Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

در مورد نزول عيسى عليه السلام كه از علامات بزرگ قيامت خواهد بود، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده اند: 
« يخْرُجُ الدَّجَّالُ في أمَّتي فَيَمْكُثُ أربَعِين، لا أدْري أرْبَعِينَ يَوْما، أو أرْبَعِينَ شَهْرا، أوْ أرْبَعِينَ عَاما، فَيبْعثُ اللَّه تَعالى عِيسَى ابْنَ مَرْيمَ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم فَيَطْلُبُهُ فَيُهْلِكُه، ثُّمَّ يَمْكُثُ النَّاسُ سبْعَ سِنِينَ لَيْسَ بَيْنَ اثْنْينِ عدَاوَة » (روايت مسلم)
" رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود: دجال در امتم برآمده و چهل درنگ مي کند نمي دانم که چهل روز است، يا چهل سال. بعد از آن خداوند عيسي عليه السلام را مي فرستد و آن را جستجو کرده مي کشد. باز مردم هفت سال طوري زندگي مي کنند که ميان دو نفر دشمني نيست ".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>اعتکاف

شماره مقاله : 8250              تعداد مشاهده : 299             تاریخ افزودن مقاله : 17/9/1389

تعريف اعتكاف: 
ماندن در مسجد به قصد طاعت و عبادت.

دلايل مشروعيت آن
خداوند عزوجل مي فرمايد:
(و عهدنا إلي إبراهيم و إسماعيل أن طهرا بيتي للطائفين و العاکفين و الرکع السجود)
(و وحي فرستاديم بسوي ابراهيم و اسماعيل که پاک سازيد خانه مرا براي طواف کنندگان و معتکفين و و رکوع و سجده کنندگان) [بقره/125[

از ام المؤمنين عايشه ـ رضي الله عنهاـ روايت است که فرمود:
"همانا رسول اکرم ـ صلي الله عليه و سلم ـ دهه آخر ماه رمضان اعتکاف مي کردند و اين عمل را تا هنگام وفاتشان انجام مي دادند و بعد از وفات ايشان همسرانش نيز اعتکاف مينمودند." (بخاري 2036(

از سيدنا عبدالله بن عمرـ رضي الله عنهماـ روايت است که فرمود:
رسول اکرم ـ صلي الله عليه و سلم ـ پشت ستون توبه) در مسجد النبي) اعتکاف مي نمودند و براي ايشان فراشي مي انداختند يا اينکه تختي قرار مي دادند. (ابن ماجه 564(

فضايل و جايزه هاي نفيس و ارزشمند اعتکاف
بدون شک اعتکاف يکي از سنتهايي است که بر نفس بشري دشوار است اما جوايز آن به لطف الله بسيار بزرگ و ارزشمند مي باشد که از بهترين جوايز آن:

1ـ درک شب قدر و بدست آوردن ثواب هزار ماه که برابر است با 83 سال.

2ـ بخشش گناهان و از بين رفتن سيئات در ايام اعتکاف .
عطاء ـ رحمه الله ـ مي فرمايد: مثال شخص معتکف مانند مرد نيازمندي است که بر در خانه بزرگي نشسته است و به استمرار مي نشيند و مي گويد بلند نمي شوم تا اينکه حاجتم را برآورده کند و همچنين شخص معتکف در خانه الله (مسجد) مي نشيند و مي گويد بلند نمي شوم تا اينکه خداوند مرا بيامرزد و گناهان مرا عفو کند و لله المثل الأعلي.

3ـ بدست آوردن اجر پنجاه صحابي ـ رضي الله عنهم ـ
از سيدنا عبدالله بن مسعود روايت است که رسول اکرم ـ صلي الله عليه وسلم ـ فرمودند:
«إن من وراءکم زمان صبر للمتمسک فيه، أجر خمسين شهيدا منکم» (سلسلة الصحيحة 494(
"همانا بعد از شما زماني مي آيد که زمان صبر و استقامت است براي کسي که متمسک به دين باشد و آنها اجر پنجاه شهيد از شما دارند."
امام زهري ـ رحمه الله ـ مي فرمايد: من تعجب مي کنم از امر اعتکاف با اينکه رسول اکرم ـ صلي الله عليه وسلم ـ و صحابه کرام ـ رضي الله عنهم ـ برآن مواظبت و استمرار داشتند امروز در بين ما متروک شده است.
پس بياييم اين سنت را احيا کنيم و در مقابل طاعت و بندگي خدا صبر داشته باشيم تا اين اجر عظيم را به دست آوريم. ]تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر[

4ـ حفظ روزه از تمامي کارهايي که آنرا خدشه دار و ثواب آن را کم مي کند.

