|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>شبهات>شیعه > بطلان ادعای رافضی در مورد دلالت آیه { سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا} بر امامت علی رضی الله عنه
شماره مقاله : 3582 تعداد مشاهده : 347 تاریخ افزودن مقاله : 24/6/1389
|
بطلان ادعای رافضی در مورد دلالت آیه { سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا}. بر امامت علی رضی الله عنه ابن مطهر الحلى رافضی می گوید: (برهان دوازدهم: فرمود حق تعالی است:{ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا (٩٦) }.(مریم: 96). «مسلما كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام دادهاند، خداوند رحمان محبتى براى آنان در دلها قرار مىدهد». حافظ قرآن ابو نعیم اصفهانی به روایت از ابن عباس میگوید: درباره علی نازل شده و ود محبتی است که در دلهای مؤمنان شکل میبندد. در تفسیر ثعلبی هم از زبان براء بن عازب روایت شده که میگوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی فرمود: ای علی! بگو خداوندا برای من در نزد خودت عهدی، و در سینه مؤمنان برایم ودی (محبتی) قرار بده، پس خداوند آیه نازل کرد که: { إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا }. و این در مورد کسی غیر از علی روی نداده است، پس او امام است. پاسخ این سخنان از چند وجه است: یکی آنکه: برای اثبات صحت این روایت حتماً باید دلیل و مدرکی ارائه گردد. در غیر این صورت استدلال به مسألهای که مقدمات آن غیر قابل اثبات و بیاساس است، بدون شک باطل است و از مقوله دنبالهروی انسان از چیزی است که به آن علمی ندارد و به استدلال و محاجّهای میماند که فردی کاملاً بیاطلاع بخواهد انجام دهد. نسبت ارائه شده مذکور هم به اتفاق اهل سنت و شیعه صحت روایت را ثابت نمیکند. وجه دوم: اینکه این دو حدیث به اتفاق حدیثشناسان از احادیث دروغین است. سوم: فرموده: { إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ }. عبارتی عمومی درباره همه مؤمنان است، و لذا جایز نیست که به علی تخصیص داده شود بخصوص که غیر از علی افراد دیگری را هم شامل میشود، دلیل هم آنکه: حسن و حسین و چند تن دیگر از مؤمنانی که شیعه بسیار بزرگشان میدارد، داخل در مصادیق آیه هستند. بدین ترتیب پی میبریم که در مورد عدم اختصاص آیه به شخص علی تنها اجماع و اتفاق نظر وجود دارد. اما این قول او که: (چنین چیزی برای سایر صحابه روی نداده است و از آنان روایت نشده است) چنانکه گذشت جایز و درست نیست. اصحاب پیامبر بهترین نسلها هستند. و مؤمنان و عمل صالح انجام دهندگان آنان بهترین نیکوکاران در میان همه نسلها هستند. چهارم: خداوند متعال در آیه خبر داده برای کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام میدهند محبتی در دلها قرار خواهد داد، و این یک وعدهی صادقانه از جانب ایشان است، و معلوم و روشن است که خداوند در قلب هر مسلمانی محبت اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را قرار داده، به خصوص محبت خلفاء رضی الله عنهم و از آن میان محبت ابوبکر و عمر را به صورت ویژهتر، چرا که عموم اصحاب و تابعین به این دو محبت و علاقه زیادی داشتند و آنان بهترین نسلها بودند.
به نقل از: مختصر منهاج السنة، تالیف: شیخ الإسلام ابو العباس احمد بن تیمیه، اختصار : الشیخ عبدالله بن محمد الغنیمان (استاد تحصیلات عالی دانشگاه اسلامی مدینه منوره)، و مدرس در مسجد نبوی شریف، ترجمه: إسحاق دبیرى مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|