Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: "لا يقضين حکم بين اثنين و هو غضبان" (متفق عليه)، يعنى: "هيچ قاضي‌اي در حال عصبانيت بين دو نفر قضاوت نکند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>تميمه

شماره مقاله : 311              تعداد مشاهده : 368             تاریخ افزودن مقاله : 27/5/1388

نهي ‌از تميمه‌ها = چشم‌آويزها‌، با‌زوبندها
از چيزهائي‌كه مردم بمنظوردفع چشم زخم از اطفال و يا جلب قلوب ببازو و يا گردن اطفال يا ديگران آويزان مي‌كنند پيامبر صلي الله عليه و سلم  نهي فرموده است‌.
تميمه عبارت بود از مهره‌هائي‌كه اعراب بگردن يا بازوي اطفال خود آويزان مي‌كردند و بگمان خود بدينوسيله آنان را ازچشم زخم محفوظ مي‌دارند يا نخهائي بودندكه درآن سحر مي‌دميدند و يا چيزهائي بر روي ‌كاغذ مي‌نوشتند كه بدينوسيله مردان قلب زنان و يا زنان قلب مردان را به سوي خود متمايل نمايند. كه اسلام اين رسم نكوهيده را باطل ساخت و پيامبر صلي الله عليه و سلم  گفت‌: “‌هركس بهر منظوري تميمه‌اي را بخويشتن بياويزد، بمراد و مقصود خويش نرسد”‌. اينك احاديث‌:
1-‌بروايت عقبه بن عامرآمده است‌كه پيامبر صلي الله عليه و سلم  گفت‌:" من علق تميمة فلا أتم الله له.ومن علق ودعة فلا أودع الله له  [هركس تيميه‌اي را بخويشتن بياويزد خداوند مراد او را بكمال نرساند و مرادش ازآن حاصل نشود و هركس‌گوش ماهي بخود ببندد، خداوند او را محفوظ و مصون نكند]‌"‌. بروايت احمد و حاكم‌كه اوآن را صحيح الاسناد دانسته است‌.
٢-‌بروايت ابن مسعود آمده است‌كه او پيش همسرش رفت و دريافت‌كه چيزي را بگردن خود بسته است‌، او آن راكشيده و پاره‌كرد وگفت‌: خانواده عبدالله بي‌نياز است از اينكه چيزي را شريك خداوند قرار دهد،‌كه هيچگونه سلطه و نيروئي ندارد. سپس‌گفت‌: از پيامبر صلي الله عليه و سلم  شنيده‌ام‌كه مي‌گفت‌:" إن الرقى والتمائم والتولة شرك  [بيگمان ادعيه و تمائم و توله شرك هستند]‌".گفتند: اي عبدالله “‌رقي‌” و “‌تمائم‌” را مي‌شناسيم و مي‌دانيم‌، ولي “‌توله‌“ را نشنيده‌ايم‌، “‌تو‌له‌” چيست‌؟ عبدالله‌گفت‌: توله چيزي است‌كه زنان براي اينكه نزد شوهرانشان محبوب‌گردند مي‌سازند و بخويشتن مي‌بندند. بروايت و تصحيح حاكم و ابن جبان.
٣-‌بروايت عمران بن حصين آمده است‌كه پيامبر صلي الله عليه و سلم  بر بازوي مردي حلقه‌اي مسين ديد وگفت‌:" ويحك ما هذه؟   [‌واي برتو اين چيست‌؟‌]"‌، اوگفت‌: آن را براي آن بسته‌ام‌كه درد “‌واهنه‌” را ازمن‌كم‌كند. پيامبر صلي الله عليه و سلم  گفت‌:" أما إنها لا تزيد إلا وهنا، انبذها عنك، فانك لومت وهي عليك ما أفلحت ابدا  [هان آن حلقه تنها برسستي و ناتواني تو مي‌افزايد. آن را از خود دور سازيد. بيگمان اگر در حالي بميري‌كه آن حلقه بر بازوي شما باشد، تو هرگز رستگار نخواهي شد]‌"‌. 
“‌وهنه‌” رگي است‌كه در شانه و بازو و دست مي‌گيرد. بعضي‌گفته‌اند: رگي است كه درشانه مي‏‎گيرد، آن مرد حلقه را به بازوي خود بسته بودكه‌گمان مي‌كرد اين حلقه او را از رنج و درد "‌واهنه‌" محفوظ مي‌دارد. پيامبر صلي الله عليه و سلم  او را ازآن‌كار منع فرمود وآن حلقه را نيزجزو تمائم بحساب آورد.
٤- بروايت ابوداود از عيسي بن حمزه آمده است‌كه اوگفت‌: نزد عبدالله بن حكيم رفتم و ديدم‌كه اندامش قرمز شده است‌. به وي گفتم‌: "‌تميمه‌” بخود نمي‌بندي‌؟‌گفت‌: پناه بر خدا ازآن‌كار، چه پيامبر صلي الله عليه و سلم  گفت‌:" من علق شيئا وكل إليه  [‌هركس چيزي بخويشتن آويزان‌كند كار او بدان چيز سپرده مي‌شود (‌اين تهديد است چون همه چيز در دست خدا است‌]"‌. 

 آيا جايزاست دعا‌هائي ‌وارده ازكتا‌ب خدا وسنت رسول صلي الله عليه و سلم  را بخويشتن آويخت‌؟ 
بروايت عمربن شعيب از پدرش و از جدش از عبدالله بن عمروبن العاص آمده است‌كه پيامبر صلي الله عليه و سلم  گفت‌:" إذا فزع أحدكم في النوم فليقل: اعوذ بكلمات الله التامة من غضبه وعقابه وشر عباده، من همزات الشياطين وأن يحضرون فانها لن تضره  [‌هرگاه يكي ازشما درخواب ترسيد و وحشت او را فراگرفت بگويد: از غضب و عقاب خداوند و از شر و بدي بندگانش و از وسوسه‌هاي شياطين و حاضر شدن آنها نزد من‌، به‌كلمات و سخنان‌كامل خداوند پناه مي‌برم‌كه مرا در امان دارند. آنوقت هرگز نمي‌توانند به وي زياني برسانند]"‌.
عبدالله بن عمرو اين دعا را به فرزندان بالغ و عاقل خودمي‌آموخت وآنان‌كه بالغ نشده بودند برايشان مي‌نوشت و بگردنشان آويزان مي‌كرد. بروايت ابوداود و نسائي و ترمذي‌كه آن را “‌حسن غريب" دانسته و روايت حاكم‌كه آن را صحيح الاسناد دانسته است‌.
راي حضرت عايشه ومالك و بيشترعلماي شافعيه و روايتي ازاحمد نيز چنين است‌. ولي راي ابن عباس و ابن مسعود و حذيفه و حنفي‌ها و بعضي از علماي شافعيه و روايتي ديگري از احمد برآنست‌كه جايز نيست آيات و احاديث را نوشت و بخود آويزان‌كرد چون در احاديثي‌كه قبلا نقل شد نهي بطور عام آمده است‌. 


به نقل از:
فقه السنه ، تأليف سيد سابق، مترجم محمود ابراهيمي، تهران، ناشر مردم‌سالاري، دوم 1387.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قول احمد بن حنبل: در مورد دین خود از هیچکدام این‌ها تقلید مکن، آنچه ‌از پیامبر صلی الله علیه و سلم و اصحاب او آمده را بگیر، سپس در مورد اقوال تابعین انسان اختیار دارد.(مسائل الامام احمد، ابی داود ص 276).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 8386
دیروز : 5614
بازدید کل: 8798545

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010