Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: "شر الطعام طعام الوليمة، يمنعها من يأتيها، و يدعي إليها من يأباها، و من لم يجب الدعوة فقد عصي الله و رسوله" (متفق عليه)، يعنى: "بدترين عذا، غذاي وليمه‌اي است که فقراي نيازمند از آن منع و ثروتمندان بي‌نياز به آن دعوت شوند، وکسي که دعوت وليمه را اجابت نکند به راستي نافرماني خدا و رسول او را کرده است".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>مسائل تاریخ اسلام>اهل بیت > دیدگاه سلف صالح در باره اهل بیت رسول الله صلی الله علیه وسلم

شماره مقاله : 3586              تعداد مشاهده : 276             تاریخ افزودن مقاله : 25/6/1389

دیدگاه سلف صالح در باره اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و سلم
 
در واقع موقف سلف صالح این امت جز اکرام و تعظیم آنان چیز دیگری نیست. امام بخاری از ابوبکرصدیق (رض) نقل کرده که می گوید { ارقبوا محمدا فی اهل بیته} مواظب اهل بیت نبی صلی الله علیه وسلم باشید وحقوقشان را پایمال نکنید. و باز می فرماید قسم به ذاتی که نفس من در اختیار  اوست آل بیت رسول الله صلی الله علیه وسلم را از خویشاوندان خود بیشتر دوست دارم.
شعبی گوید  زید بن ارقم بر جنازه مادرش نماز خواند سپس قاطری را نزدیک کردند تا وی بر آن سوار شود عبدالله بن عباس آمد وافسار قاطر را به دست گرفت تا زید برآن سوار شود ولی زید قبول نکرد وگفت ای پسر عموی رسول الله صلی الله علیه وسلم این کار را نکنید عبدالله گفت ما این جوری به علماء خود احترام می گذا ریم . زید هم ازمرکبش پائین آمد و دستان عبدالله بن عباس را بوسید وگفت ما هم این جوری به آل بیت رسول الله صلی الله علیه وسلم احترام می گذاریم.
از شریک بن عبدالله روایت کرده اند که گوید اگر ابو بکر وعمر وعلی ( رضی الله عنهم) پیش من آیند و هر کدام از آنها حاجتی داشته باشند هرچند ابوبکر وعمر افضل ترند اما من حاجت علی را مقدم می دارم زیرا وی از نظرخویشاوندی به رسول الله صلی الله علیه وسلم نزدیکتراست.
واین هم امام مالک بن انس امام دارالهجره، وقتی که ابو جعفر منصور او را اذیت و به زندان انداخت به وی گفته شد چرا ازمنصور دعاء شر نمی کنید امام مالک فرمود از اینکه روز قیامت کسی از خویشاوندان پیغمبر صلی الله علیه وسلم را بیاورند و ویرا تعذیب کنند شرم دارم پس چنین کاری را به سبب قرابت ابو جعفر منصور با رسول الله نمی کنم.
نقل کرده اند وقتیکه هارون الرشید همراه موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (رض) به زیارت قبر رسول الله صلی الله علیه وسلم رفتند هارون الرشید درکنار قبرش ایستاد وگفت سلام برتو ای عموزاده، زیرا  هارون از نسل عباس بن عبدالمطلب است وموسی بن جعفر رو به قبر پیغمبر صلی الله علیه وسلم کرد و گفت سلام بر تو ای پدر. هارون نگاهی به موسی بن جعفر انداخت و گفت عجب افتخاری
وآنچه را که جاهلان وکور اندیشان درباره اهل سنت گفته اند که اهل سنت نسبت به حقوق آل بیت بی اعتنائی می کنند با توجه به منقولات بالا باطل و فاقد هر گونه اعتباری می باشد. آنان شیخ محمد بن عبدالوهاب را متهم کردند که هیچ گونه حقی برای اهل بیت قائل نیست، وعبدالله پسرایشان درسال 1218 ه. ضمن نوشتن رساله ای اتهاماتی را که به پدرش نسبت داده بودند رد و جواب داد (  سبحانک هذا بهتان عظیم ) و هرکس چیزی را در این زمینه از ما نقل نموده یا به ما نسبت داده دروغی بیش نیست.
پس آنچه را که نقل نمودیم گوشه ای از آراء و نظرات اهل سنت بود نسبت به اهل بیت رسول الله صلی الله علیه وسلم.
و در اینجا بعضی از آل بیت را نام می برم وآنان کسی جز 12 امام نزد شیعه نیستند
1 . علی بن ابی طالب
2 . حسن بن علی
3 . حسین بن علی
4 . علی بن حسین (زین العابدین)
5 . محمد باقر فرزند محمد باقر
6 . امام جعفر صادق
7 . موسی بن جعفر(الکاظم)
8 . علی بن موسی (الرضا)
9.   محمد الجواد
10.  پسر وی علی(الهادی) 
11. حسن العسکری
12 . پسرحسن عسکری محمد المنتظر
آنان هم بر4 گروه تقسیم می شوند   گروه اول اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم می باشند مثل {علی بن ابی طالب (رض) وحسن وحسین (رض)
گروه دوم از جمله علماء بزرگوار اهل سنت وجماعت هستند و آنان هم 6 نفرند {1- علی بن الحسین 2- محمد الباقر3- جعفرالصادق 4- موسی الکاظم 5- علی الرضا 6- محمد الجواد}
گروه سوم هرچند از علماء بزرگ امت اسلامی به حساب نمی آیند ولی افتخارآل بیت بودند برای آنها کافی است و آنان هم دو نفرند { 1- علی الهادی 2- الحسن العسکری}
بی گمان آنهایي که ذکرنمودیم حق دارند در کنار قبر رسول الله صلی الله علیه وسلم بایستند و بگویند سلام برتو ای پدر.
گروه چهارم محمد بن الحسن است. که معدوم و هنوز خلق نشده است.

