|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>نماز > حکم نماز با خف و نعال
شماره مقاله : 8484 تعداد مشاهده : 321 تاریخ افزودن مقاله : 24/9/1389
|
عبادت در دين توقيفى است، يعنى هر عبادتى بايد با دليل از قرآن و سنت پيامبر صلى الله عليه و سلم انجام گيرد، پس اگر كسى ادعاى مشروعيت عبادتى را داشته باشد بايد دليل خود را از قرآن و يا سنت بيان دارد، و از آنجاييكه حديث صحيح در كفش پوشيدن هنگام نماز از پيامبر صلى الله عليه و سلم وارد شده است لذا ادعاى اين برادران درست ميباشد، زيرا در حديث صحيح از پيامبر صلى الله عليه و سلم از حديث ابو سعيد وارد شده است كه: پيامبر صلى الله عليه و سلم پيشنماز ما شد در حاليكه نعالش را بپا داشت، سپس (هنگام نماز) نعالش را از پا بيرون آورد، پس مردم نيز نعالشان را بيرون آوردند، سپس هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و سلم سلام نماز را داد، مردم به او گفتند: اى پيامبر خدا، ديديم كه نعالتان را بيرون آورديد و ما نيز نعالمان را بيرون آورديم، پس پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "جبريل آمد و به من خبر داد كه در نعالم نجاست ميباشد و من آنرا بيرون آوردم، پس اگر كسى از شما به مسجد بيايد بايد نگاه كند كه اگر نجاستى در نعالش باشد آنرا پاك كند، و با خاك ميشود (آن نجاست را) پاك كرد" (روايت ابو داوود رقم 650)، و در حديث صحيح ديگر آمده است كه پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "با يهود مخالفت ورزيد، با خف و نعال نماز را بر پاى داريد" (روايت ابوداوود رقم 652)، يعنى از آنجاييكه يهود هنگام نمازهايشان نعالشان را از پا بيرن ميآورند پس شما با آنها مخالفت ورزيد و با خف و نعال (و يا كفش) نماز بخوانيد، خف شبيه جوراب با ضخامت بيشتر ميباشد كه در آنزمان ميپوشيده اند. ولى شرط نماز خواندن با نعال و يا كفش اينست كه تميز و طاهر و خالى از هر گونه نجاست و كثافت باشد، و اگر در مسجد فرش انداخته باشند در اينصورت بايد نعال خود را بيرون بيآورد تا فرش كثيف نشود.
لذا با اين احاديث معلوم ميشود كه نماز خواندن با نعال و يا كفش جائز ميباشد، بلكه از سنتهاى پيامبر صلى الله عليه و سلم نيز بشمار ميرود.
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|