|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>شبهات>شیعه > بیان دروغ رافضی در مورد حدیث (وصیت) و عدم دلالت آن بر امامت علی رضی الله عنه
شماره مقاله : 3706 تعداد مشاهده : 297 تاریخ افزودن مقاله : 31/6/1389
|
بیان دروغ رافضی در مورد حدیث (وصیت) و عدم دلالت آن بر امامت علی رضی الله عنه ابن مطهر الحلى رافضی می گوید: «دلیل پنجم روایتی است که اکثر علمای حدیث آن را روایت کردهاند. روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به علی رضی الله عنه فرمود: تو برادر، وصی، جانشین و پرداخت کننده بدهکاری و تعهد من هستی! این سخن نص صریحی در این موضوع میباشد. جواب: اولاً: میخواهیم که صحت این حدیث را ثابت کند. زیرا در هیچ یک از کتابهای مورد اعتماد و قابل اطمینان که بتوان بدون شک و تردید به آنها استدلال کرد روایت نشده است، و هیچ یک از ائمه حدیث نیز صحت آن را تأیید نکردهاند. آنجا که میگوید: «اکثر علما این حدیث را روایت کردهاند»: اگر منظورش این است که علمای حدیث آن را در کتابهای قابل استدلال مثل صحیح بخاری و مسلم و امثال آنها روایت کردهاند و گفتهاند که این حدیث صحیح است، واقعا که به آنها دروغ بسته است. اما اگر منظورش این است که امثال ابونُعیم در کتاب «فضایل» و مغازلی و خطیب خوارزم آن را روایت کردهاند یا اینکه در کتابهای دیگری در مورد فضایل روایت شده است، به اتفاق اهل علم این امر به تنهایی حتی در مسایل فرعی نیز نمیتوان به آن استدلال کرد چه برسد به مسأله امامت که شما قیامت را نیز بر آن پایهگذاری کردهاید. دوماً: به اتفاق اهل حدیث این روایت دروغ و ساختگی است. قبلا سخن ابن حزم را نقل کردیم که امثال این احادیث ساختگی هستند. هرکسی که کمترین اطلاع و علمی به روایات و راویان داشته باشد متوجه این مسأله خواهد شد و آن را تصدیق خواهد کرد. زیرا کسی که دانا به احادیث صحیح و ضعیف است، بیتردید میفهمد که این نوع حدیثها نه تنها ضعیف بلکه دروغ و ساختگی هستند. سوم: علی رضی الله عنه بدهی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را ادا نکرد بلکه درست آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم هنگامی که فوت کرد زرهی داشت که به عنوان گرو در برابر (30) وسق(بار شتر) جو آن را نزد یک یهودی گذاشته بود[1] که این بدهی نیز از آن زره گرو نهاده شده پرداخت شد و غیر از این مورد نیز بدهی دیگری از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت نشده است. در کتاب صحیح مسلم و بخاری با نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است که ایشان فرمودند: «لا یقتسم ورثتی دیناراً ولا درهماً، ما تركت بعد نفقة نسائی ومؤنة عاملی فهو صدقة[2]»: «وارثان من درهم و دیناری را میان خود تقسیم نکنند. آنچه هم که بعد از نفقه همسران و اجرت کارگزارم باقی میماند صدقه خواهد بود». اگر دینی بر آن حضرت بود حتما از دارایی به جای ماندهی(ما ترک) او پرداخت میشد که بر صدقه نیز مقدم بود. همانطور که در احادیث صحیح ثابت شده است.
([1]) نگا: صحیح بخاری،(4/141). ([2]) نگا: صحیح بخاری،(4/12)و صحیح مسلم،(3/1382).
به نقل از: مختصر منهاج السنة، تالیف: شیخ الإسلام ابو العباس احمد بن تیمیه، اختصار : الشیخ عبدالله بن محمد الغنیمان (استاد تحصیلات عالی دانشگاه اسلامی مدینه منوره)، و مدرس در مسجد نبوی شریف، ترجمه: إسحاق دبیرى مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|