|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > در بیان دروغ بودن حدیث من جوان پسر جوان برادر جوان هستم
شماره مقاله : 3522 تعداد مشاهده : 299 تاریخ افزودن مقاله : 22/6/1389
|
در بیان دروغ بودن حدیث (من جوان پسر جوان برادر جوان هستم) مولف رافضی ابن مطهر الحلى در فرازی گفته بود: «از ابن عباس نقل شده که حضرت صلی الله علیه و آله وسلم روزی که شادمان بوده فرمود: من جوان پسر جوان و برادر جوان هستم. ابن عباس میگوید: من جوان هستم یعنی جوان عرب میباشم و پسر جوان منظور پسر ابراهیم است، که خداوند فرموده:{ قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى یذْكُرُهُمْ یقَالُ لَهُ إِبْرَاهِیمُ (٦٠)}.(الأنبیاء: 60). «(گروهى) گفتند: شنیدیم نوجوانى از (مخالفت با) بتها سخن مىگفت كه او را ابراهیم مىگویند». و برادر جوان هستم، مراد برادر علی است و این معنی کلام جبرئیل است که در روز بدر و در حالی که به آسمان عروج میکرد و شادمان بود، میگفت: شمشیری جز ذوالفقار و جوانی جز علی وجود ندارد». این حدیث نیز از احادیث دروغین بوده و کذب آن مورد اتفاق محدثان است و کذب بودن آن علاوه بر سند از جهات دیگری نیز آشکار است، از جمله: لفظ «فتی = جوان» در قرآن، سنت و لغت عرب از اسامی مدح نیست، همچنانکه اسم ذم نیز نمیباشد و بلکه در ردیف اسامی جوان، میانسال، پیر سال و از این قبیل است و در قرآن هم که آمده: گروهی گفتند: شنیدهایم که جوانی به اسم ابراهیم در مورد بتها صحبت میکند. گویندگان این کلام، کفار بودهاند و طبیعتاً قصد مدح ابراهیم را نداشتهاند و «فتی» جز به معنی جوان تازه به دوران رسیده نیست. و از جمله اینکه: پیغمبر بالاتر از این است که به جدش و پسر عمویش افتخار کند. و اینکه: پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم عهد مواخات با کسی نداشته و عهد مواخات حضرت با علی، و نیز عهد مواخات ابوبکر با عمر دروغ و ساختگیاند، و پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم تنها بین مهاجران با انصار پیمان مواخات بست، و نه بین مهاجران با یکدیگر. و از جمله اینکه: آمدن ندای جبرئیل در روز بدر کذب است. و اینکه: ذوالفقار شمشیر علی نبود و بلکه یکی از شمشیرهای ابو جهل بود که در جنگ بدر مسلمانان آن را به غنیمت بردند. پس در روز بدر ذوالفقار شمشیر مسلمانان نبوده و بلکه شمشیر کفار بوده است، همچنان اهل سنن این مطلب را نقل کردهاند: امام احمد، ترمذی و ابن ماجه از ابن عباس روایت کردهاند که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم ذوالفقار را در روز بدر به غنیمت گرفت[1]. و از جمله اینکه: پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم بعد از نبوت وارد سن کهولت شده و از سن جوانی (و فتیان) گذشت.
([1]) نگا: سنن ترمذی، 3/60-61، سنن ابن ماجه، 2/939 و المسند، 4/146-147، تحقیق احمد شاکر.
به نقل از: مختصر منهاج السنة، تالیف: شیخ الإسلام ابو العباس احمد بن تیمیه، اختصار : الشیخ عبدالله بن محمد الغنیمان (استاد تحصیلات عالی دانشگاه اسلامی مدینه منوره)، و مدرس در مسجد نبوی شریف، ترجمه: إسحاق دبیرى مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|