|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>بهشت > ارتقای درجات فرزندان به درجات پدران
شماره مقاله : 3646 تعداد مشاهده : 370 تاریخ افزودن مقاله : 26/6/1389
|
ارتقای درجات فرزندان به درجات پدران
بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم الدین و اما بعد: خداوند متعال میفرماید: « وَالَّذِينَ آَمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ» (الطور / 21) «کسانی که خودشان ایمان آورده و فرزندانشان از ایشان در ایمان آوردن پیروی کردهاند فرزندانشان را در بهشت به آنها ملحق میگردانیم بیآنکه ما اصلاً از عمل آن کسان چیزی بکاهیم». یعنی خداوند متعال درجه فرزندان را در بهشت به درجه پدران ارتقا میدهد؛ اگرچه اعمالشان به اعمال پدرانشان نرسد و از اعمال پدران چیزی کاسته نمیشود و خداوند آنها را در جایی قرار میدهد که پدران مستحق آن هستند و به عبارتی درجه پایینتر را به بالاتر ارتقا داده تا همه را در درجه بالاتر با یکدیگر جمع گرداند و در کنار یکدیگر از نعمتهای بهشتی بهرهمند سازد. ثوری از عمروبن مره از سعیدبن جبیر از ابن عباس رضی الله عنه نقل میکند که فرمود: «خداوند نوادگان و فرزندان مؤمن را به درجه وی ارتقا میدهد. هر چند که در عمل کمتر باشند تا چشمش به دیدن آنها روشن گردد»، سپس آیه فوق را تلاوت نمود.{ ابن جریر و ابن ابیحاتم در تفسیرشان چنین روایت کردهاند. [یعنی : موقوف بر ابن عباس]، و بزاز در مسندش و ابن مردویه در تفسیرش از حدیث قیسبن الربیع از عمرو از سعید از ابن عباس مرفوعاً روایت نمودهاند. هر چند روایت وقف صحیحتر است. } ابن ابیحاتم از ابن عباس در این آیه نقل کرده است که فرمود: «اینان فرزندان فرد مؤمن هستند که بر ایمان مردهاند، اگر منازلشان از منازل پدرانشان پایینتر باشد به آنها میپیوندند و از اعمال هیچ کدامشان چیزی کم نمیشود». طبرانی از سعیدبن جبیر روایت میکند که فرمود: از ابن عباس، که گمان میکنم از پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم روایت میکرد، شنیدم که فرمودند: «وقتی مؤمن وارد بهشت میشود، از احوال والدین و همسر و فرزندانش جویا میشود. به او خبر میدهند که آنها به درجه تو نرسیدهاند. میگوید: خداوندا! من برای خودم و آنها عمل نمودهام. دستور داده میشود آنها را به او برسانند» و ابن عباس آیه: « وَالَّذِينَ آَمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ» (الطور / 21) را تلاوت نمود. عوفی از ابن عباس در این آیه روایت کرده است که فرمود: خداوند میفرماید: «اگر فرزندان ایمان آورده و به اوامرم گردن نهند، من آنها را در بهشت به پدران ملحق میسازم، و فرزندان کوچکشان نیز به آنان ملحق میشوند». این تفسیر، یکی از اقوال علما در معنای «الذریه» است که آیا فقط شامل فرزندان کوچک قبل از بلوغ میشود یا اینکه کوچک و بزرگ را در برمیگیرد؟ چنانکه میفرماید: « وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ كُلًّا هَدَيْنَا وَنُوحًا هَدَيْنَا مِنْ قَبْلُ وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» (الأنعام / 84) (و اسحاق و يعقوب را به او [= ابراهيم] بخشيديم؛ و هر دو را هدايت کرديم؛ و نوح را (نيز) پيش از آن هدايت نموديم؛ و از فرزندان او، داوود و سليمان و ايّوب و يوسف و موسى و هارون را (هدايت کرديم)؛ اينگونه نيکوکاران را پاداش مىدهيم!) « ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا» (الأسراء / 3) ( فرزندان کسانى که با نوح (بر کشتى) سوار کرديم! او بنده شکرگزارى بود. (شما هم مانند او باشيد، تا نجات يابيد!) به این ترتیب ذریه شامل کبار و صغار شده است. واحدی نیز همین قول را اختیار نموده است (والله اعلم).
وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین. وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.
سایت عصر اسلام IslamAge.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|