|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>حدیث ثقلین
شماره مقاله : 8483 تعداد مشاهده : 297 تاریخ افزودن مقاله : 24/9/1389
|
حديث ثقلين نزد اهل سنت بشرح زير ميباشد: پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: " إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وسنتي فلن تضلوا ما إن تمسكتم بهما " (متفق عليه) يعنى " من در ميان شما دو چيز گرانبها را بجاى گذاشته ام، كتاب خداوند (قرآن) و روش و سنت من، پس اگر به آن دو چنگ بزنيد گمراه نخواهيد شد " و حديث زيد بن أرقم كه در صحيح مسلم روايت شده است كه پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: " إني تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدي أحدهما كتاب الله فيه الهدى والنور " فحث على كتاب الله ورغب فيه، ثم قال " وأهل بيتي أذكركم الله في أهل بيتي " فقيل لزيد: أليس نساؤه من أهل بيته؟ فقال:" نساؤه من أهل بيته" يعنى: " من در ميان شما چيزى را بجاى گذاشتم كه اگر به آن چنگ بزنيد گمراه نخواهيد شد، يكى از آنها كتاب خداوند ميباشد كه در آن هدايت و نور نهفته است. پس پيامبر صلى الله عليه و سلم به كتاب خداوند ترغيب و تشويق كرد، و سپس گفت: "و اهل بيت من، خداوند را به شما ياد آورى ميكنم در مورد اهل بيت من" سپس به زيد گفته شد: "مگر زنانش از اهل بيت نيستند؟ پس گفت: "زنانش از اهل بيت هستند". و اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و سلم آنهايى هستند كه صدقه بر آنان حرام ميباشد که عبارتند از: آل جعفر وآل عقيل وآل عليّ وآل العباس، و نزديكترين ايشان به پيامبر صلى الله عليه و سلم عمويش عباس ميباشد و همچنين اهل بيت شامل اين افراد نيز ميباشد: فرزندان عباس، فرزندان عقيل بن ابو طالب، و فرزندان جعفر، و فرزندان ابو سفيان بن حارث بن عبدالمطلب، و فرزندان ابو لهب (البته آنهايى كه مسلمان شدند)، و همچنين بقيه بنى هاشم، اينها همه از اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و سلم ميباشند و صدقه بر همه آنها حرام ميباشد، پس اهل بيت فقط منحصر به حضرت على و فاطمه و حسن و حسين نيست، ولى اهل تشيع فقط اين چهار نفر را از اهل بيت ميدانند در حاليكه بقيه فرزندان على كه بيش از ده نفر ميباشند و از زنان ديگر نصيبش شده است را از رده اهل بيت خارج ميكنند مانند محمد بن علي، وأبو بكر بن علي، وعمر بن علي، وعثمان بن علي، و غيره، و همچنين فضيلت بقيه زنان على بعد از وفات فاطمه را انكار ميكنند و نامي از آنها را بزبان نميآورند مانند مشهورترين آنها كه اسماء بنت عُمَيس ميباشد، و بدون شك زنان پيامبر نيز جزو اهل بيت هستند همانطور كه در سوره احزاب آيه 33 ذكر شده است كه خداوند ميفرمايد: "وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الاولى واقمن الصلاة واتين الزكاة واطعن الله ورسوله انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت ويطهركم تطهيرا واذكرن مايتلى في بيوتكن من آيات الله والحكمة ان الله كان لطيفا خبيرا" يعنى: " و در خانههايتان قرار گيريد و مانند زينت نمايي روزگار جاهليت پيشين، زينت نمايي نكنيد و نماز را برپا داريد و زكات را بدهيد و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد جز اين نيست كه خدا ميخواهد تا پليدي را اي اهل بيت پيامبر از شما دور كند و تا پاك گرداند شما را به پاك كردني و آنچه را كه در خانههاي شما از آيات الله و از حكمت خوانده ميشود ياد كنيد، بيگمان خداوند لطيف