|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > مضمون فقه جعفری
شماره مقاله : 8120 تعداد مشاهده : 328 تاریخ افزودن مقاله : 2/9/1389
|
مضمون «فقه جعفری»
همان طور که مضامین باطل و فاسد روایات مقتضی عدم صحت نسبتشان به ائمه دین است، به همان صورت هم مضامین باطل و فاسد فتاوا، مقتضی عدم صحت نسبتشان به آنان است. آنچه در زیر میآید خلاصه ای از فتواهایی است که من آنها را از فتاوای شاذ متقدمین نیافته ام و از مواردی نیستند که بدان عمل شوند. بلکه از جمله فتواهای علمای معاصر است که امروزه جمهور شیعیان مقلد آنان هستند: متعه با دختر شیرخواره: نزدیکی با همسر قبل از نه سالگی جایز نیست خواه نکاح، دائم باشد یا منقطع. اما سایر بهره های جنسی از قبیل لمس کردن از روی شهوت، در آغوش گرفتن، هم زانو شدن هیچ اشکالی ندارد حتی در دختر شیرخواره (!!)[1]. متعه با دختر باکره: آیا متعه با دختر باکره مسلمان بدون اجازه ولی اش در صورتی که ترس از وقوع در عمل حرام داشته باشد، جایز است؟ بله، اگر ولی دختر مانع ازدواج با هم کفوء خود شود در حالی که دختر به او رغبت داشته باشد و این ممانعت خلاف مصلحت دختر باشد، اجازه ولی از اعتبار ساقط میشود. و در این صورت تمتع و بهره جنسی از آن دختر در صورتی که عقد، منقطع باشد، جایز است. البته به شرط عدم دخول در قُبُل و دُبُر[2]. آیا اجازه ولی دختر باکره جهت متعه با او هر چند بدون دخول باشد، شرط است؟ اجازه ولی دختر باکره جهت متعه با او در عقد انقطاعی شرط نیست ولی عدم دخول با او در عقد انقطاعی شرط است و باید لفظاً آن را بر زبان جاری سازد[3]. متعه با دختر اروپایی: مسأله (289): آیا متعه با دختر اروپایی و غربی بدون اجازه ولی اش جایز است؟ جواب: هرگاه فرض کنیم که ولی، افسار دخترش را در تمامی شئون و امورش به خود دختر واگذار کرده، در آن صورت نیازی به اجازه ولی حتی برای دختر مسلمان، نیست(!) یا اگر در مذهب آن دختر کسب اجازه لازم نباشد، در آن صورت متعه با او بدون مراجعه به پدرش حتی برای دختر مسلمان، جایز است (!!) همان طور که اگر ولی دختر باکره مانع ازدواج او با هم کفوء خود شود و هم کفوء دیگری وجود نداشته باشد، اذن او از اعتبار ساقط میشود.[4] متعه با دختر و زن زناکار: مسأله (237): امروزه در بسیاری از کشورهای مشهور جهان، زنا و فحشاء وجود دارد و بسیاری از دختران این کشورها برای آنان منبع درآمد هستند، پس هرگاه شخصی بخواهد با دختری از این کشورها متعه کند، آیا پرسیدن درباره اینکه آن دختر، همسر دارد یا اینکه زناکار است یا اینکه در حال گذراندن عده است یا خیر، واجب است؟ جواب: پرسیدن درباره وضعیت آن دختر واجب نیست مگر اینکه یقین داشته باشد که قبلاً با کسی ازدواج نموده و شوهر داشته است یا اینکه یقین داشته باشد که مطلقه است. پس اگر در طلاق دادن زن اولی شک داشته باشد، در این صورت از او سؤال کند آیا شوهر دارد یا نه؟ اگر بگوید: بله، من شوهر ندارم، کافی است. و اگر راجع به زن دومی شک کند که آیا عده اش را سپری کرده یا نه، در این صورت از او بپرسد؛ اگر بگوید: بله، عده ام را سپری کرده ام، کافی است. اما متعه با زن زناکار که مشهور به زنا هستند، بنا به احتیاط صحیح نیست مگر اینکه یقیناً ازعمل خود توبه کنند، که در آن صورت نکاح با او چه متعه باشد و چه نکاح دائم، صحیح است[5]. متعه بر متعه: مسأله (293): آیا مردی که قصد متعه با زنی را دارد، مطلع کردن او به اینکه آن زن هنوز عده اش از مردی که قبلاً با او متعه کرده، سپری نشده، واجب است؟ جواب: مطلع کردن او واجب نیست.(!)[6]. نزدیکی با زن از دُبُر: کلینی از رضا روایت کرده که از او سؤال شد: آیا مرد میتواند از دُبُر با همسرش نزدیکی نماید؟ گفت: بله میتواند.