|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>شبهات>شبهات > فضایل دروغین رافضی برای علی رضی الله عنه و رد بر آن
شماره مقاله : 3505 تعداد مشاهده : 323 تاریخ افزودن مقاله : 17/6/1389
|
در بیان فضایل دروغینی که رافضی برای علی رضی الله عنه ذکر نموده و رد بر آن ابن مطهر الحلى رافضی میگوید: «و از جمله فضایل مختص علی اینکه: اخطب خوارزم از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت میکند که فرمود: ای علی! اگر بندهای به اندازه طول عمر نوح، خدا را عبادت کند، و به اندازه کوه احد طلا داشته و آن را ببخشد، و چندان عمر کند که هزار سال حج را بر روی دو پای خودش بجا بیاورد، و سپس مظلومانه در بین صفا و مروه کشته شود، اگر تو را ولی خود نگیرد، حتی بوی بهشت نیز به مشامش نرسیده و به آن داخل نمیشود. مردی به سلمان گفت: تو چرا علی را دوست داری! جواب داد: از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که میفرمود: هر کس علی را دوست بدارد، مرا دوست داشته است، و هر کس با علی دشمنی ورزد، با من دشمنی نموده است. و از انس روایت شده که گفت: از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که میفرمود: خداوند از نور رخسار علی هفتاد هزار ملائکه خلق نمود که تا روز قیامت برای او و دوستدارانش استغفار میکنند. و از ابن عمر نقل شده که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس علی را دوست بدارد، خداوند نماز، روزه و شب زندهداری او را میپذیرد، و دعایش را برآورده میسازد. آگاه باشید که هر کس علی را دوست بدارد خداوند در قبال هر رگی که در بدن دارد، شهری را در بهشت به او عطا میکند. آگاه باشید که هر کس خاندان محمد را دوست بدارد از محاسبه و سنجش اعمال و گذشتن از پل صراط در امان خواهد بود. آگاه باشید که هر کس بر محبت خاندان محمد بمیرد، من ضامن او هستم که در بهشت با پیغمبران خواهد بود، و آگاه باشید که هر کس با خاندان محمد دشمنی ورزد، روز قیامت در حالی میآید که بین دو چشمش نوشته شده «ناامید از رحمت خدا». و از عبدالله بن مسعود نقل شده که گفت: پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم روزی که ما در کنار او نشسته بودیم، فرمودند: سوگند به کسی که جانم در دست اوست! خداوند روز قیامت از همه درباره چهار چیز میپرسد: از عمرش که چگونه آن را سپری کرده است، و از جسم و کالبدش که آن به چه درگیر ساخته است، و از دارایاش که آن را چگونه به دست آورده و در چه راهی انقاق نموده است، و از محبت ما اهل بیت. عمر به او گفت: نشانه محبت شما بعد از خودتان چیست؟ پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم دستش را بر سر علی بن ابی طالب که در کنارش بوده گذاشت و گفت: نشانه محبت من بعد از من، محبت این شخص است. و از عبدالله بن عمر نقل شده که گفت: از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم سوال شد که پروردگار در شب معراج با چه زبانی با تو صحبت کرد؟ ایشان صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: به لغت و زبان علی، پس خدا به من الهام کرد که بگویم: پروردگارا! مرا مورد خطاب قرار دادهای یا علی را؟ خداوند فرمود: ای محمد! من چیزی نیستم که با سایر اشیاء مقایسه شوم و با مردم مقایسه نمیشوم، و به چیزی توصیف نمیگردم. من تو را از نور خودم خلق نموده و علی را از نور تو خلق کردهام، بر اسرار درونت مطلع هستم و دیدم که محبوبتر از علی در قلب تو نیست، پس با زبان و لغت او با تو صحبت کردم تا قلبت آرامش یابد. و از ابن عباس نقل شده که گفت: پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: چنانچه درختان اقلام، و دریا مرکب، و جنیان محاسبه کنندگان، و انسانها نویسندگان میبودند، نمیتوانستند فضایل علی را بر شمارند. و با سند میگوید: پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: خداوند پاداش خارج از حد احصاء بر گفتن فضایل علی قرار داده است، یعنی هر کس فضیلتی از فضایل او را ذکر کند، در حالی که به آن اقرار میکند، خداوند همه گناهان قبلی و آینده او را میآمرزد. و هر کس فضیلتی از فضایل او را بنویسد، ملائکه تا زمانی که آن نوشته باقی بماند، برای او استغفار میکنند، و هر کس فضیلتی از فضایل او را بشنود، خداوند گناهانی را که در پی استماع برای او پیش آمدهاند، بر او میآمرزد، و هر کس به نوشتهای نگاه کند که فضایل علی در آن نوشته شده است، خداوند گناهانی را که از نگاه کردن برای او پیش آمدهاند، بر او میآمرزد. سپس فرمود: نگاه کردن به رخسار امیر المؤمنین عبادت است، و خداوند ایمان هیچ بندهای را نمیپذیرد مگر اینکه ولایت علی را قبول و از دشمنانش برائت جوید. و از حکیم بن حزام، از پدرش، از جدش، از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده که فرمود: مبارزه علی با عمرو بن عبود در روز خندق برتر از کار [خیر] امت من تا روز قیامت است. و از سعد بن ابی وقاص نقل شده که معاویه بن ابو سفیان به او امر کرد که علی را سب و لعن کند ولی او خودداری ورزید. معاویه گفت: چه چیزی باعث شده که به علی ناسزا نگویی؟ جواب داد: به خاطر سه چیزی که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند که اگر یکی از آنها مال من بود، برایم از شتران اصیل سرخرنگ بهتر بود که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم آنها را هنگامی که در یکی از غزوههایش علی را جانشین خودش کرده بود، به او فرمود: علی گفت: آیا مرا با زنان و کودکان میگذارید؟ پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم به او فرمود: آیا دوست نداری که برای من به منزله هارون برای موسی باشی؟ جز اینکه بعد از من پیغمبری نیست. و در روز جنگ خیبر شنیدم که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم میفرمود: پرچم را به شخصی میدهم که خدا و پیغمبر را دوست دارد و خدا و پیغمبر او را دوست دارند. راوی میگوید: ما جلو رفتیم. پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: علی را برایم صدا بزنید. علی آمد در حالی که چشم درد داشت. پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم بزاق دهان خود را در چشم او قرار داد و پرچم را به او سپرد، سپس خداوند گشایش و پیروزی را نصیب او نمود. و این آیه نازل شد:{ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ (٦١)}.(آل عمران: 61). «بگو: بيایيد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود». پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم بعد از نزول این آیه علی، فاطمه و حسن و حسین را صدا زد و فرمود: اهل بیت من اینها هستند. در جواب مولف باید گفت: همین اخطب خوارزم تصنیفی در این باب دارد که از این احادیث ساختگی در آن بیان کرده، احادیثی که کذب بودن آنها برای کسی که کمترین آشنایی با حدیث داشته باشد، پوشیده نمیماند، چه برسد به علمای علم حدیث و محدثان. و اخطب نه محدث است و نه از علمای این رشته است، و نه شخصی است که در این زمینه به او مراجعه میشود، و هر محدثی میداند که احادیث او ساختگی هستند. و این مولف رافضی نیز گفته بود: احادیثی را ذکر میکنم که در نزد اهل سنت صحیح باشد، و آن را در اقوال و کتب مورد اعتمادشان نقل کرده باشند، پس چگونه احادیثی را نقل میکند که اهل سنت بر کذب و ساختگی بودن آن اتفاق نظر و اجماع دارند، و در هیچ یک از کتب حدیثی مورد اعتماد نقل نشده، و هیچ یک از ائمه حدیثی آن را صحیح نشمردهاند. بنابراین ده حدیث اول تا آنجا که در مورد قتل عمرو بن عبدود توسط علی نقل کرده، هم کذب و ساختگی هستند. در مورد حدیث امر معاویه به سعد مبنی بر ناسزاگویی به علی و خودداری کردن او و بقیه ماجرا تا آخر حدیث صحیح بود. و مسلم آن را در صحیح خودش نقل کرده است[1] و حدیث مشتمل بر سه فضیلت برای علی رضی الله عنه است ولی این فضایل مختص او نیستند و از خصائص مختص ائمه هم نیستند. زیرا جانشین پیغمبر شدن در غزوه امری است که بارها اتفاق افتاده و غیر علی نیز این مسئولیت را به عهده گرفتهاند، و جانشین شدن علی در مقایسه با دیگران کاملتر و با ارزشتر نبوده است، و به همین دلیل علی به پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: آیا مرا با زنان و کودکان جا میگذارید؟ پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم جز در غزوه تبوک، در همه غزوات دیگر مردی مؤمن از مهاجران و یا انصار را در مدینه جانشین خودش میکرد، در غزوه تبوک پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم به همان مسلمانان امر فرمود که با او بروند و کسی جز زنان و کودکان و مردان عاصی و معذور در مدینه نماندند و به همین دلیل هم بود که علی دوست نداشت جانشین پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم شده و در مدینه بماند و به ایشان صلی الله علیه و آله وسلم عرض میکند: آیا مرا با زنان و کودکان جا میگذارید و مرا با خودتان نمیبرید؟ و پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم برایش توضیح میدهد که جانشین شدن نقص و عیب نیست، همچنانکه موسی هارون را به خاطر امانتداریاش جانشین خود کرد و من نیز تو را به خاطر امانتداری جانشین خودم میسازم، با این تفاوت که موسی پیغمبری را جانشین خود ساخت ولی بعد از من پیغمبری نیست. این تشبیه پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم، تشبیه در اصل جانشین کردن است، زیرا موسی هارون را جانشین خود بر جمیع بنی اسرائیل کرد ولی علی را تنها بر تعداد اندکی جانشین کرد، چون بقیه صحابه با پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم و در میدان نبرد بودند. به علاوه، تشبیه علی به هارون از تشبیه ابوبکر به ابراهیم و عیسی، و تشبیه عمر به نوح و موسی بزرگتر نیست، این چهار پیغمبر از هارون با فضیلتتر هستند و نیز ابوبکر و عمر هر کدام به دو پیغمبر تشبیه شدهاند. بنابراین تشبیه آنان بزرگتر از تشبیه علی به هارون بوده است. باید اضافه کرد افراد زیاد دیگری نیز در جانشین پیغمبر شدن با علی برابرند و آنها نیز جانشین پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم شدهاند.
([1]) نگا: مسلم، 4/1871.
به نقل از: مختصر منهاج السنة، تاليف: شيخ الإسلام ابو العباس احمد بن تيميه، اختصار : الشيخ عبدالله بن محمد الغنيمان (استاد تحصيلات عالي دانشگاه اسلامي مدينه منوره)، و مدرس در مسجد نبوي شريف، ترجمه: إسحاق دبيرى مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|