Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از على بن ابى طالب روايت شده است كه پيامبر صلى الله عليه و سلم در مورد حرير (ابريشم) و طلا فرمودند:" إن هذين حرام على ذكور أمتي حل لإناثها" (روايت ابو داوود 4057)، يعنى: "اين دو چيز (ابريشم و طلا) براى مردان امت من حرام ميباشد و براى زنان حلال".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>عبادت > سه اصل عبادت

شماره مقاله : 5016              تعداد مشاهده : 337             تاریخ افزودن مقاله : 24/7/1389

عبادت خداوند بر سه اصل و اساس استوار است: محبت و ترس و رجاء (اميد)
و علماء اين سه اصل را مانند پرنده اى ميدانند كه سر آن محبت است، و دو بالش مانند ترس و رجا (اميد) است، پس اگر محبت در عبادت خداوند در كار نباشد، عبادت باطل است، مانند پرنده ى بدون سر، و اگر ترس و اميدش به خداوند برابر نباشد، مانند پرنده پر و بال شكسته است كه هر بالى كه شكسته باشد به همانطرف كشيده خواهد شد و توازنش را از دست ميدهد.
و خداوند در اين آيه اين سه اصل را بيان فرموده است:
" أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمْ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ" (الإسراء: 57)
«آن‌ كساني‌ كه‌ كافران‌ آنان‌ را مي‌پرستند، خود به‌سوي‌ پروردگارشان‌ تقرب‌ مي‌جويند و به‌ رحمت‌ وي‌ اميدوارند و از عذابش‌ مي‌ترسند چرا كه‌ عذاب‌ پروردگارت‌ همواره‌ در خور پرهيز است‌»
و خواستن وسيله طلب كردن عبوديت و محبت خداوند است، و كسى كه محبت خداوند داشته باشد با عمل صالح به او نزديك ميشود و ترس از او سبب ترك مصيتش ميشود.
و محبت اصل و اساس اخلاص است و عبارت است از تذلل در برابر خداوند و تعظيم او، و ترس واقعى از خداوند اينست كه بنده را از ارتكاب محرمات و گناه باز دارد، و رجاء (اميد) به خداوند آن است كه اگر عبادت خداوند را انجام دهد اميد آن داشته باشد كه خداوند از او قبول ميكند و پاداشش دهد، و اگر گناه كند و توبه كند، اميد آن داشته باشد كه خداوند توبه اش را ميپذيرد و او را ميبخشد، و علماء اجماع كرده اند كه رجاء بدون عمل مفيد نيست، و اگر كسى طاعت خداوند نكند و كارهاى نيك انجام ندهد و سپس به خداوند اميد داشته باشد كه او را زير رحمت خويش قرار دهد و يا اينكه او را ببخشد، به اين آرزو و غرور و سفاهت ميگويند و منفعتى براى او نخواهد داشت، و رجاء و اميد داشتن به خداوند مانند كسى است كه مثلا دانه اى بكارد و اسباب رويش آنرا فراهم سازد و سپس به خداوند اميد داشته باشد كه رشد كند و ثمر دهد، ولى آرزو وغرور داشتن مانند كسى است كه بدون كاشت بخواهد درو كند و محصول بر آورد كند كه هرگز نخواهد كرد.


وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

ابوبکر صدیق - رضی الله عنه - گفت: الحمد لله الذي لم يجعل للخلق سبـيلاً إلى معرفته إلا بالعجز عن معرفته. یعنی: سپاس مر خدای را که به شناخت او راهی نیست مگر به عجز از شناخت او. (نفح الطيب، التلمساني و احیاء علوم الدین امام غزالی رحمهما الله).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 16384
دیروز : 5614
بازدید کل: 8806543

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010