[7] اما شیخ الطائفه ابوجعفر طوسی روایات زیر را نقل میکند: از ابویعفور روایت است که گوید: از ابوعبدالله علیه السلام درباره مردی که از دُبُر با زنش نزدیکی میکند، پرسیدم. گفت: اگر آن زن راضی باشد، اشکالی ندارد. از ابوالحسن رضا علیه السلام درباره مردی که از دُبُر با زنش نزدیکی میکند، پرسیدم. گفت: آیه ای از قرآن که سخن لوط به قوم خویش است، آن را حلال کرده است؛ آنجا که می فرماید:{هَؤُلاءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ }[8] «اینها دختران من اند و برای شما (از آمیزش با ذکور) پاکیزه ترند (من حاضرم آنان را به عقد شما در آورم)». و معلوم است که آنان (قوم لوط) فقط نزدیکی از دُبُر را میخواستند. طوسی بر دو روایتی که در خصوص تحریم نزدیکی با زن از دُبُر وارد شده تعلیق آورده و یکی از آن دو روایت از سدیر نقل شده که گفت: از ابوعبدالله علیه السلام شنیدم که میگفت: رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: «محاش النساء علی أمتی حرام»: «نزدیکی کردن با زنان از دُبُر بر امتم حرام است»، او در تعلیق این دو روایت گفته است: این دو حدیث بر کراهت حمل میشود، چون بهتر آن است که از آمیزش با زن از دُبُر اجتناب شود هر چند که این عمل، حرام نیست. روایتی که احمد بن محمد بن عیسی از برقی که آن را به طور مرفوع از ابویعفور نقل کرده بر آن دلالت دارد. در این روایت ابویعفور گوید: «از ابوعبدالله علیه السلام راجع به نزدیکی با زنان از دُبُر پرسیدم، گفت: اشکالی ندارد ولی دوست ندارم که آن عمل را انجام دهی...». همچنین طوسی در تعلیق دو روایتی که راجع به تحریم نزدیکی با زن از دُبُر وارد شده، گفته است: احتمال دارد که این دو حدیث به خاطر تقیه از امام صادر شده باشند.[9] اباحه نگاه کردن به زنان بیگانه: - اباحه نگاه کردن به چهره زنان زیبارو[10]. - اباحه نگاه کردن به عورت زنان غیر مسلمان[11]. با استناد به این نصی که به ناحق و دروغ به اهل بیت نسبت داده شده، حلال دانستن نگاه به فیلمهای سکسی زنان بیگانه، خیلی آسان است. - بلکه از نظر آنان نگاه کردن به بدن زنان بی حجاب و مبتذل به شرطی که از روی لذت شهوانی نباشد، جایز است. و در این مورد میان زنان کافر و غیرکافر تفاوتی وجود ندارد، همچنان که میان صورت و دو کف دست و میان سایر اعضای بدن که آنان بنا به عرف و عادت خود نمی پوشانند، فرقی وجود ندارد.[12] اما اینکه «عدم لذت شهوانی» را شرط دانسته اند، همانند آن است که گفته شود: شراب خواری به شرط آنکه انسان را مست نکند، جایز است. عورت مرد مسلمان: - برای پوشاندن عورت مرد مسلمان همین کافی است که دستش را بر روی آلت تناسلی خود قرار دهد. ولی پوشاندن دُبُر واجب نیست، چون دو تا لگنش آن را پوشاندهاند.[13] - نماز خواندن با بدن برهنه: - مسأله (222): در نماز باید عورت پوشانده شود. که عورت مردان، قُبُل و دُبُر و دو تا بیضه است.[14] این حالت در نماز است! تصور کن یک نمازگزار یا جماعتی از نمازگزاران با این حالت نماز بخوانند و به رکوع و سجده روند!! جواز داخل شدن به حمام عمومی با حالت برهنه، و «امام» شخصاً این عمل را در حضور مردان انجام میدهد: - میتوان به محض مسح بدن با «نوره» برهنه داخل حمام عمومی شد. «نوره» ماده ای شیمیایی است که موهای بدن را زائل میکند. بلکه میبینی این عمل شنیع به خود امام باقر نسبت داده شده است!![15] جواز خلوت با زن بیگانه و تعلیم رانندگی به او بدون آنکه کس دیگری همراهشان باشد: - خلوت با زن بیگانه به شرط امان بودن از فتنه و فساد، اشکالی ندارد[16]. - زن میتواند به همراه مرد بیگانه تعلیم رانندگی ببیند به گونهای که هر دو با هم در اماکن مناسب برای تعلیم و آموزش رانندگی، سوار ماشین باشند، هر چند آن اماکن خلوت باشد اما به شرطی که مستلزم وقوع در حرام نباشد[17]. - خوابیدن میان دو زن در یک بستر: - مرد میتواند در یک بستر میان میان دو زن بخوابد.