|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>آثار>البیان فی تفسیر القرآن
شماره مقاله : 3791 تعداد مشاهده : 290 تاریخ افزودن مقاله : 4/7/1389
|
البیان فی تفسیر القرآن کتابی که طرفدار گروه اعتدالگر (شیعه) است و بسیار دور از گروه افراط گرای امروزی میباشد و آن هم « البیان فی تفسیر القرآن» اثر سید ابوالقاسم موسوی خوئی، مرجع سابق جعفریه در عراق، ولی این کتاب جز جلد اولش که شامل مقدمه و تفسیر سوره فاتحه است (ظاهراً) به چاپ نرسیده، اما ما به موارد ذیل از آن اکتفا میکنیم: اول: در مقدمه این کتاب آمده: «خواننده مرا خواهد دید که من در این تفسیر از ظواهر قرانی و محکمات آن و آنچه که به تواتر یا به طریق صحیح از آثار وارده از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و سلم» آمده، و یا آنچه که عقل سالم و فطرتی که خداوند آن را صحبت درونی قرار داده انتخاب کرده همانگونه که پیامبر و اهل بیتش را حجت بیرونی قرار داده فراتر نرفتهام. و همچنین خواننده میبیند که از خود آیه برای فهم و درک معانی آیات دیگر استفاده میکنم، و بعداً اثرهای روایت شده را برای این کار و برای بیان اصول تفسیر به کار گرفتهام. دوم: او تلاش میکند که ثابت نماید قرآن از تحریف به دور است. و مخالفان را به خاطر پیروی نکردن از عقایدش تکفیر نمینماید، بلکه روایت میکند که اسلام بر مدار اقرار به شهادتین دور میزند. سوم: او میکوشد با حدیث، حجیت ظواهر قرآن را ثابت نماید. چهارم: او در تفسیر خویش برای سوره فاتحه، ملتزم و پایبند به این روش میباشد، و خواننده تفسیرش کاملاً آن را حس میکند. با وجود این، تاثیر امامیه را در قول وی راجع به صحت اطلاق اسماء الحسنی بر ائمه میبینیم، و اینکه اطاعت از امامان و خضوع برای آنها و توسل به آنها واجب است و همچنین بیان فضل سجده در خاک حسینیه!! و اینکه جایز است قبر آنها را بوسید و مورد تعظیم قرار داد، و عبادت آنها جز توسط معصومان به جایگاه اقدس الهی بلند نمیشود، و آنها میتوانند شفاعت نمایند و برای شیعه شفاعت خواهند کرد و خداوند نیز شفاعت آنها را رد نمیکند. این که بیان شد همان تعریف تفسیر خود که متاثر از عقیدهاش میباشد، بود، و او در بیان خویش از مرتبه طوسی پایین نمیآید، و امیدوارم آنچه که مربوط به امامیه است در کتابهای دیگر، غیر از تفسیر آورده شوند هر چند که اگر آقای خوئی تفسیرش را به پایان میرساند باز هم بر همان روشی میبود که خود بیان داشت، و بسیار مهمتر و والاتر از دیگر کتابهای چاپ شده از طرف گروه میانهرو الآن جعفریه، میبود. پس، این کتابها دو منهج و روشی مختلف در تفسیر از آن شیعههای امروز را بیان میدارند، یکی از آنها بیان میدارد که حرکت میانهرو جعفریه همچنان از دام آنهایی که قرآن را بر اساس هوی و هوس و آرزوهای خویش تفسیر مینمایند و متاثر از عقیده امامیهاند، به در نیامده، و دیگری پرده از چهره کسانی بر میدارد که ندای اعتدالگرایی را سر داده، و عقل را مدار حکم خویش قرار دادهاند، هر چند که خالی از افراط و گمراهی نیستند.
از کتاب: پژوهشی پیرامون اصول و فروع شیعه دوازده امامی(2)، (مبحث تفسیر)، تألیف: دکتر علی سالوس مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|