|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>نماز> ضعيف بودن حديث بستن دست زير ناف در نماز
شماره مقاله : 7990 تعداد مشاهده : 1714 تاریخ افزودن مقاله : 23/8/1389
|
ضعيف بودن حديث بستن دست زير ناف در نماز
رسول الله صلي الله عليه وسلم هنگام خواندن نماز، دست راست خود را بر پشت دست چپ ميگذاشت. ( مسلم و ابوداود (الارواء، 352)) و در اين مورد فرمودهاند: «إنّا معشر الأنبياء أمرنا بتعجيل فطرنا و تأخير سحورنا و أن نضع أيماننا علي شمائلنا في الصّلاة» (به ما گروه پيامبران دستور داده شده است که در خوردن افطار، تعجيل نموده و در خوردن سحر تأخير نماييم و در نماز، دست راست خود را بر روي دست چپ بگذاريم). ابن حبان ـ به سند صحيح. احاديثي وارد شده اند که در آنها مکان بستن دستها را مشخص مي کند، در اين ميان اکثر احاديث يا ضعيف هستند يا اصلا اصلي ندارند اما حديثي که مي گويد محل بستن دستها بر روي سينه است صحيح مي باشد: چنانکه ابن خزيمه از وائل بن حجر رضي الله عنه روايت مي کند که گفت: « صليت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ووضع يده اليمنى على يده اليسرى على صدره» ابن خزيمة (479) يعني: با پيامبر صلي الله عليه وسلم نماز خواندم درحاليکه ايشان کف دست راست خويش را بر روي کف دست چپ گذاشته و بر روي سينه ي خود قرار داده بود.( شيخ محمد ناصرالدين الباني محدث مشهور قرن معاصر اين حديث را در "تحقيق صحيح ابن خزيمة" صحيح دانسته اند) همچنين شيخ الباني رحمه الله مي نويسد: آنچه که در سنت نبوي ثابت است اينست که ايشان دستهايشان را بر روي سينه مي گذاشتند اما بقيه ي احاديث ديگر که خلاف اين امر را مي رسانند يا ضعيف هستند يا اصلي ندارند." "صفة صلاة النبي صلى الله عليه وسلم" (ص 69) و السندي در حاشيه ابن ماجه مي نويسد: "و خلاصه آنچه که صحيح است اينست که محل بستن دستها بر روي سينه است نه غير آن، و اما حديثي که مي گويد:«أَنَّ مِنْ السُّنَّة وَضْع الأَكُفّ عَلَى الأَكُفّ فِي الصَّلاة تَحْت السُّرَّة» علما بر ضعف آن اتفاق کرده اند. (معني حديث: سنت آنست که کف دست راست را بر روي کف دست چپ زير ناف بست) أخرجه أبوداود(1/120)، والدارقطني (107)، وعنه البيهقي(2/31)، وأحمد(1/110). اما دليل ضعيف بودن اين حديث بخاطر وجود شخصي در سلسله ي راويان است بنام" عبد الرحمن بن إسحاق" که او شخصي ضعيف الحديث است و علما بر ضعف او اتفاق کرده اند. ابوداود رحمه الله مي گويد: "شنيدم که احمد بن حنبل عبدالرحمن بن اسحاق کوفي را تضعيف کرد". امام بيهقي در مورد حديث قرار گرفتن دستها زير ناف مي گويد: " در اسناد اين حديث راوي ضعيفي وجود دارد" سپس مي گويد: "عبدالرحمن همان راوي ضعيف اين حديث است که احمد بن حنبل او را جرح نموده و يحيي بن معين و امام بخاري نيز وي را جرح کرده اند." و باز مي گويد:" عبدالرحمن بن اسحاق متروک الحديث (يعني متهم به دروغگويي است) است" . و همچنين حافظ ابن حجر رحمه الله نيز عبدالرحمن را متروک الحديث مي داند. " التلخيص " (3/526) . امام نووي رحمه الله مي گويد: " علماي اسلام بر تضعيف اين حديث اتفاق نظر دارند زيرا در سلسله راويان آن شخصي بنام عبدالرحمن بن اسحاق وجود دارد که به اتفاق علماي متخصص جرح و تعديل شخصي ضعيف است"." المجموع " (3/313) ، وفي " شرح مسلم " وفي " الخلاصة " امام بيهقي در "المعرفة" مي گويد: اسناد اين حديث ثابت نشده چرا که تنها يک نفر آن حديث را روايت کرده و آن هم عبدالرحمن بن اسحاق است در حاليکه او متروک الحديث است". اما علما در محل بستن دستها اختلاف دارند؛ با توجه به اينکه تنها حديث وائل بن حجر صحيح است لذا برخي علما از متن حديث چنين برداشت کرده اند که محل بستن دستها بالاي ناف و زير سينه است چنانکه امام نووي رحمه الله مي گويد: "جمهور علما چنين گفته اند که محل بستن دستها زير سينه و بالاي ناف است" و باز مي گويد: " دليل علماي شافعيه همان حديث وائل بن حجر است". به هر حال در اينکه محل بستن دستها روي سينه است يا اينکه زير سينه و بالاي ناف بين علما اختلاف است اما آنچه که مشخص است اينست که بستن دستها زير ناف صحيح نيست و علما بر آن اتفاق کرده اند الا اندک کساني که احتمالا از ضعف حديث بي اطلاع بوده اند.
والله اعلم وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|