|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>سقط جنین > حکم آن
شماره مقاله : 3608 تعداد مشاهده : 351 تاریخ افزودن مقاله : 25/6/1389
|
جنين در شكم مادر 4 مرحله را طى ميكند: 1- مضغة 2- علقه 3- نطفه 4- دميدن روح و اجماع و اتفاق همه علماء بر اينست كه اسقاط جنين بس از مرحله جهارم يعنى بس از 120 روز بدون ضرورت حرام ميباشد و قتل نفس محسوب ميشود زيرا طبق حديث صحيح بعد از 120 روز روح در جنين دميده ميشود و لذا يك انسان جاندار به حساب ميايد، ولى اسقاط جنين بدون ضرورت قبل از 120 روز جاى خلاف است بين علماء، بعضى انرا جايز و بعضى ديكر انرا حرام دانسته اند ولى بطور خلاصه حكم اسقاط جنين بشرح زير است: - اسقاط جنين بعد از 120 روز بدون ضرورت حرام است و قتل نفس به حساب ميايد - اسقاط جنين قبل از 120 روز با ضرورت جائز است - اسقاط جنين قبل از 120 روز بدون ضرورت برخى انرا جائز و برخى انرا حرام دانسته اند اما در مورد اسقاط جنين بصورت عمد بعد از 120 روز، در واقع 3 چيز بر قاتل (چه پدر و چه مادر) واجب است: توبه، ديه، و كفاره، كه ديه آن يك غَرّة (يعنى كمترين ديه) ميباشد كه برابر است با نيم يك دهم ديه مرد و يا برابر با 5 شتر، و از آنجاييكه ديه مرد در اين زمان تقريبا مساوى با 4.25 كيلو گرم طلاى خالص ميباشد پس نيم يك دهم اين مقدار برابر است با 212.5 گرم و يا برابر آن مقدار واحد پول هر كشورى كه باشد، و اين مبلغ بايست به ميراثبر جنين داده شود بصورتيكه قاتل جنين (چه پدر و چه مادر) حقى در آن ميراث نخواهد داشت. اما در مورد كفاره، بترتيب عبارتند از: آزاد كردن برده و اگر نتوانست 60 روز روزه پى در پى و اگر نتوانست 60 فقير را غذا بدهد، ولى اين كفاره برخى از علماء آنرا واجب و برخى آنرا مستحب دانسته اند. خداوند همه ما را حفظ كند و توبه نصوح عطا فرمايد.
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|