جایگاه سه گروه اول نزد اهل سنت ( گروه اول)
1- سرور آنان علی بن ابی طالب (رض) عمو زاده رسول الله صلی الله علیه وسلم شوهر بزرگ بانو جهان اسلام فاطمه زهراء (رض) و چهارمین خلفاء راشدین و یکی ازعشره مبشره است.
حسن بصری(رح) گوید عثمان بن عفان (رض) مظلومانه کشته شد و مردم پس از وی به سوی بهترین خودشان یعنی علی بن ابی طالب(رض) رفتند و با او بیعت نمودند
امام احمد بن حنبل(رح) گفته هرکس بعد از{ ابوبکر وعمر وعثمان} به علی بن ابی طالب اقتداء نکند از الاغ اهلی گمراهتر است.
2- حسن بن علی (رضی الله عنهما) نوه رسول خدا وسید جوانان بهشت.
مساور السعدی گوید روزی که حسن بن علی فوت کرد ابوهریره (رض)  را دیدم که بر سر قبرایشان گریه می کرد و با صدای بلند می گفت ای مردم امروز محبوب رسول الله صلی الله علیه وسلم از میان ما رفته پس گریه کنید.
3- حسین بن علی(رضی الله عنهما مشهور به ابو عبدالله . شهید کربلاء وهمراه برادرش سید وسالارجوانان بهشت است
 
(گروه دوم)
نفر اول آنان زین العابدین علی بن الحسین(رض)  است  ابن سعد گفته زین العابدین مردی وارع- عالم- امین- موثق- بلند مرتبه و کثیر الحدیث بوده، زهری گوید هیچ قریشی اي را فاضل تر از علی بن الحسین ندیده ام
یحیی بن سعید می گوید زین العابدین بزرگوارترین شخصیت هاشمی بوده که من دیده ام.
ذهبی گفته  زین العابدین جایگاه والايی دارد، و به خاطر شرافت و کرامت و درایت و عقلش و سیادت و علمش امامت عظماي مسلمانان را لایق بوده  وهرگاه هشام بن عبدالملک به هنگام حج می خواست حجر الاسود را زیارت کند ازدحام مردم کار را بر وی دشوار می کرد، وهرگاه علی بن الحسین می آمد مردم به خاطر احترام ایشان ازکنار حجرالاسود دور می شدند وکار بجائی رسید که هشام را عصبانی نمود وگفت این کیست من او را نمی شناسم فرزدق که به جانب وی ایستاده بود این چند بیت شعر را سرود
اوکسی است که صحرا وبیابان گامهایش رامی شناسند....... و برای این بیت و زائر و غیر زائر آشنا است.
او فرزند بهترین خلق خدا است                              عالم- باتقوا- پاک و پاکیزه است
  و هرکس که او راببیند گوید                   مکارم اخلاق بسوی آنان منتهی می شود
او فرزند فاطمه است اگر وی را نمی شناسید و جز با تبسم سخن نمی گوید  و سلسله مبارک انبیاء در پدر بزرگ او خاتمه یافته است.
2- محمدبن علی بن الحسین ملقب به باقر، امام ذهبی گوید بخاطر تبحرش در علم او را باقر لقب داده اند و کنیه اش ابو جعفر دارای شأن والا .امام مجتهد قارئ قرآن مجید و باتوجه به صفات کمالی که دارد او را دوست می داریم      ابن کثیر گوید امام باقر از علماء اعلام .این امت به حساب می آید ودارای سیادت وکرامت است.
3- جعفر بن محمد ملقب به صادق:
علامه ذهبی گفته امام جعفرصادق شیخ بنی هاشم ابو عبدالله قریشی الهاشمی العلوی النبوی المدنی و از بزرگان علماء می باشد ابو حاتم رازی گوید از امثال امام جعفر در باره شخصیتش سوال نمی شود.
4- موسی بن جعفرملقب به کاظم:
شیخ الاسلام ابن تیمیه گوید امام کاظم مشهور به عبادت و تقوا است،  ابو حاتم رازی وی را موثق، راستگو ویکی از ائمه مسلمین خوانده، ابن کثیرگفته امام کاظم کثیرالعبادت و دارای مروت وشخصیت بود.
5- علی بن موسی ملقب به الرضا:
ابن حبان گوید وی ازسادات و عقلاء اهل بیت و محترمترین و داناترین بنی هاشم است
علامه ذهبی گفته علی بن موسی دارای جایگاه رفیع و برازنده خلافت بود
6- محمد بن علی بن موسی ملقب به جواد:
ابن تیمیه گوید وی از اعیان بنی هاشم و معروف به سخاوت و بزرگ منشی و لذا ملقب به جواد شده است.
و از نشانهای محبت و صمیمیت بین اهل سنت و اهل بیت نامگذاری فرزندان خود به نام یکدیگر و وجود مصاهرات و خویشاوندی درمیان طرفین است.
 
