|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>آثار>البرهان فی تفسیر القرآن
شماره مقاله : 3784 تعداد مشاهده : 298 تاریخ افزودن مقاله : 4/7/1389
|
البرهان فی تفسیر القرآن و از کسانی که با صافی هم عصر بوده سید هاشم بحرانی متوفای سال 1107 یا سال 1109 میباشد و ایشان کتابی به نام (البرهان فی تفسیر القرآن) دارد که تمامی روایات جعفریه را در آن تفسیر جمعآوری کرده است.[1] این کتاب تفاوت زیادی با تفسیر صافی ندارد، ایشان نیز همان راه گمراهگری را میپیماید، کتاب خداوند را از نظر نص و معنی تحریف شده می پندارد ، و در مورد نگهدارندگان قرآن و حاملان شریعت اسلام از اصحاب بزرگوار بدگویی میکند، و روایاتی دروغین که گمراهیش را تایید میکند میآورد. و روش این تفسیر گمراه و گمراهگری و اثرات امامیه در آن را میتوانیم از ابو ابی که در جزء اول قبل از شروع به تفسیر سورهها و از اخباری که بحرانی در آن کتاب آورده درک کنیم. این هم بعضی از مثالها: بحرانی میگوید: «فصلی در مورد اینکه قرآن تنها ائمه به صحیحی آن را جمع کردند و تاویل قرآن را تنها آنها میدانند» و 26 خبر را زیر این فصل ذکر میکند.[2] و در «باب فیما نزل علیه القرآن من الاقسام (1347)[3] از امیرالمومنین نقل میکند که ایشان فرمود: قرآن سه قسمت میباشد یک سوم آن در مورد ما و دشمنانمان، و یک سوم سنت و امثال و فرائض، یک سوم فرائض و احکام است. و ابو عبدالله روایت میکند که فرمود: قرآن چهار قسمت است. بحرانی میگوید: از جمله چیزهایی که بر خلاف ما انزل الله است این آیه میباشد ﴿کنتُم خَیرَ أُمةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ﴾ (شما بهترین کسانی هستید که برای مردم بیرون آمدهاید) و از جمله تحریفات قرآنی این آیه میباشد «لَّـکنِ اللّهُ یشْهَدُ بِما أَنزَلَ الله إِلَیک فی على» که این جملهی آخری (إِلَیک فی على) را اضافه کرده و بعد میگوید: اینگونه نازل گشت.[4] و اما آنچه بحرانی بعد از نزول تاویل میکند: اموراتی است که بعد از عصر پیامبر رخ داده است از جمله غصب حق آل محمد، و نصرت و یاری که خداوند به آنها وعده داده بود و آنچه خداوند به پیامبر خبر داده بود در مورد مهدی و بیرون آمدن ایشان و همچنین اخباری که مربوط به مرتدین میباشد.[5] و اما در مورد آنچه مخاطب دستهای باشد ولی معنی مربوط به قومی دیگر باشد این آیه را به میان میکشاند ﴿وَقَضَینَا إِلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ﴾ = در کتاب تورات به بنی اسرائیل اعلام کردیم که دوبار در سرزمین تباهی میورزید و برتری جوئی بزرگی میکنید) میگوید خطاب به جماعت امت محمد است.[6] اما در مورد رد کردن کسی که ارتداد را انکار میکند این آیه را به میان میکشاند ﴿وَیوْم نَحْشُرُ من کلِّ أُمةٍ فَوْجًا﴾ (روزی گروه عظیمی از همهی ملتها را گرد میآوریم که آیات ما را تکذیب میکردهاند)[7] و در تفسیر سورهی فاتحه میگوید: «غیر المغضوب» بتپرستان، «و الضالین» به شک اندازانی که امام را نمیشناسند. و از ابی جعفر روایت میکند که گفت: خداوند کوهی که دنیا را احاطه کرده و آبی رنگی یاقوت مانند دارد را خلق کرد، که رنگ آبی بودن آسمان از گرفتگی همان رنگ کوه است، و پشت سر آنها مخلوقی را خلق کرده که هیچ کدام از فرائض که بر ما واجب گردانید، بر آنها نگذاشته، و تمام آنها دو مرد از این امت را لعنت میکنند، و آنها را نیز نام برد. و دوباره از ایشان روایت میکند که گفت: پشت سر این خورشید چهل خورشید دیگر وجود دارد، که فاصلهی آنها با هم چهل سال است و مخلوقات بسیاری در آنها وجود دارد ، و نمیدانند که خداوند آدم را خلق کرده یا نکرده است و پشت سر این ماه چهل ماه دیگر وجود دارد و فاصلهی میان آنها چهل سال است و مخلوقات بسیاری که به خلق آدم آگاهی ندارند در آنها وجود دارد، و لعنت کردن اول و دوم برای آنها همانند زنبور عسل در تمام اوقات الهام شده است و فرشتههایی بر آنها مامور هستند که هر وقت لعنت نکردند از طرف آنها تعذیب میشوند.[8] و اینگونه امثال را در این تفسیر همانند تفسیر قبلی میبینیم که در گمراهی خویش قدم بر میدارد.[9] و با این چند مثالی که آوردیم روش و منهج بحرانی را نیز فهمیدیم.
[1] . العالم الجدید للاصول ص 82، 83. [2] . ص 15/17 (1347ـ 394) ص 21 [4] . ص 34 [5] . ص 35 [6] . ص 36، سوره اسراء آیهی 4 [7] . ص 37، سورهی نمل آیهی 83 [8] . ص 47، و مراد ایشان از اول و دوم ابوبکر و عمر است. [9] . به تفسیر المیزان ص 260 نیز مراجعه شود.
پژوهشی پیرامون اصول و فروع شیعه دوازده امامی(2)، (مبحث تفسیر)، تألیف: دکتر علی سالوس مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|