|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>شبهات>شیعه > بطلان دعوای رافضی در مورد دلالت آیه{ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ }
شماره مقاله : 3583 تعداد مشاهده : 312 تاریخ افزودن مقاله : 24/6/1389
|
بطلان دعوای رافضی در مورد دلالت آیه{ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ } بر امامت علی رضی الله عنه ابن مطهر الحلى رافضی می گوید: (برهان سیزدهم: فرموده الهی است که:{ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ (٧) }.(الرعد: 7). «تو فقط بیم دهندهاى! و براى هر گروهى هدایت كنندهاى است». در کتاب «الفردوس» از ابن عباس روایت است که گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هشداردهنده من هستم، و هدایتگر علی است، ای علی هدایتشوندگان بوسیله تو هدایت میشوند. و چیزی شبیه همین را ابو نعیم هم روایت میکند، این حدیث به ولایت و امامت علی تصریح دارد. پاسخ او از چند وجه است: یکی آنکه: دلیلی برای صحت این حدیث در دست نیست و استناد به آن صحیح نمیباشد. کتاب الفردوس دیلمی هم حاوی مطالب زیادی است که علما اتفاق نظر دارند صرف آمدن آنها در این کتاب دلیل بر صحت و درستیشان نیست، روایت کردن ابو نعیم هم دلالت بر درستی آن نمیکند. دوم: این حدیث به اتفاق اهل علم حدیث کذب و جعلی است و تکذیب و رد آن واجب است. سوم: جایز نیست که چنین کلامی به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نسبت داده شود، چون ظاهر این سخن که هشدار دهنده منم، و بوسیله تو ای علی هدایت یافتگان هدایت میشوند، گویای این است که دیگران بوسیله تو هدایت میشوند، نه بوسیله من پیامبر، و این را هیچ مسلمانی نمیگوید، چون ظاهرش نشان میدهد که انذار و هدایتگری میان پیامبر و علی تقسیم شده، به طوری که این یکی فقط هشدار میدهد و هدایت نمیکند، و آن یکی هدایتگر است، چنین چیزی را مسلمان بر زبان نمیآورد. چهارم: خداوند متعال محمد صلی الله علیه و آله وسلم را هدایتگر قرار داده است و فرموده:{ وَإِنَّكَ لَتَهْدِی إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ (٥٢)صِرَاطِ اللَّهِ (٥٣) }. (الشورى: 52-53). «و تو مسلما به سوى راه راست هدایت مىكنى. راه خداوندى». پس چطور ممکن است که صفت هدایتگری را از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم سلب کرده و به کسی دیگر که به این صفت موصوف نیست، نسبت داد؟ پنجم: این گفته که: (هدایتشوندگان به وسیله تو هدایت مییابند) معنایش آن است که هر که از امت محمد هدایت شود از طریق او هدایت یافته است، و این دروغی آشکار است؛ چرا که بسیارى بودهاند که به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ایمان آورده و داخل بهشت شدهاند بدون اینکه حتی یک کلمه از علی شنیده باشند، و اکثر کسانی که به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ایمان آورده و بواسطه وی هدایت شدهاند چیزی از هدایت خود را مدیون علی نیستند، علاوه بر این کشورهای زیادی گشوده شد و مردم آنها از طریق اصحاب دیگر پیامبر که در آن کشورها ساکن شدند هدایت یافتند بدون آن که از علی چیزی بشنوند، پس چگونه رواست که بگویند: هدایت شوندگان به وسیله تو هدایت میشوند؟! ششم: گفته شده که در آیه { إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ }.منظور از «هاد» خداوند متعال است که قول ضعیفی است، و معنای درست آیه آن است که: تو فقط هشداردهنده هستی همچنانکه پیش از تو نیز هشداردهندگانی بودند، و هر امتی را هشداردهندهای است که هدایتشان میکند – یعنی دعوتشان میکند – چنانکه فرموده است:{ وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلا خَلا فِیهَا نَذِیرٌ (٢٤) }. (فاطر: 24). «و هر امتى در گذشته انذاركنندهاى داشته است». و این قول شماری از مفسرین همچون قتاده و عکرمه و ابو ضحی و عبدالرحمن بن زید است. تفسیر مصداق آیه به علی تفسیری بیاساس است، چون وی فرمود: {وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ }، و این چنین اقتضا میکند که هدایتگر این قوم غیر از هدایتگر آن قوم دیگر باشد، بطوری که هدایتگران متعدد میشوند، حال چطور علی هدایتگر هر قومی از نسلهای اول و آخر میتوان دانست؟
به نقل از: مختصر منهاج السنة، تالیف: شیخ الإسلام ابو العباس احمد بن تیمیه، اختصار : الشیخ عبدالله بن محمد الغنیمان (استاد تحصیلات عالی دانشگاه اسلامی مدینه منوره)، و مدرس در مسجد نبوی شریف، ترجمه: إسحاق دبیرى مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|