Untitled Document
 
 
 
  2021 Jul 26

----

16/12/1442

----

4 مرداد 1400

 

تبلیغات

حدیث

 

عَنْ أَنَسٍ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صلي الله عليه و آله وسلم: «لا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ». (بخارى:15)
ترجمه: از انس رضي الله عنه روايت است كه رسول اكرم صلي الله عليه و آله وسلم فرمود: «كسي از شما، نمي تواند مومن ( واقعي) باشد، تا اينكه من (پيامبر) نزد او از پدر، فرزند و همه مردم، محبوب تر نباشم».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>مالیات > حکم آن

شماره مقاله : 3697              تعداد مشاهده : 516             تاریخ افزودن مقاله : 30/6/1389

مقصود از بيت المال مسلمين، مالى است كه متعلق به عموم مسلمين است مانند اموال غنائم جنگى، زكات، صدقات، خراج، و غيره، و اين اموال همه مسلمانان هست كه بايد در مواردى استفاده شوند كه همه مسلمانان مستفيد شوند و حاكم حق تصرف شخصى در آنها را ندارد، و بيت المال مسلمين از اوائل اسلام رايج بوده است و اموال مخصوص همه مسلمانها در بيت المال نگهدارى ميشده اند.
ولى پيامبر صلى الله عليه و سلم و يا خلفاء راشدين مال مردم را بعنوان ماليات نميگرفته اند، زيرا گرفتن مال مردم بعنوان ماليات به اجماع علماء حرام است و از گناهان كبيره است، و كسانى كه امروزه مال مردم را بعنوان ماليات ميگيرند حرام است زيرا مال مردم را به نا حق ميگيرند، پيامبر صلى الله عليه و سلم در مورد زن غامدية كه بعلت زنا رجم شد فرمودند: "لَقَدْ تَابَتْ تَوْبَةً لَوْ تَابَهَا صَاحِبُ مَكْسٍ لَغُفِرَ لَهُ" (روايت مسلم 1695)، يعنى: "او توبه اى كرد كه اگر صاحب مُكْس (ماليات) نيز چنين توبه اى كرده بود گناهانش آمرزيده ميشد". امام نووى در مورد اين حديث گفت: "اين حديث دليل بر اينست كه ماليات گرفتن از زشترين و بدترين گناهان است"، و امام شوكاني در"نيل الأوطار" گفت: "صاحب المكس كسى است كه ماليات را به نا حق از مردم ميگيرد".
و علماء برخى از انواع اين ماليات را بيان كرده اند مانند:
1- اموالى كه در زمان جاهليت از فروشندگان بازار ميگرفتند.
2- اموالى كه مسئول زكات پس از جمع آورى زكات مردم مقدارى براى خودش برميداشت.
3- اموالى كه از تجار هنگام مرور از اتباع دولت ميگرفتند، و اين شبيه اموالى است كه امروزه بعنوان گمركى از مردم ميگيرند.
همه اين موارد ذكر شده از اموال مُكْس (ماليات) است كه حرام و از گناهان كبيره است زيرا براى هيچ كس جائز نيست كه اموال ديگران را به ناحق بگيرد، و اموال ماليات و يا گمركى كه كشورها ميگيرند نيز از اين قبيل است كه جائز نيست و حرام است.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

 امام ابو حنيفه رحمه الله فرموده اند: "إذا صح الحديث فهو مذهبي" (روايت ابن عابدين در " الحاشية " 1/3 ) يعنى: "اگر حديثى صحيح واقع شد مذهب من همان ميباشد."

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1452
دیروز : 6572
بازدید کل: 6574818

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010