[18] عاریت گرفتن زوجه برده و عاریت گرفتن فرج کنیز: - همچنین مرد وقتی که به همسر برده اش نگاه میکند و به او تمایل پیدا میکند، میتواند با او آمیزش نماید و برده اش را وادار به ترک زوجه نماید سپس بعد از آمیزش اگر خواست زوجه را به برده اش باز گرداند[19]. - جایز است که مردی فرج (شرمگاهی) کنیزش را به دیگری عاریه بدهد تا با او جماع کند و بعد آن را به او برگرداند[20]. - عمر بن خطاب به زور با ام کلثوم، دختر علی ازدواج میکند: - عمر به زور با دختر علی ازدواج کرد و علی به خاطر ترس از قدرت و توان عمر، به این ازدواج تن داد. این سخنِ زشت و ناپسند به امام صادق با الفاظی که درون از آن وحشت میکند، نسبت داده شده که گویا گفته است: «اين همان فرجی است كه از ما غصب كرده اند.»[21] - جماع به شکل قطار: - نزدیکی در دُبُر خنثی بنا به رأی محتاط تر لزوماً موجب جنابت است و بایستی غسل جنابت به جا آورده شود... و اگر یک نفر خنثی به یک مرد یا یک زن دخول کند ولی انزال صورت نگیرد، غسل بر او و وطء شونده واجب نیست. و اگر مردی به یک نفر خنثی دخول کند و آن خنثی به زنی دخول نماید، در این صورت غسل تنها بر خنثی واجب است و بر آن مرد و زن، واجب نیست[22]. شک در تحقّق جنابت به سبب آمیزش با ذکور: - نزدیکی در قُبُل و دُبُر موجب جنابت برای مرد و زن است. و احتیاطاً آمیزش با ذکور هم موجب جنابت برای وطء کننده و وطء شونده، است[23]. یعنی از نظر شیعه در صورت آمیزش با ذکور، تحقّق جنابت قطعی و یقینی نیست. زندگی با زن زناکاری که بر زنا کردن اصرار دارد و مدام زنا میکند، جایز است: - مسأله (989): زوجه بر اثر زنا کردن بر شوهرش حرام نمیگردد هر چند بر زنا اصرار و استمرار داشته باشد. اما در صورتی که زوجه از عمل زنا توبه نکند، بهتر آن است که شوهر او را اطلاق دهد.[24] با تمام خانواده زن نزدیکی میشود: - مسأله (992): هرگاه مردی با یک زن ازدواج کند سپس با پدر یا برادر یا پسر آن زن آمیزش نماید، زن بر او حرام نمیگردد.[25] لواط وضو را نقض نمیکند: از جمله چیزهایی که موجب جنابت است، جماع میباشد که با دخول حشفه (سر آلت تناسلی) در قُبُل یا دُبُر تحقّق می یابد. اما در آمیزش با ذکور، احوط، لزوم جمع میان غسل و وضو برای وطء کننده و وطء شونده میباشد در صورتی که هر دو بی وضو باشند. اما اگر وضو داشته باشند، تنها غسل کافی است.[26] این سبک عقلی و بی خردی و سخنان احمقانه چه ربطی به امام جعفر صادق دارد؟ آیا معقول است که جعفر صادق، آن عالم ربانی و جلیل القدر چنین سخنان احمقانه ای بر زبان جاری سازد؟ نه، هرگز! پس فقه و مذهب جعفر کجاست؟!!! و حالا... آیا با من یقین حاصل کردی که «مذهب جعفری» افسانه ای بیش نیست؟ و اگر تبلیغات و رسانه های تبلیغاتی و نشریه ها نمیبودند، اصلاً مذهبی به نام مذهب جعفری وجود نمیداشت، چون بر اصل و اساسی علمی پایه گذاری نشده و بهره ای از واقعیت و حقیقت ندارد.
[1] - تحریر الوسیلة، خمینی، 2/241. [2] - مسائل و ردود، محمد صادق صدر، ص55. [3] - همان. [4] - همان. [5] - همان. [6] - همان. [7] - فروع الکافی، 5/540. [8] -هود/78. [9] - الاستبصار، طوسی، 3/242. [10] - فروع الکافی، 5/542. [11] - همان، 6/501. [12] - المسائل المنتخبة، سیستانی، ص348، مسأله (1020). [13] - همان. [14] - المسائل المنتخبة، سیستانی، ص100. همچنین خوئی این فتوا را داده است. [15] - فروع الکافی، 6/503. [16] - المسائل المنتخبة، مسأله (1030). [17] - مسائل وردود، محمد صادق صدر، ص77، مسأله (407). [18] - فروع الکافی، 5/560. [19] - همان، 5/481. [20]- همان، 5/ 470. [21] - همان. [22] - منهاج الصالحین، خوئی، 1/48. [23] - المسائل المنتخبة، خوئی، ص15-14. [24] - المسائل المنتخبة، سیستانی، ص340. [25] - المسائل المنتخبة، خوئی، ص300. [26] - منهاج الصالحین، خوئی، 1/47، مسأله (172).
از کتاب: افسانه مذهب جعفری، ترجمه کتاب: أسطورة المذهب الجعفري، مولف: دکتر طه حامد دلیمی مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|