|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > رد بر گفتار رافضی در مورد عمر رضی الله عنه که گویا او در احکام اشتباه میکرد
شماره مقاله : 4743 تعداد مشاهده : 294 تاریخ افزودن مقاله : 20/7/1389
|
رد بر گفتار رافضی در مورد عمر رضی الله عنه که گویا او در احکام اشتباه میکرد رافضی گفته است: (دوازدهم: قول عمر که میگوید محمّد فوت نكرده است، دلیل بر كمى علم او است، و همچنین دستور داد که زن حامله را رجم کنند، علی نگذاشت و گفت: اگر علی نمیبود عمر هلاک میشد، و غیر اینها از احکامی که در آنها اشتباه نموده است). جواب: اینکه گفته شود: اوّل: در صحیحین ثابت شده که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرموده: (قد كان قبلكم فی الأمم محدّثون، فإن یكن فی أمتی أحد فعمر). یعنی: در امتهای گذشته محدثینی وجود داشتند، اگر در امت من محدثی باشد عمر است) پیغمر صلی الله علیه و آله وسلم همچنین چیزی را در مورد علی نفرموده، و همچنین پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرموده: (رایت أنی أُتیت بقدح فیه لبن، فشربت حتّى أنّی لأرى الرّی یخرج من أظفاری، ثم ناولت فضلی عمر، قالوا: فما أوّلته یا رسول اللّه؟ قال: العلم). یعنی: در خواب دیدم کاسهای که در آن شیر بود برایم آورده شد از آن نوشیدم تا دیدم که از ناخنهایم خارج میشود، سپس بقیه را به عمر دادم تا آنرا بنوشد، گفتند: تعبیر آن را به چه نمودی ای رسول خدا؟ فرمود: علم[1]. عمر بعد از ابوبکر عالمترین اصحاب بود. امّا آنکه گمان برد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فوت نكرده است، لحظهای بود، سپس برایش معلوم شد که رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم فوت نموده. همچنین چیزهایی زیاد روی میدهد: بعضی اوقات انسان در مرگ کسی ساعتی یا چند ساعتی مشکوک میشود، سپس برایش روشن میشود، علی نیز خلاف آنچه عقیده داشت اموراتی برایش روشن میشد چند برابر از این بزرگتر حتّی احکام زیادی را خلاف آنچه بود گمان میبرد بر این حالت هم مرد و این حالت هیچ خدشهای به امامت ایشان وارد نکرده، مثل فتوایش در زن مفوضهای که مرده و چیزی برای آن تعیین نشده، و امثال آن آنچه در نزد اهل علم معروف است. امّا زن حامله، اگر از حاملگی ایشان خبری نداشته معذور است، چون او امر به رجم آن نموده و ندانسته که حامله است، سپس علی او را مطلع ساخته که زن حامله است، و او نیز گفته اگر علی من را از حمل آن زن آگاه نمیساخت او را رجم میکردم و در نتیجه جنین هم کشته میشد و این چیزی بوده که از آن ترسیده، اگر عالم بزرگی چیزی را از کمتر از خود شنید ضرری به علم او نمیرسد، معلوم است که موسی از خضر سه مسئله یاد گرفت، و سلیمان از هدهد خبر بلقیس را دریافت نمود.
[1] نگا: بخاری (4/174) و (5/16).
به نقل از: مختصر منهاج السنة، تالیف: شیخ الإسلام ابو العباس احمد بن تیمیه، اختصار : الشیخ عبدالله بن محمد الغنیمان (استاد تحصیلات عالی دانشگاه اسلامی مدینه منوره)، و مدرس در مسجد نبوی شریف، ترجمه: إسحاق دبیرى
مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|