5ـ تمرين نشستن در مسجد و مواظبت بر نمازهاي پنج وقت با جماعت و اين خود داراي فضايل خاصي هست که عبارت است از:
الف) کسي که در مسجد مي نشيند يقينا مسجد را قلبا دوست دارد و اين دوست داشتن و تعلق به مسجد بسيار با ارزش است.
از ابوهريره ـ رضي الله عنه ـ روايت است که رسول الله ـ صلي الله عليه وسلم ـ مي فرمايد: "هفت گروه (فرداي قيامت) در زير سايه خداوند هستند و يکي از آن هفت گروه، «و رجل قلبه معلق بالمساجد» "مردي است که قلبش هميشه تعلق به مساجد داشته باشد." يعني به فکر عبادت و نماز باشد.
ب) کسي که در مسجد مي نشيند و انتظار نماز را مي کشد دو امتياز ويژه دارد يکي اينکه مادامي که نشسته است ثواب نماز برايش نوشته مي شود و دوم فرشتگان براي او دعاي رحمت و مغفرت مي کنند.

شروط اعتکاف
شخص معتکف بايد:

1ـ مسلمان باشد.
2ـ بالغ باشد.
3ـ طاهر باشد.
4ـ در مسجد باشد. و بهتر اين است که در مسجدي که نماز جمعه خوانده مي شود، اعتکاف کند.

حکم اعتکاف
سنت مؤکده است بدليل اينکه رسول اکرم ـ صلي الله عليه و سلم ـ بر آن مواظبت داشتند و تا آخر حيات مبارکشان آن را انجام مي دادند.
از ام المؤمنين عايشه ـ رضي الله عنهاـ روايت است که فرمود: همانا رسول اکرم ـ صلي الله عليه و سلم ـ دهه آخر ماه رمضان اعتکاف مي کردند و اين عمل را تا هنگام وفاتشان انجام مي دادند و بعد از وفات ايشان همسرانش نيز اعتکاف مينمودند. (بخاري 2036)

ارکان اعتکاف
1ـ نيت کردن، که آن امري است ضروري براي اعتکاف. و خالص کردن عمل براي الله سبحانه و تعالي.
از سيدنا عمربن الخطاب ـ رضي الله عنه ـ روايت است که فرمود : شنيدم که رسول الله ـ صلي الله عليه وسلم ـ فرمود: «إنما الأعمال بالنيات» "همانا اعمال به نيتها بستگي دارد."
2ـ ماندن در مسجد و دليل آن فرموده الله :
(و عهدنا إلي إبراهيم و إسماعيل أن طهرا بيتي للطائفين و العاکفين و الرکع السجود)
(و وحي فرستاديم بسوي ابراهيم و اسماعيل که پاک سازيد خانه مرا براي طواف کنندگان و معتکفين و و رکوع و سجده کنندگان) )بقره/125)

زمان اعتکاف
اگر شخصي مي خواهد در رمضان اعتکاف کند بهترين و مؤکدترين وقت آن دهه آخر ماه مبارک رمضان است و جايز است که در هر وقتي از رمضان و ماههاي ديگر انجام دهد و خصوصا اگر نذر كند و آن را بر خود واجب كند.
سيدنا عمر ـ رضي الله عنه ـ از رسول الله ـ صلي الله عليه وسلم ـ پرسيد: همانا من در جاهليت نذر کردم که يک شب در مسجد الحرام اعتکاف کنم فرمودند: "نذرت را ادا کن." (صحيح بخاري 2032)

شروع و پايان اعتکاف
علماء مي فرمايند: اگر کسي نيت کرد که دهه آخر رمضان را اعتکاف کند ايشان قبل از غروب خورشيد شب 21 وارد مسجد و جاي اعتکافش مي شود و بعد از غروب شب عيد خارج مي شود. و همچنين گروه ديگري از علماء مي فرمايند: شروع آن بعد از نماز صبح و پايان آن نيز بعد از نماز صبح روز عيد است. که از ام المؤمنين عايشه روايت است که فرمود:
«کان النبي إذا أراد أن يعتکف صلي الصبح ثم دخل المکان الذي يريد أن يعتکف فيه» (رواه ابن ماجه)
"رسول اکرم ـ صلي الله عليه وسلم ـ هنگامي که مي خواست اعتکاف کند نماز صبح را مي خواند و سپس وارد مکاني که مي خواست در آن اعتکاف کند مي شد."
پس نتيجه مي گيريم که شخص معتکف ابتدا و پايان اعتکاف خود را طبق اين دو نظر از نظرات علما انجام دهد.

