|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>سیره نبوی>پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم > سال ورود قبایل مختلف به مدینه
شماره مقاله : 3517 تعداد مشاهده : 335 تاریخ افزودن مقاله : 21/6/1389
|
سال ورود قبایل مختلف به مدینه
بعد از فتح مکه و فراغت پیامبر از غزوه تبوک و مسلمان شدن طوایف ثقیف و اینکه پیامبر برای مشرکان چهار ماه فرصت تعیین کرد تا موضع خود را در قبال دولت اسلامی مشخص نمایند، قبایل گوناگون عرب از نواحی مختلف رهسپار مدینه منوره گشتند و اسلام خود را اعلام مینمودند.[1] مورخان در مورد تاریخ نخستین دستههایی از این قبیل و در مورد تعداد همه آنها اختلاف نظر دارند. بعضی تعداد آنان را شصت و گروهی بیش از صد دسته دانستهاند. علاوه بر آن باید یادآور شد که در سرگذشت تفصیلی این دستهها روایات زیادی آمده است که بیشتر آنها از نظر صحت سند به اثبات نرسیده است؛ البته اخبار زیادی درباره آنان به صحت نیز رسیده است؛ چنانچه در صحیح بخاری از وفد قبیله تمیم، عبدالقیس، بنی حنیفه، نجران، اشعریها، اهل یمن و دوس سخن به میان آمده است[2]. همچنین امام مسلم و دیگر صاحبان کتب سته اخبار صحیحی از این دستهها نقل کردهاند که حامل مطالب ارزنده و مفیدی هستند.[3] سرگذشت ورود قبایل عرب به مدینه و اخبار آنان و شیوه برخورد پیامبر با آنان، از اهمیت والایی برخوردار است[4]. اما نقد و بررسی متون تاریخی در این مورد ضروری به نظر میرسد[5]، اما از خلال این ماجرا میتوان به سرمایه عظیم تربیتی، فقهی، حرکتی و فرهنگیای که از پیامبر به جا مانده است، دست یافت. به درستی که دیدگاه وسیع و برخورد بسیار متوازن پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم و به دست آوردن دلها و متحد ساختن آنها جهت هدفی خاص و گرد آوردن افراد در یک مرکز تصمیمگیری که در شرایط و ظروف مختلف همچنان ثابت و استوار بمانند، نمونههای عظیم و بارزی است که متخصصان بخشهای مختلف جامعه اسلامی نیاز مبرم به الگو گرفتن از آن دارند.[6] یکی از ویژگیهای سال نهم هجری این بود که دستههای زیادی از عربها به مدینه میآمدند و دولت اسلامی نیز ستاد مخصوصی جهت استقبال از آنان تشکیل داده بود برای آنان اردوگاه تربیتی خاصی تدارک دید و آماده پذیرایی از مهمانان تازه ورود گردید[7]؛ چنانکه مسجد پیامبر، سالن استقبال دستههای ورودی بود و پیامبر یک یا چند نفر از یاران خود را جهت خدمترسانی به آنها گمارده بود[8] و به مسئله آموزش و تربیت دستههای ورودی، اهمیت خاصی قائل بود و از طرفی دیگر کسانی که میآمدند، شوق و کنجکاوی زیادی به فرا گرفتن اسلام و دستورات و احکام و آداب آن، سپس عمل نمودن بر آنها را داشتند و بسیاری ازآنان از پیامبر در مورد امور حلال و حرام که در میان آنان شایع و معمول بود، میپرسیدند بنابراین، پیامبر علاقمند بود تا احکام و مسائل فقهی و عقیدتی را به آنان بیاموزد و به ویژه بیشتر به تعلیم کسانی اهمیت میداد که شوق و کنجکاوی خاصی برای یادگیری داشته و به صحابه نیز فرمود: «فقهوا اخوانکم» «برادرانتان را بفهمانید و آموزش بدهید.»[9] پیامبر نیز با آنان مینشست و از آنها در مورد احوال بزرگان قومشان سوال مینمود و هنگامی که قصد بازگشت به وطن خود میکردند، آنها را به استقامت بر حق و به صبر توصیه مینمود و به همه به صورت یکسان هدایایی اهدا مینمود و آنان در حالی بر میگشتند که هدایتگرانی بودند که دلهایشان با نور ایمان روشن شده بود و آنچه را فرا گرفته بودند، به قومشان انعکاس میدادند و آنان را از پیامبر مطلع میساختند و از صفات، خوبیها و چهره درخشان و مهربان پیامبر برای آنان سخن میگفتند و نیز برای قوم خود از میزان محبت و اطاعت صحابه نسبت به پیامبر تعریف میکردند.[10] اما برخی از این دستهها با قرار داد صلح همچنان بر دین خود باقی میماندند.
[1]- قراءة سیاسیة للسیرة النبویة، ص 284. [2]- البخاری، کتاب المغازی، شماره 4365. [3]- نظرة النعیم، ج 1، ص 398. [4]- السیرة النبویه الاساس فی السنة، ج 2، ص 1014. [5]- السیرة النبویةالصحیحه، ج 2، ص 544. [6]- الاساس فی السنة، ج 2، ص 1014. [7]- المدینه النبویه و فجر الاسلام و العصر الراشدی، محمد شراب، ج 2، ص 400. [8]- دراسات فی عهد النبوه، شجاع، ص 221. [9]- محمد رسول الله، صادق عرجون، ج 4، ص 520. [10]- همان، ص 521.
برگرفته از: الگوی هدایت (تحلیل وقایع زندگی پیامبر اکرم)، جلد دوم، مؤلف : علی محمّد صلّابی، مترجم: هیئت علمی انتشارات حرمین. مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|