترکها متعلق به ترکستان و بلاد ماوراء النهر بودند و دولت عباسی از آنها در دستگاه حکومتی استفاده کرد که این سبب ضعف دولت در آینده گردید .
ج ) - عصر عباسی سوم : بدایت آن سال 334 و نهایتش سال 447 هجری .
در این عصر کم کم ضعف دولت عباسی هویدا شد و از خلافت جزء اسم چیز دیگری از آن باقی نمانده بود . بویهیون در این عصر توانستند بر دولت سیطره پیدا کرده و بر آنها حکم کنند و امور را به دست خود سپردند .
اصل بویهیون از دیلم بود و گفته شده از شیعیان متعصب بودند و اعتقاد داشتند که عباسیان حق آنها را از خلافت غصب کرده است .
د ) – عصر چهارم عباسی : این عصر از سال 447 هجری شروع شده و در 656 هجری پایان یافت . 
این عصر معروف به نفوذ سلاجقه نهایت دولت عباسی است ، در این زمان که دولت عباسی در ضعف و انحلال به سر می برد ، سلاجقه که از اتراک بودند توانستند نفوذ خود را گسترش داده و بر شرق و غرب تسلط پیدا کنند و بر دولت عباسی غلبه کنند . در این زمان خلافت عباسی از دو جهت در خطر بود : از یک طرف خطر تقسیمات داخلی وجود داشت و از جهت دیگر ترس از حمله ی رومیها آنها را در تنگنا قرار داده بود. سر انجام در قرن هفتم سال 656 هجری قمری آخرین خلیفه عباسی سقوط کرده و قوم تاتار توانست بر دولت عباسی غلبه کرده و به حکومت آنها خاتمه بخشد . سپس دور بعدی ازخلافت اسلامی یعنی خلافت عثمانیها شروع شد .

خلافت دولت عباسی در بغداد (132-656 هـ):


132-136 ابوعباس سفّاح  عبدالله بن محمد بن علي
136-158 ابو جعفر منصور عبدالله بن محمد
158-169 مهدي  محمد بن عبدالله منصور
169-170 هادي  موسى بن محمد مهدي
170-193 رشيد  هارون بن محمد مهدي
193-198 امين  محمد بن هارون رشيد
198-218 مأمون عبد الله بن هارون رشيد
218-227 معتصم محمد بن هارون رشيد
227-232 واثق  هارون بن محمد معتصم
232-247 متوكّل جعفر بن محمد معتصم

عصر سيطره ی ترک ها (247-334)
274-248 منتصر بالله  محمد بن جعفر متوكل
248-252 مستعين بالله  أحمد بن محمد معتصم
252-255 معتز بالله  محمد بن جعفر متوكل
255-256 مهتدي بالله  محمد بن هارون واثق
256-279 معتمد على الله  احمد بن جعفر متوكل
279-289 معتضد بالله احمد بن طلحة بن جعفر المتوكل
289-295 مكتفي بالله علي بن احمد معتضد
295-320 مقتدر بالله جعفر بن احمد معتضد
320-322 قاهر بالله محمد بن أحمد معتضد
322-329 راضي بالله محمد بن جعفر مقتدر
329-333 متقي لله ابراهيم بن جعفر مقتدر
333-334 مستكفي بالله عبدالله بن علي مكتفي

عصر سيطره ی بويهيين شيعه (334-447)
334-363 مطيع لله  فضل بن جعفر مقتدر
363-381 طائع لله  عبدالكريم بن فضل مطيع
381-422  قادر بالله  أحمد بن إسحاق بن جعفر المقتدر
422-467  قائم بأمر الله  عبدالله بن احمد قادر

عصر سيطره ی ترکان سلجوقی (447-656)
467-487 مقتدي بأمر الله  عبدالله بن محمد بن عبدالله قائم
487-512  مستظهر بالله احمد بن عبدالله مقتدي
512-529 مسترشد بالله فضل بن احمد مستظهر
529-530 راشد بالله  منصور بن فضل مسترشد
530-555 مقتفي لأمر الله محمد بن احمد مستظهر
555-566  مستنجد بالله  يوسف بن محمد مقتفي
566-575 مستضيئ بأمر الله حسن بن يوسف مستنجد
575-622 ناصر لدين الله  احمد بن حسن مستضيئ
622-623 ظاهر بأمر الله محمد بن أحمد ناصر لدين الله
623-640 مستنصر بأمر الله  منصور بن محمدظاهر بأمر الله
640-656 مستعصم بالله  عبدالله بن منصور مستنصر بالله
 



ترجمه و تحقیق : أبو أنس
سايت عصر اسلام
www.IslamAge.com

مراجع و مصادر :
1- الدعوة العباسية ودورها في نهاية الدولة الأموية_ تألیف دکتر علی محمد صلابی

 2- سير أعلام النبلاء – تأليف : الذهبي - تحقيق شعيب الأرناؤوط

 3- سایت موسوعة الأسرة المسلمة التاریخ الإسلامی و سایت قصة الإسلام و سایت تاریخ الإسلام .
4- تاريخ الإسلام السياسي والديني والثقافي والاجتماعي – تألیف : دکتر حسن ابراهيم حسن 
5- البدایة و النهایة – ابن کثیر



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال قتادة رحمه الله: «إن هذا القرآن يدلكم على دائكم ودوائكم، فأما داؤكم فالذنوب وأما دواؤكم فالاستغفار». "جامع العلوم والحكم " (ص : 415). و قتاده رحمه الله فرمود: «این قرآن برای شما درد و دوای شما را بیان کرده، درد شما گناه است و دوای آن استغفار و طلب مغفرت الهی است».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1225
دیروز : 3590
بازدید کل: 8968982

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010