سؤال: آيا شخص مي تواند يک شب يا يک روز يا دو روز اعتکاف کند ؟
بله. دليل آن حديث سيدنا عمرـ رضي الله عنه ـ است که فرمود در جاهليت نذر کردم تا شبي در مسجد الحرام اعتکاف کنم رسول الله ـ صلي الله عليه وسلم ـ در جواب ايشان فرمود: آن را ادا کن. پس شخص مي تواند يک ساعت و يک شب يا يک روز و دو روز نيز اعتکاف کند.

مبطلات اعتکاف
1ـ خروج از مسجد، اگر شخص معتکف از مسجد بدون ضرورت و نياز خارج شد اعتکاف آن باطل است. ام المؤمنين عايشه ـ رضي الله عنه ـ فرمود: هنگامي که رسول اکرم ـ صلي الله عليه وسلم ـ اعتکاف مي کردند سر خود را به من نزديک مي کردند و من آن را شانه مي زدم. و داخل خانه نمي شد مگر براي نياز و ضروت. (سنن ترمذي)

علامه ابن عثيمين ـ رحمه الله ـ در فتاواي خود مي فرمايد: خروج ازمسجد براي شخص معتکف سه نوع است:
الف) خروج مشروع، که آن خروج براي حاجت و نياز مانند خوردن و نوشيدن و غسل وغيره است.
ب) خروج براي طاعت و عبادت، که بر شخص معتکف واجب نيست مانند عيادت مريض و حضور در نماز جنازه و اگر در ابتداي اعتکاف شرط کرد که براي اين امور خارج شود جايز است و در غير اينصورت جايز نيست.
ج) خروج براي کاري که اعتکاف را باطل مي کند مانند خريد و فروش و نزديکي با همسر و غيره.

2ـ مباشرت کردن با همسر که يکي از آن عمل نزديکي با همسر(جماع) مي باشد. خداوند متعال ميفرمايد:
(ولا تباشروهن و أنتم عاکفون في المساجد)
(و با آنها (زنان) نزديکي نکنيد در حاليکه در مساجد به اعتکاف نشسته ايد) (بقره/187)

3ـ و از مبطلات ديگر اعتکاف حيض و نفاس مي باشد.

4ـ انجام دادن عده براي زني که شوهرش در هنگام اعتکاف فوت مي کند.

سؤال: آيا زنان مي توانند اعتکاف کنند؟
جواب: اتفاق علماء بر اين است اعتکاف کردن براي زنان نيز جايز است دليل آن از ام المؤمنين عايشه ـ رضي الله عنهاـ روايت است که فرمود: همانا رسول اکرم ـ صلي الله عليه و سلم ـ دهه آخر ماه رمضان اعتکاف مي کردند و اين عمل را تا هنگام وفاتشان انجام مي دادند و بعد از وفات ايشان همسرانش نيز اعتکاف مينمودند. (بخاري 2036)
امام ابوحنيفه ـ رحمه الله ـ بر اين است که بهتر براي زنان اين است که اعتکاف آنان در خانه باشد بخاطر اينکه زن عورت است و به حديث رسول اکرم ـ صلي الله عليه وسلم ـ در رابطه با خروج زنان براي نماز استناد کرده است که مي فرمايد:
«بيوتهن خير لهن لو کن يعلمن»
"خانه هايشان براي آنان بهتر است اگر بدانند."


وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال أبو سليمان الداراني رحمه الله : ... وأنا أذهب إلى أن الزهد في ترك ما يشغلك عن الله عز وجل». "جامع العلوم والحكم " (ص : 310).... و بنظر من زهد یعنی ترک هرآنچیزی که تو را از خداوند عزوجل غافل می کند».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 8047
دیروز : 5614
بازدید کل: 8798206

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010