Untitled Document
 
 
 
  2024 Mar 29

----

19/09/1445

----

10 فروردين 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

عَنِ النَّبِيّ صلی الله علیه و سلم قَالَ: إِنَّ أَدْنَى الرِّيَاءِ الشِّرْكُ. (متفق عليه). «رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: همانا كمترين و نازلترين درجه ريا و ظاهر، شرك به خداوند است». 

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>اسلام > اسلام و دمکراسی

شماره مقاله : 8240              تعداد مشاهده : 272             تاریخ افزودن مقاله : 17/9/1389

دموكراسى و آزاديخواهى كه امروزه كشورهاى غربى و عملاء آنها مردم را به سوى آن سوق ميدهند، در واقع بجز دسترسى به اهداف استبدادانه و استعمارگرانه خود هدف ديگرى ندارند، و آثارش را امروزه ميتوان در عراق و افغانستان مشاهده كرد، كه به ادعاى تطبيق دموكراسى و آزادى هزاران نفر را به قتل رساندند، و هنوز جيوش و سربازان محتل و اشغالگر در سرزمين آنها هستند، در حاليكه ادعا دارند كه آزادى و دموكراسى را به ارمغان آورده اند.
ولى اسلام اولين دينى است که فرياد حقوق بشر را سر ميدهد و بر ضرورت حمايت آن تأکيد ميکند و هر کس که شريعت اسلامي را بررسي کند ميفهمد که اسلام اهدافي دارد که در حمايت از زندگي انسان، دين، عقل، مال و خانواده تحقق مي‌يابد. تاريخ اسلامي، موضع‌ گيري قاطع و سرنوشت ساز خليفة دوم عمر بن خطاب رضي الله عنه را نسبت به زير پا گذاشتن حقوق بشر ثبت کرده است آنجا که مي‌گويد: " متي استعبدتم الناس و قدوَ لَدتْهم امهاتُهم أحراراً؟ "، يعنى: " از کي، مردم را به بردگي گرفته‌ايد حال آنکه مادرهايشان آنان را آزاد به دنيا آورده‌اند؟"
در اسلام هيچ امتيازي بين فقير ‌و ثروتمند و حاکم و محکوم وجود ندارد و همه نزد خدا، نزد قانون و در حقوق عمومي مساوي هستند، و اين مسئله يكى از اسباب اساسى عدم دخول بزرگان قريش به اسلام بود، زيرا به روى خود نميديدند كه با اسلام آوردنشان با فقراء مسلمانان مانند بلال كه برده بودند در يك منزلت اجتماعى قرار گيرند.
سلطه و داوري در تعاليم اسلامي بايد براساس عدل و شورا اقامه شود. خداوند در قرآن، مردم را به عدل و تطبيق آن ملزم کرده است و مي‌فرمايد : 
" إن الله يأمر بالعدل و إحسان"(النحل : 90)
" خداوند به عدل و نيکي دستور مي‌دهد "
و ميفرمايد: 
"و إذا احکمتم بين الناس أن تحکموا با العدل" (النساء : 58)
" هنگامي که در بين مردم به داوري نشستيد، اينکه دادگرانه داوري کنيد "
شوري در اسلام يک اصل اساسي و ضروري است. پيامبر صلى الله عليه و سلم با اصحابش مشورت مي‌کرد و به رأي اکثريت عمل مي‌نمود هر چند مخالف رأي خودش باشد. بارزترين مثال، خارج شدن مسلمانان از مدينه براي جنگ احد است که پيامبر نظرش بر عدم خروج بود اما اکثريت، نظرشان خلاف اين بود پس به رأي آنان عمل کرد و از مدينه خارج شد که سرانجام، شکست از آنِ مسلمانان گرديد ولي با وجود اين، قرآن بر ضرورت شوري تأکيد کرد و خطاب به پيامبر فرمود: 
"فاعْفُ عنهم و استغفرْ لهم و شاوِرْ هم في الأمرِ" (آل‌عمران : 159)
" پس از آنان در گذر و برايشان طلب آمرزش و در کارها با آنان مشورت و رايزني کن "
ولى ملاحظه كرديم كه آمريكا و انگليس كه بزرگترين مدعيان حقوق بشر و دموكراسى هست، در مورد اشغال عراق، هر چند حد اكثر كشورها و حتى سازمان ملل (كه از خود ساخته آنهاست) مخالف بودند، باز هم دردى را دوا نكرد و بخاطر رسيدن به اهداف خود (نفط و غيره) دموكراسى و حقوق بشر را زير پا گذاشتند و هزاران نفر را به قتل رساندند.
اسلام، زمينه را براي تعدد آراء فراهم کرده و اجتهاد را حتي در مسائل ديني مباح نموده است، ماداميکه در مجتهد شروط اجتهاد موجود باشد و براي مجتهد که اجتهاد کند و به خطا برود يک اجر و اگر اصابت کند دو اجر در نظر گرفته است. کسي که مذاهب معروف فقه اسلامي را بررسي کند به اختلاف ديدگاهها در بسياري از مسائل فقهي برخورد مي‌کند و کسي نگفته اين اختلاف آراء ممنوع است. بنابراين مي‌بينيم که اسلام به مخالف اجازه داده است که ديدگاه خود را بدون نگراني ابراز کند ماداميکه اهداف همگي خير و صلاح جامعه و حفظ امنيت و آسايش آن باشد. 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

علامه ابن قیم در بیان مذهب امام شافعی درباره موسیقی می گوید: "اصحاب امام شافعی که به مذهب او آگاه هستند به تحریم غنا تصریح دارند و برکسانی که قائل به اباحه آن هستند مانند قاضی ابوطیب طبری و شیخ ابواسحاق و ابن صباغ، انکار کرده اند" [إغاثة اللهفان]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1452
دیروز : 6572
بازدید کل: 6574818

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010