|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>رکن یمانی
شماره مقاله : 2927 تعداد مشاهده : 336 تاریخ افزودن مقاله : 31/5/1389
|
در مورد ركن يمانى، در واقع كعبه داراى 4 گوشه ميباشد كه بترتيب عبارتند از: 1- ركن الاسود (ركن سياه): به اين اسم ناميده شده زير حجر الاسود در اين گوشه قرار دارد و در نزديكترين گوشه به دروازه كعبه قرار دارد كه ابتداى طواف از اين ركن ميباشد، و به آن ركن "شرقى" نيز گفته ميشود. 2- ركن عراقى: به اين اسم ناميده شده زيرا به سمت عراق قرار گرفته و بين اين ركن و ركن حجر الاسود دروارزه كعبه قرار گرفته، و به آن ركن "شمالى" نيز گفته ميشود زيرا به سمت شمل قرار گرفته. 3- ركن شامى: به اين اسم ناميده شده زيرا به سمت شام و مغرب قرار گرفته شده، و بين اين ركن و ركن عراقى "حجر اسماعيل" قرار گرفته شده، و به آن ركن "غربى" نيز ميگويند. 4- ركن يمانى: به اين اسم ناميده شده زيرا به طرف يمن قرار گرفته شده. اما چرا ركن يمانى به رنگى غير از رنگ ديوار كعبه ديده ميشود و چرا آنرا مسح ميكنند و آيا حضرت على بن ابى طالب در قسمت داخلى آن رنگ و در جوف كعبه زاييده شده، جواب بشرح زير است: 1- علت مسح كردن اين ركن هنگام طواف اينست كه پيامبر صلى الله عليه و سلم هنگام طواف آنرا مسح كرده پس سنت است، همانطور كه بوسيدن حجر الاسود هنگام طواف كردن سنت است، و در روايت صحيح وارد شده است كه " هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و سلم طواف ميكرد حجر الاسود و ركن يمانى را در هر هنگام هر طواف مسح ميكرد " (صحيح الجامع رقم 4751)، و در فضيلت مسح ركن يمانى از پيامبر صلى الله عليه و سلم وارد شده است كه فرمودند: " مسح كردن حجر الاسود و ركن يمانى گناهان زيادى را پاك ميكند " (روايت احمد – صحيح لجامع رقم 2194)، لذا ميبينيد كه هيچ ربطى به تولد كسى ندارد و گرنه پيامبر صلى الله عليه و سلم علت آنرا بيان ميكرد. 2- علت مغاير بودن رنگ اين قسمت با بقيه خانه كعبه اينست كه، در كتاب "التاريخ القويم لمكة و بيت الله الكريم" مؤلف محمد طاهر كردى جلد سوم و صفحه 256 آمده است كه: ساختن سنگ قسمت ركن يمانى بر ميگردد به زمان عبدالله ابن زبير رضي الله عنه و تا امروز باقيمانده، و هر كسى كه ساختن كعبه را بازسازى ميكرده اين قسمت را دست نزده باقى گذاشته، و در سال 1040 هجرى در زمان سلطان مراد چهارم كه خانه كعبه را بازسازى كرد، گوشه اى از اين ركن يمانى (كه از قديم تا آنزمان دست نخورده بوده) شكست، لذا آن قسمت را براى جلوگيرى از ريزش و از بين رفتن با سرب گداخته پر كرد، و در زمان فاطميين آن قسمت با ميخكارى مستحكمتر شد. پس اين رنگ مختلفى كه در ركن يمانى ميبيني در واقع فلز سرب ميباشد كه با مسح زياد مردم و با تغييرات آب و هوا باز هم كمى تغيير كرده، لذا اين تغيير رنگ به اين علت است كه ذكر شد و هيچ ربطى به تولد كسى ندارد. 3- در رواياتى كه در كتب اهل سنت آمده اينست كه "حكيم بن حزام" در خانه كعبه بدنيا آمده و نه على بن ابى طالب. امام ذهبى روايت اين حادثه را از ابن مندة و از زبير از مصعب از عثمان نقل كرده است كه "حكيم" در داخل خانه كعبه بدنيا آمد، براى اين منظور مراجعه شود به كتب: (سير اعلام النبلاء 3/46) و (فيض القدير 2/37( و )الوفيات (1/67 و )مشاهير علماء الانصار (1/12 و )ريح النسرين فيمن عاش من الصحابة (1/49 و )الوقوف على الموقوف 1/80)، ولى ناگفته نماند كه يكى از علماء اهل سنت بنام "حاكم نيشاپورى" در كتاب "المستدرك" زير شماره 3/482 گفته است كه: "و اخبار متواتر آمده كه فاطمه در جوف كعبه على را زاييد"، ولى هيچ روايتى را نقل نكرده است و فقط اين حرف را زده است، و اين در واقع بدون هيچ دليل و روايتى خلاف استاذش امام مسلم نيشاپورى صحبت كرده، كه از عجائب "حاكم" بنظر ميرسد، زيرا استاذش امام مسلم نيشاپورى روايت كرده است كه زاييده شده در داخل خانه كعبه حكيم ابن حزام ميباشد، و امام سيوطى روايت ولادت على در خانه كعبه را ضعيف دانسته و گفته است كه صحيحش آنست كه "حكيم بن حزام" است كه در خانه كعبه بدنيا آمده است، همانطور كه در كتاب "ثقات" آمده است كه: "حكيم بن حزام ... و تولدش 13 سال قبل از حادثه عام الفيل بود و مادرش وارد خانه كعبه شد و آنجا وضع حمل كرد و حكيم بن حزام را در داخل خانه كعبه زاييد" (كتاب الثقات 3/71).
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|