Untitled Document
 
 
 
  2024 Dec 03

----

01/06/1446

----

13 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

«… و إياكم و محدثات الأمور فإنَّ كل محدثة بدعة و كل بدعة ضلالة». [متفق عليه].
بپرهيزيد از آن چه در دين، جديد و نو آورده شده است؛ زيرا هر نو و جديدي در دين، بدعت است و هر بدعت، ضلالت و گمراهي است .

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>عُمرَی

شماره مقاله : 689              تعداد مشاهده : 356             تاریخ افزودن مقاله : 20/6/1388

عُمرَی =‌هبه و بخشش مادام العمر 
عمری نوعی است از هبه و بخشش بدینمعنی‌ که‌ کسی چیزی را بکسی می‌بخشد، تا زمانی‌که او زنده است و هر وقت او مرد، آن چیز مجدداً مال واهب و بخشنده باشد و بملک او برگردد. و با لفظ‌:" أعمرتک هذا الشئ أو هذه الدار [این چیز یا این خانه را تا عمر داری و تا زنده هستی بتو دادم‌]‌"، یعنی درمدت عمر از آن تو باشد. 
و یا با عباراتی مانند آن‌، این هبه را انجام دهد.گوینده را “‌معمر‌“ و شخص مقابل او را “‌معمر“ می نامند. 
پیامبر صلی الله علیه و سلم اندیشه و فکر استرداد مال بخشیده شده بعد ازوفات معمر وکسی‌که بوی داده شده‌؛ باطل اعلام‌کرده است بلکه در “‌عمری‌” ملک یمین دائمی را برای “‌معمر“ اثبات‌کرده است تا زمانی که زنده باشد، سپس بعد از مرگش بورثه‌اش می‌رسد اگرورثه داشته باشد، و اگرورثه نداشته باشد ازآن بیت‌المال است و هرگز بملکیت واهب و “‌معمر“ برنمی‌گردد. بروایت از عروه پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت‌:
1-" من أعمر عمرى فهی له ولعقبه یرثها من یرثه من عقبه من بعده. [‌بهرکس چیزی مادام العمر بخشیده شد، آن چیز از آن او و فررندانش می‌باشد، پس از مرگش بوارثان او از فررندانش می‌رسد]"‌.  
٢- بروایت از ابوهریره و اخراج بخاری و مسلم و ابوداود و نسائی پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت‌:" العمرى جائزة [بخشش و هبه مادام العمر جایز است]"‌.
٣- بروایت ابوسلمه از جابر پیامبر صلی الله علیه و سلم می‌گفت‌: " العمرى لمن وهبت له [‌هبه و بخشیده شده مادام العمر، ازآن‌کسی است‌که بوی بخشیده شده است‌]"‌. بخاری و مسلم و ابوداود و نسائی آن را ذکرکرده‌اند.  
٤- باز هم بروایت از او آمده است‌:" ایما رجل أعمر عمرى له ولعقبه فإنها للذی یعطاها لا ترجع للذی أعطاها لانه أعطى عطاء وقعت فیه المواریث [‌بهرکس هبه و عطای مادام العمر داده شد، این عطاء و هبه مال او و فرزندان او است چون “‌عمری‌” مال‌کسی است‌که بوی داده شده است‌، دیگر به عطا کننده برنمی‌گردد چون او عطائی داده است‌که ارث بدان تعلق‌گرفته و ارث و مواریث در آن واقع شده است‌]"‌. مسلم و ابوداود و ترمذی و نسائی و ابن ماجه آن را ذکرکرده‌اند.
 ٥- بروایت ابوداود از طارق مکی آمده است که جابر بن عبدالله گفت‌. زنی از انصار، فرزندش باغی ازنخلستان خود را بوی داده بود، آن زن مرد پسرش‌ گفت‌: من این نخلستان را تا زمانی بوی داده بودم‌،‌ که زنده باشد. او برادرانی داشت پیامبر صلی الله علیه و سلم درباره او حکم‌کرد وگفت‌:" هی لها حیاتها وموتها [‌این نخلستان ازآن زن است‌، چه درطول حیات و چه پس ازمرگ او یعنی چون مرد جزو ماترک او است‌]‌". آن مرد گفت‌: از آن باغ به وی صدقه می‌دادم‌، پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت‌:" ذاک أبعد لک [‌آن از شما دورتر است‌]"‌. رای علمای حنفی و شافعی و احمد چنین است‌. اما مالک‌گفت‌: “العمری‌” تملیک منفعت است‌، نه رقبه و اصل آن‌. هرکس مالی را “‌عمری‌” قرار داد وگفت‌: تا زنده هستی ازآن تو باشد، تا زمانی‌که عمر دارد ازآن او است و پس از مرگ او ارث‌،‌برده نمی‌شود و جزو ماترک او نیست اگرگفت‌: از آن تو و فرزندانت باشد جزو میراث و ماترک او می‌شود. لیکن حدیث بر علیه نظریه او است‌. 


به نقل از:
فقه السنه ، تأليف سيد سابق، مترجم محمود ابراهيمي، تهران، ناشر مردم‌سالاري، دوم 1387.

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

«وقتی -تدبر کننده- در قرآن آیه ای را مرور می‌کند که برای شفای قلبش محتاج آن است، آن آیه را صد بار و چه بسا شبی تا به سحر تکرار کند، باید در نظر داشت قرائت آیه ای همراه تدبر و فهم آن بهتر و نافعتر برای قلب از قرائت کل قرآن در حالت بدون تدبر و فهمیدن می باشد و [همان یک آیه] او را به کسب ایمان و شوق حلاوت قرآن سوق می دهد». [ابن قیم: مفتاح دار السعادة، ص221].

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1584
دیروز : 3590
بازدید کل: 8969341

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010