|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>غسل > غسل چه موقع واجب می شود؟
شماره مقاله : 8479 تعداد مشاهده : 312 تاریخ افزودن مقاله : 24/9/1389
|
قبل از هر چيز لازم ميبينيم كه مسائلى در مورد چيزهايي كه از آلت تناسلى خارج ميشوند را بيان كنيم:
1- منى 2- ادرار 3- مذى 4- ودى
منى: علامت: رنگش سفيد مايل به زرد است، با سرعت و جهش متناوب خارج ميشود، غليظ است، بعد از خروج سستى به شخص دست ميدهد، بويش مانند مفز كنده بريده درخت خرما است و يا تقريبا بوى خمير آرد را دارد. پس هر وقت يكى از اين علائم پنج گانه ظاهر شد آن ماده منى است.
حكم: نجس نيست، و اگر با لذت (يعنى نه بعلت مريضى و يا از شدت سرما) چه بعلت نزديكى زناشوئى و يا در خواب و يا استمناء (كه جائز نيست) خارج شود غسل كامل (تمام بدن همراه با مضمضه و استنشاق) واجب است، و با عمد خارج كردن منى (يعنى نه در خواب) روزه را باطل ميكند، و هنگام جنب بودن لمس مصحف و قرائت قرآن و مكث كردن در مسجد و نماز و طواف دور كعبه جائز نميباشد.
ادرار: علامت: براى همه معلوم و مشخص است.
حكم: نجس است و وضوء را باطل ميكند و شستن شرمگاه هنگام طهارت از آن واجب است.
مذى: علامت: لزج و شفاف و بى رنگ است، و هنگام فكر كردن بر مسائل جنسى خارج ميشود و هنگام خروج از آن ممكن است كه حس نشود.
حكم: نجس است و جاى آن بايستيكه با آب پاك شود چه بصورت شستشو و يا با پاشيدن آب بر روى آن، زيرا نجاستش خفيف است، و شرمگاه همراه با بيضتين بايست شسته شوند، همانطور كه در روايت صحيح از حضرت على رضي الله عنه وارد شده است كه فرمودند: من مرد مذّاءى بودم (يعنى زياد مذى از من خارج ميشد) و از انجائيكه دختر پيامبر نزد من بود (يعنى همسرم بود) شرم ميكردم كه از پيامبر سؤال كنم پس من مقداد پسر اسود را گفتم كه اين مسئله و حكمش را از پيامبر سؤال كند كه پيامبر صلى الله عليه و سلم در جواب فرمودند: "شرمگاهش را ميشويد و وضوء ميگيرد". پس خروجش وضوء را باطل ميكند و شستن شرمگاه و بيضتين را واجب ميكند.
ودى: علامت: سفيد و بى بو است و چسبنده نيست و بعد از ادرار و يا زياد فشار آوردن به خود هنگام ادرار كردن خارج ميشود.
حكم: مانند حكم ادرار است يعنى نجس است و وضوء را باطل ميكند و شستن شرمگاه هنگام طهارت از آن واجب است. اما در مورد سؤال شما، چند حالت ممكن است كه به يك فرد رخ دهد كه عبارتند از: اگر در هنگام نزيكى با همسر، آلتهاى تناسلى آنها با يكديگر تماس پيدا كنند و منى خارج شود، اگر چه يك قطره نيز باشد، در اينصورت غسل جنابت واجب ميشود، خداوند در قرآن ميفرمايد: "وإن كنتم جنُباً فاطَّهروا" المائدة/6 ، يعنى «و اگر جنب بوديد پس غسل كنيد» يعني: تمام بدن خود را با آب بشوييد، طوري كه چيزي از آن ناشسته باقي نماند. 1- و جنب به كسى ميگويند كه منى با لذت و بصورت جهشى از آلت تناسلى او خارج شود و پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: " الماء من الماء " (روايت مسلم) (الحيض/518) يعنى: وقتيكه آب (منى) ديده ميشود غسل واجب ميگردد. 2- اگر در هنگام نزديكى با همسر، آلتهاى تناسلى بهيچ وجه با يكديگر تماس پيدا نكنند ولى منى خارج شود در اينصورت غسل جنابت واجب ميشود، خداوند در قرآن ميفرمايد: "وإن كنتم جنُباً فاطَّهروا" (سوره مائدة) ، «و اگر جنب بوديد پس غسل كنيد» 3- اگر در هنگام نزديكى با همسر، آلتهاى تناسلى با يكديگر تماس پيدا كنند ولى منى خارج نشود در اينصورت غسل جنابت واجب است زيرا پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است كه: "إذا التقى الختانان وغابت الحشفة فقد وجب الغسل ، أنزل أو لم يُنزل " (حديث صحيح - روايت ابو داوود رقم 209) يعنى: "اگر دو محل ختنه گاه (زن و مرد) با يكديگر تماس پيدا كنند و سر آلت مرد نا پديد شود پس غسل واجب ميشود چه (منى) انزال بشود و چه نشود". 4- اگر در هنگام نزديكى با همسر، آلتهاى تناسلى بهيچ وجه با يكديگر تماس پيدا نكنند، و منى خارج نشود، ولى احساس شود كه منى در آلت تناسلى انتقال يافته است، در اينصورت غسل لازم نيست اگر چه احساس لذت نيز بهمراه داشته باشد، چه در خواب و چه در بيدارى، زيرا پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است كه: " الماء من الماء " الذي رواه مسلم (الحيض/518)، يعنى: وقتيكه آب (منى) ديده ميشود غسل واجب ميگردد و اين قول صحيحتر و راجحتر و قول جمهور و اكثر علماء ميباشد و ميگويند كه "لا غسل بالانتقال" يعنى: " با منتقل شدن منى (اگر خارج نشود و ديده نشود) غسل لازم نيست، و ميگويند كه اين در حقيت مانند صداى باد در شكم ميماند كه تا اينكه خارج نشود حكم باطل كردن وضوء را ندارد، ولى اگر منى ديده شود اگر چه يك قطره نيز باشد، غسل واجب است. (ولى بايست متوجه شد كه اگر منى در مجراى ادرار حبس شود مضر ميباشد و ممكن است به بيمارى و يا سوزش در مجراى تناسلى منجر شود.)
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|