|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>شبهات>شیعه > بطلان ادعای رافضی در مورد دلالت آیه { الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ } مبنی بر امامت علی رضی الله عنه
شماره مقاله : 3573 تعداد مشاهده : 328 تاریخ افزودن مقاله : 24/6/1389
|
بطلان ادعای رافضی در مورد دلالت آیه { الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ } مبنی بر امامت علی رضی الله عنه ابن مطهر الحلى رافضی می گوید: «برهان سوم: فرموده خداوند متعال است که:{ الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الإسْلامَ دِینًا (٣) }.(المائده: 3). «امروز، دین شما را كامل كردم; و نعمت خود را بر شما تمام نمودم; و اسلام را به عنوان ایین (جاودان) شما پذیرفتم». رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «الله اکبر بخاطر اکمال دینش و اتمام نعمتش، و رضایت پروردگار به رسالتم، و به ولایت علی بعد از من، سپس فرمود: هر کس من مولای اویم علی مولای اوست، خداوندا دوستانش را دوست، و دشمنانش را دشمن بدار، و یارانش را یاری، و خائنان به او را شکست و زبونی بده». پاسخ این گفته برچند وجه است: یکی اینکه: استدلال گوینده در مورد صحت حدیث و مجرد نسبت دادن آن به روایت ابو نعیم به اتفاق علمای سنی و شیعه صحت و درستی آن قول را اثبات نمیکند، چرا که ابو نعیم به اتفاق محدثین شیعه و سنی احادیث ضعیف و جعلی فراوانی روایت کرده است، ایشان هر چند حافظ احادیث بسیار زیادی هستند ولی چنانکه عادت محدثین امثال اوست، برای افادهی معلومات کاملتر هر حدیثی را که در هر مسألهای وجود دارد، روایت میکند. وجه دوم: همه حدیثشناسان بر کذب بودن این حدیث اتفاق نظر دارند. لذا حدیث مذکور در هیچ یک از کتب مرجع و معتبر حدیثی یافت نمیشود. وجه سوم: در کتابهای صحاح، مسندها و تفاسیر آمده است که این آیه وقتی بر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نازل شد که ایشان در عرفه ایستاده بودند، و مردی یهودی به عمر بن خطاب گفت: ای امیر المؤمنین در کتاب شما آیهای است که آن را میخوانید اگر آن آیه بر ما یهودیان نازل میشد روز نزولش را عید قرار میدادیم، عمر گفت: کدام آیه را میگویی؟ گفت: فرموده حق:{ الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الإسْلامَ دِینًا (٣) }.(المائده: 3). پس عمر گفت: به درستی میدانم که این آیه چه روزی و در چه مکانی نازل گردید، روز عرفه و در عرفه نازل شد آن گاه که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در آنجا ایستاده بودند[1]. همین روایت بر چند وجه دیگر هم آمده و در کتابهای مختلف مسلمانان همانند صحاح، مسندها، کلیات، سیرهها و تفاسیر نقل شده است. این روز عرفه هفت روز پیش از روز غدیر بود؛ یعنی روز جمعه نهم ذی الحجه، پس چطور میگویند: آیه در روز غدیر نازل شده است؟! وجه چهارم: در این آیه هیچ اشارهای به علی یا به امامت او وجود ندارد، بلکه مضمون آن خبری است که خداوند مبنی بر تکمیل دین و کامل نمودن نعمت بر مؤمنین و نیز پسندیدن اسلام به عنوان یک آیین داده است، لذا ادعای مدعی که قرآن از طریق این آیه به امامت علی تصریح دارد کذبی آشکار است. وجه پنجم: عبارت: «خداوندا دوستانش را دوست و دشمنانش را دشمن بدار، و یارانش را یاری و خائنان به او را شکست و زبونی بده». به اتفاق حدیث شناسان دروغین و مجعول است. اما در خصوص قسمت: «هر که مولای اویم علی مولای اوست» دو قول وجود دارد که ان شاء الله تعالی در جای خود آنها را میآوریم. وجه ششم: دعای پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم مستجاب است. اما این دعا مستجاب نشده است و دانستیم که آن اصلاً دعای پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نبوده است نیز معلوم شد که وقتی علی به خلافت رسید اصحاب پیامبر و سایر مسلمانان سه دسته شدند: دستهای همراه او جنگیدند، دستهای در برابرش ایستادند، و دسته سوم که هیچ یک از این دو کار را نکردند. و اکثر مسلمانان اولیه (السابقون الأولون) جزء همین دسته اخیر الذکر بودند. اما دستهای که در برابرش ایستاده و با او جنگیدند، شکست نخوردند، بلکه پیروزمندانه به کشورگشایی ادامه داده و کفار را به هلاکت میرساندند. در صحیح از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده که فرمودند: «همواره طایفهای از امتم در راه حق پیروز و منصورند نه مخالفانشان و نه خائنان، هیچ کدامشان نمیتوانند به آنان آسیبی برسانند تا اینکه فرمان خداوند فرا برسد». معاذ بن جبل گفت: «و این طایفه در شام هستند»[2]. سپاهی هم که در کنار معاویه جنگیدند هرگز حتی در جنگ با علی شکست نخوردند. حال چگونه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرموده: «خداوندا خائنان به او را شکست و یاران او را یاری و پیروزی بده، در حالی که همزمان او بر سپاه معاویه نصرت و پیروزی نیافتند. حتی این شیعیان هم که خود را پیروان خاص علی میپندارند، همواره شکست خورده و مغلوبند و جز در کنار دیگران به پیروزی و نصرتی دست نمییابند: یا در کنار مسلمانان، و یا در کنار کفار، در حالی که ادعا میکنند یاران و انصار علی هستند، پس این نصرت خداوندی برای یاری دهندگان علی کجاست؟ این مسأله و اموری دیگر کذب بودن این حدیث را نشان میدهند.
([1]) نگا: بخاری (1/14) و جاهایی دیگر از آن و مسلم (4/2312-2313). ([2]) مسلم (3/1523) و بخاری (9/82) و جاهای دیگر.
به نقل از: مختصر منهاج السنة، تالیف: شیخ الإسلام ابو العباس احمد بن تیمیه، اختصار : الشیخ عبدالله بن محمد الغنیمان (استاد تحصیلات عالی دانشگاه اسلامی مدینه منوره)، و مدرس در مسجد نبوی شریف، ترجمه: إسحاق دبیرى مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|