|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > پاسخ به شبهات رافضی در مورد پیشیگرفتن ابوبکر صدیق در نماز
شماره مقاله : 4804 تعداد مشاهده : 310 تاریخ افزودن مقاله : 20/7/1389
|
پاسخ به شبهات رافضی در مورد پیشیگرفتن ابوبکر صدیق در نماز
رافضی گفته است: (امّا جلو انداختن ابوبکر در نماز اشتباه است چون وقتی که بلال اذان گفت عایشه دستور داد که ابوبکر را جلو بیاندازند، وقتی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به هوش آمد و تکبیر را شنید گفت: چه کسی برای مردم نماز میخواند؟ گفتند: ابوبکر، پس او گفت: مرا بیرون ببرید، در بین علی و عبّاس خارج شد، و او را از قبله کنار زد و از نماز اخراجش کرد و خود امامت نماز را انجام داد). جواب: طبق اجماع علمای اهل حدیث این ادّعا دروغی واضح است. به او گفته میشود: اوّل: آنچه را تو نقل کردهای چه کسی گفته است؟ آیا در غیر از کتابهای کسانی که به صورت مرسل آن را از رافضیهایی که دروغگوترین مردم و بیخبرترین کس از احوال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم هستند، وجود دارد؟ مانند: مفید بن نعمان و کراجکی و امثال آنها از کسانی که بیخبرترین انسان نسبت به اقوال و اعمال و سیرة پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم هستند. و گفته میشود: دوّم: این سخن نادانی است که گمان میکند ابوبکر تنها در یک نماز برای مردم امام بوده است، امّا اهل علم میدانند که ابوبکر با اجازة پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم و دستور جانشینی او در نماز از ابتدای مریضی پیوسته برای مردم نماز خواند تا آن که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم وفات نمود. بعد از آن که عایشه و حفصه رضی الله عنها چند بار به او مراجعه کردند، او چند روز متعدّد برای مردم امامت نماز را به جای آورد. ابتدا پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم چند نفر را به سوی او فرستاد و به او امر نمود که امامت نماز را بجای آورد، عایشه نبود آن که امر پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم را به او ابلاغ کرد، و او به پدرش نگفت و امر نکرد، آنچنان که آن رافضیهای مفتری گمان میبرند. قول این دروغگویان: بعد از این که بلال اذان گفت، عایشه امر کرد که ابوبکر جلو بیافتد، دروغ واضحی است. عایشه به او امر نکرد که جلو بیافتد و هیچ امری نکرد، و بلال نیز چنین امری را از عایشه نشنید، بلکه آن کسی که به او اجازه امامت داد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم بود، هم به بلال و هم به تمام کسانی که جمع شده بودند فرمود: (مروا أبابكر فلیصلّ بالنّاس) یعنی: ابوبکر را امر کنید تا برای مردم نماز بخواند. پس پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم خطاب را به عایشه اختصاص نداد و بلال نیز چنین چیزی را از عایشه نشنید. و این که گفته است: (وقتی که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم به هوش آمد و الله اکبر را شنید گفت: چه کسی برای مردم نماز میخواند؟ گفتند: ابوبکر، سپس گفت: مرا بیرون ببرید). این نیز دروغی است آشکار، چون توسط نصوصی مستفیض(مشهور)که اهل علم بر صحّت آنها اتفاق دارند ثابت شده است که قبل از این که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم بیرون بیاید، ابوبکر چند روزی برای مردم نماز خوانده بود، کما اینکه بعد از خروج پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم باز چند روزی برای مردم نماز خواند، و این که در تمامی روزهای مریضی پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم غیر از ابوبکر کسی دیگر برای مردم نماز نمیخواند. سپس گفته میشود: از بدیهیّات متواتر است که چندین روز متعدد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم مریض بودند و نتوانستند برای مردم نماز بخوانند، پس غیر از ابوبکر چه کسی دیگر بوده که برای مردم نماز خوانده است؟ و هیچ کس هیچوقت - نه صادقانه و نه کاذبانه - نقل ننموده است که غیر از ابوبکر برایشان نماز خوانده است، نه عمر و نه علی و نه غیر از آنها، در حالی که آنها نماز را با جماعت خواندهاند، پس معلوم است تنها ابوبکر برایشان نماز خوانده است. و غیر ممکن است که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم آن را ندانسته و مسلمانان از او اجازه نخواسته باشند، چون همچنین چیزی هم شرعاً و هم عادتاً محال است، پس معلوم است که امامت ابوبکر به اجازه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بوده است، و خدا از همه داناتر است. خداوند درود و سلامش را بر بنده و فرستادهاش محمّد و آل و ازواجش بفرستد، و خدا از ابوبکر و عمر و تمام یاران پیغمبرش راضی باشد، و کاملترین سلام و پاکترین درود بر آنان باد، و خداوند ما را در زمرة آنان محشور نماید. آمین. وصلى الله على نبینا محمد وآله وصحبه وسلم.
به نقل از: مختصر منهاج السنة، تالیف: شیخ الإسلام ابو العباس احمد بن تیمیه، اختصار : الشیخ عبدالله بن محمد الغنیمان (استاد تحصیلات عالی دانشگاه اسلامی مدینه منوره)، و مدرس در مسجد نبوی شریف، ترجمه: إسحاق دبیرى
مصدر: سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|