مصاهرات (خویشاوندی از طریق ازدواج):
اول آنان رسول الله صلی الله علیه وسلم است که با عایشه دختر ابوبکر صدیق (رض) و از قبیله بنی تیم ازدواج می کند.
ازدواج با حفصه دخترعمربن الخطاب(رض) از قبیله بنی عدی.
ازدواج با ام حبیبه دخترابوسفیان از قبیله بنی امیه.
تزویج نمودن رقیه ازعثمان بن عفان(رض) { ازقبیله بنی امیه}  و بعد از وفات رقیه دختر دیگرش ام کلثوم.
ازدواج زینب دخترش با عاص بن الربیع از قبیله بنی عبد شمس بن عبد مناف.
ازدواج ام کلثوم دختر علی بن ابی طالب با عمربن الخطاب  الکافی 5 /346.
ازدواج علی بن ابی طالب با بیوه ابو بکر صدیق اسماء بنت عمیس. [ سیر اعلام النبلاء]
ازدواج علی بن ابی طالب با امامه بنت العاص بن الربیع بعد از وفات خاله اش فاطمه.
محمد بن علی بن الحسین{الباقر} ام فروه دختر قاسم بن محمد بن ابوبکرصدیق را به ازدواج خود درآورد.
و از همین جهت بود امام جعفرصادق می گفت ابو بکر صدیق از دو طرف باعث تولد من بوده{سیراعلام النبلاء6/255}.
یکی مادرش ام فروه بنت قاسم بن محمدبن ابوبکر.  دو مادربزرگش اسماء بنت عبدالرحمن بن ابوبکر .
ازدواج ابان بن عثمان با ام کلثوم دخترعبدالله بن جعفربن ابی طالب[ الشیعة واهل البیت 141 ].
ازدواج مصعب بن زبیربن العوام با سکینة دخترحسین بن ابی طالب[طبقات ابن سعد 5/183 ].
{نامگذاری فرزندانشان}
علی بن ابی طالب فرزندانی به نامهای ابوبکر، عمر، عثمان داشته است [کشف الغمه فی معرفة الائمه2/67]
حسن بن علی پسری بنام ابوبکرداشته [کشف الغمه2/198]
علی بن حسن هم پسری بنام عمرداشته [ کشف الغمه2/302]
ازمیان فرزندان موسی بن جعفرپسری بنام عمر و دختری بنام عایشه وجود داشته است[کشف الغمه3/29]


به نقل از کتاب: آل بیت، تألیف: عثمان خمیس
 
 
مصدر:
سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

"هیچ دو نفری بر معصیت پروردگار جمع نمی‌شوند مگر اینکه با معصیت از هم جدا خواهند شد." — زین العابدین علی بن حسین (رحمه الله)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 7448
دیروز : 5614
بازدید کل: 8797607

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010