و آگاه است " و قبل و بعد از ذكر آيه تطهير خطاب به زنان پيامبر صلى الله عليه و سلم ميباشد و دليل اينكه "ليذهب عنكم الرجز" به صيغه مذكر آمده است اينست كه پيامبر صلى الله عليه و سلم نيز شامل تطهير ميباشد و همچنين مالك خانه ها پيامبر صلى الله عليه و سلم ميباشد همانطورى كه در آيه 53 سوره احزاب آمده است: "لا تدخلوا بيوت النبي الا ان يؤذن لكم" يعنى: "داخل نشويد خانه هاى پيامبر را مگر اينكه (براى صرف غذايى) به شما اجازه داده شود" پس از آنجاييكه صاحب خانه پيامبر ميباشد صيغه "ليذهب عنكم الرجز" مذكر آمده است زيرا پيامبر صلى الله عليه و سلم نيز شامل آن ميباشد، علاوه بر اين در زبان عربى به زن خانواده "اهل بيت" نيز گفته ميشود و با اهل بيت صيغه و سياق مذكر ميآيد، مثلا، در آيات 73-72 سوره هود، خداوند هنگامى كه داستان ابراهيم عليه السلام را ذكر ميكند ميفرمايد: "قالت يويلتى ءالد وانا عجوز وهذا بعلي شيخا ان هذا لشىء عجيب ( 72 ) قالوا اتعجبين من امر الله رحمت الله وبركاته عليكم اهل البيت انه حميد مجيد ( 73 ) يعنى: "گفت (زن ابراهيم) واي بر من! آيا فرزند ميزايم در حاليکه من پيرزنم و اين شوهرم پيرمرد است؟ واقعا اين چيز بسيار عجيبي است. فرشتگان گفتند: آيا از كار خدا تعجب ميكني، رحمت خدا و بركات او بر شما باد اي اهل اين خانه بيگمان خداوند حميد است" پس ملائكه ابتدا صيغه مؤنث يعنى: "اتعجبين" بكار بردند ولى هنگام ذكر "اهل بيت" صيغه مذكر را بكار گرفتند، هر چند خطاب ملائكه به زن ابراهيم عليه السلام بود. و همچنين در آيه 12 سوره قصص خداوند در مورد مادر موسى عليه السلام ميفرمايد: " و حرمنا عليه المراضع من قبل فقالت هل أدلكم على أهل بيت يكفلونه لكم و هم له ناصحون " يعنى: " و از قبل شير همه دايگان را بر او حرام ساختيم پس گفت: آيا شما را به خانوادهاي راهنمايي نكنم كه براي شما سرپرستي او را بر عهده گيرند درحاليكه خيرخواه او باشند؟ پس در اينجا مقصود فقط مادر موسى بود ولى از آنجاييكه كلمه "اهل بيت" ذكر شده است، صيغه مذكر بكار گرفته شده است.
پس در نتيجه در آيه 33 سوره احزاب نيز كه كلمه "اهل البيت" بكار گرفته شده زنان پيامبر صلى الله عليه و سلم را نيز شامل ميباشد زيرا همانطور كه ثابت شد در زبان عربى كلمه "اهل بيت" به زن خانواده گفته ميشود و صيغه مذكر به خود ميگيرد. لذا ادعاى كسانى كه زنان پيامبر صلى الله عليه و سلم را از اهل بيت خارج ميكنند باطل ميشود.
اما نزد اهل تشيع روايات ديگرى در مورد حديث ثقلين دارند و يا روايات بالا را با اضافه و يا كم بيان كرده اند، و آنها ميگويند كه اين حديث دليل بر اينست كه اهل بيت فقط على، فاطمه، حسن و حسين ميباشند، و همچنين دليل بر عصمت بودن على، حسن، و حسين و بقيه امامان را ميدانند، در صورتيكه اين صحيح نيست زيرا همانطور كه ذكر شد اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و سلم شامل زنان پيامبر و آل جعفر وآل عقيل وآل عليّ وآل العباس و فرزندانشان نيز ميباشد و اگر قرار بود كه اهل بيت معصوم باشند پس تمامى افراد ذكر شده يعنى آل جعفر وآل عقيل وآل عليّ وآل العباس و فرزندانشان نيز معصوم ميبودند كه غير معقول و در واقع يكنوع هرج و مرج در دين ايجاد ميشد، پس در نتيجه اين احاديث هر چند فضيلت اهل بيت را ميرساند اما نه تنها معناى معصوميت آنها را ندارد، بلكه مفهوم انحصار بودن اهل بيت فقط به على، فاطمه، حسن و حسين را هم نميرساند.
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|