|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>شبهات>شیعه > بطلان ادعای رافضی در مورد دلالت دو حدیث (ثقلین) و (کشتی) بر امامت علی رضی الله عنه
شماره مقاله : 3710 تعداد مشاهده : 336 تاریخ افزودن مقاله : 31/6/1389
|
بطلان ادعای رافضی در مورد دلالت دو حدیث (ثقلین) و (کشتی) بر امامت علی رضی الله عنه ابن مطهر الحلى رافضی می گوید: دهم: آنچه اهل سنت از سخنان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت کرده اند: که همانا من در میان شما چیزی را میگذارم اگر به آن تمسک جویید هرگز گمراه نشوید، کتاب خدا و خانوادهام (عترتم)، و آن دو هرگز از هم جدا نشوند تا بر لب حوض کوثر به نزد من آیند. و میگوید: خانوادهام در میان شما مانند کشتی نوح است! هرکس سوارش شود نجات یابد، و هر کس تخلف کند غرق شود، و این دلالت بر وجوب تمسّک به سخنان اهل بیت است، و علی سیّد اهل بیت است و طاعتش بر همه واجب، پس او امام است». پاسخ به چند صورت است: اولاً: لفظ حدیث که در صحیح مسلم از زید بن ارقم روایت شده اینگونه است که: «رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در میان ما کنار آبی بین مکه و مدینه که آنرا خمّ مینامند، ایستاد» و فرمود: «اما بعد: ای مردم براستی من فقط یک نفرم در میان شما و نزدیک است که پیک پروردگارم بیاید و لبیک گویم، اما دو چیز با ارزش را برای شما میگذارم: یکی کتاب خدا، که در آن نور و هدایت است، پس کتاب خدا را بگیرید، و به او تمسّک جوید». سپس در مورد کتاب خدا تشویق و ترغیب بسیار فرموده، پس گفت: «و خانوادهام، در مورد آنها خدا را به یاد شما میآورم»[1]. و این گفته دلالت دارد بر اینکه آنچه لازم است ما به آن تمسّک جوییم و متمسّک به آن هرگز گمراه نمیشود فقط قرآن است. و به همین صورت در احادیث دیگری هم آمده است، همچنان در صحیح مسلم از جابر در حجه الوداع روز عرفه روایت شده، هنگامیکه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم موعظه فرمود و گفت: «همانا در میان شما چیزی گذاشتهام اگر به آن چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا، و از شما در مورد من سؤال خواهد شد پس چه جواب خواهید داد؟» گفتند: گواهی و شهادت میدهیم که براستی تو تبلیغت را کردی و امانتت را ادا نمودی و نصیحتت را فرمودی، پس با انگشت شهادت که آنرا به سوی آسمان بلند میکرد و به سوی مردم نشانه میرفت فرمود: «خدایا شاهد باش» سه مرتبه آن را تكرار كرد[2]. و امّا فرمودهاش: «و عترتی – خانوادهام – و آن دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا لب حوض کوثر بر من وارد شوند»[3]. این حدیث را ترمذی روایت کرده، و وقتی که از امام ابن حنبل در مورد این حدیث سؤال شد آنرا ضعیف دانسته، و عالمان زیادی این حدیث را ضعیف دانسته، و صحیح ندانستهاند. ولی گروه دیگری از علماء جواب دادهاند که مراد حدیث این است که اهل بیت هرگز بر ضلالت و گمراهی جمع نمیشوند. و گفتهاند: ما هم این را تصدیق مینماییم، همچنانکه قاضی ابویعلی و غیر او را هم نام بردهاند. امّا اهل بیت – بحمد الله – بر هیچ یک از ویژگیهای مذهب رافضه اتفاق نداشته، و حتی از ناپاکی و زشتیهای آن دور و مبرّا هستند. و امّا گفته او: «اهل بیتم – خانوادهام – مانند کشتی نوح است» هیچ سند صحیحی ندارد، و در هیچ یک از کتب حدیث، مورد اعتماد وجود ندارد، و حدیث را کسی روایت کرده، که مانند هم قطارانش که مثل هیزم کشان شب هستند که هر چه را یافتند جمع میکنند که بیشتر سستی و بیاساسی گفته او را میرساند. دوّم: یقیناً که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در مورد خانوادهاش فرموده: که خانوادهام و قرآن از هم جدا نخواهند شد تا در حوض کوثر بر من وارد شوند، و البته ایشان صادق و مصدوق است، و این دلیل بر حجّیت اجماع اهل بیت میباشد و طوایفی از اهل سنت این را تأیید کردهاند، قاضی أبو یعلى هم در کتاب «معتمد» خود یادآور این نکته شده است. امّا کلمه – عترت – کل بنی هاشم را میرساند: از پسران عباس گرفته، تا فرزندان علی، و فرزندان حارث بن عبدالمطلب، و همه فرزندان ابیطالب و بقیه نزدیکان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و علی به تنهایی «عترت» نیست، و سید و سرور –عترت – رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میباشد. سوم – همه اهل بیت بر امامت و برتری علی اجماع نداشتهاند، و حتی امامان اهل بیت مانند ابن عباس و غیر او ابوبکر و عمر را در امامت برتر و مقدّم میدارند. چهارم - گفته آنها با دلیل قویتر از خود تعارض دارد، و آن اینکه اجماع امّت حجّت محسوب میشود. به دلیل کتاب و سنّت و اجماع، و اهل بیت قسمتی از اجماع هستند، و از اثبات اجماع امّت، اجماع اهل بیت هم لازم میآید، بر اینکه برترین امّت ابوبکر رضی الله عنه میباشد. همچنانکه قبلاً گفته شد و دوباره هم میآید.
([1]) تخریج حدیث قبلاً ذکرشد. ([2]) تخریج حدیث قبلاٌ گفته شد. ([3])تخریج حدیث قبلاٌ گفته شد.
به نقل از: مختصر منهاج السنة، تالیف: شیخ الإسلام ابو العباس احمد بن تیمیه، اختصار : الشیخ عبدالله بن محمد الغنیمان (استاد تحصیلات عالی دانشگاه اسلامی مدینه منوره)، و مدرس در مسجد نبوی شریف، ترجمه: إسحاق دبیرى مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|