|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>حدیث > بررسی حدیث اذان و اقامه در گوش نوزاد
شماره مقاله : 8612 تعداد مشاهده : 774 تاریخ افزودن مقاله : 18/11/1389
|
بررسی حدیث اذان و اقامه در گوش نوزاد
در مورد گفتن اذان و نيز اقامه در گوش نوزاد تازه متولد، برخى از علماء انرا مستحب ميدانند، ولى برخى ديكر انرا مشروع نميدانند، زيرا احاديثي كه در اين باب وارد شده اند همگي آنها ضعيف هستند. مثلا حديث زير: احمد و ابوداود و ترمذي از ابورافع روايتكردهاند كه گفت من پيامبر صلي الله عليه و سلم را ديدم كه درگوش حسن بن علي بهنگامي كه فاطمه او را زاده بود اذان گفت: ابن السني از حسن بن علي روايتكرد كه گفت: پيامبر صلي الله عليه و سلم فرمود:" من ولد له ولد فأذن في أذنه اليمنى وأقام في اليسرى لم تضره أم الصبيان" يعني: [هركس برايش نوزادي متولد شد و درگوش راست او اذان و درگوش چپش اقامه گفت، همزاد او را آزاري و زياني نميرساند]". (اين حديث را ابتدا شيخ الباني بدليل طرق زياد آن که همگي ضعيف بودند، صحيح لغيره مي دانست (در الارواء 1173) ولي بعدا از آن برگشت و حکم به ضعف آن داد(در سلسله احاديث ضعيفه شماره 321)). و اين حديث ضعيف است و استناد به آن صحيح نيست اين حديث را ابن قيم در کتاب خود "تحفة المولود" به همراه دو حديث ديگر آورده است که آن دو حديث نيز ضعيف هستند. البته برخي از علما مدعي هستند که مي توان در فضايل اخلاق (البته بنا بر شرايطي) عمل نمود و لذا خواندن اذان در گوش نوزاد را مستحب مي دانند! ولي حقيقت آنست که ماداميکه حديث ضعيف باشد نمي توان آنرا شرع دانست و عمل بدان بدعت است هر چند که شخصي آنرا در حق خود عمل کند. شيخ سليمان بن ناصر العلوان مي گويد: " حديث وارد در مورد اذان در گوش نوزاد ثابت نيست ... و در اين باب حديثي به صحت نرسيده است بنابراين خواندن اذان يا اقامه در گوش نوزاد غيرمستحب است. و احکام شرعي از واجبات و مستحبات و محرمات و مکروهات، اقامه نخواهند شد مگر با وجود ادله صحيح و اخبار ثابت شده" همچنين از شيخ ابن عثيمين رحمه الله در اين مورد سوال مي شود:آيا اذان در گوش راست نوزاد و اقامه در گوش چپ وي در روز هفتم صورت مي گيرد يا در روز اول؟ در چه روزي بايد صورت گيرد؟! ايشان جواب مي دهند: اولا لازم است بپرسيم: آيا اصلا اين قضيه جزو امور مشروع است يا خير؟ زيرا احاديث وارده در مورد آن قوي نيستند، اللخصوص در مورد اقامه، و کسي که آن احاديث را صحيح مي داند مي گويد: بايد در هنگام تولد باشد!( "لقاء الباب المفتوح" (60/ 24) ). اما شيخ بن باز رحمة الله عليه در مورد گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد فرمود: " اذان بايد در روز هفتم تولد صورت گيرد و البته اگر اين عمل (اذان در گوش نوزاد) ترک شود ايرادي بر آن نيست، از پيامبر صلي الله عليه وسلم ثابت نشده است که ايشان در گوش نوزاد پسر يا دختر اذان گفته باشند، اما از وي در برخي احاديث - که بعضي از عوامل ضعف نيز در آنها موجود است- آمده که در گوش (راست) نوزاد اذان و در گوش چپش اقامه خوانده است پس اگر کسي اين کار را در حق نوزاد انجام دهد اشکالي بر آن نيست، و عمر ابن عبدالعزيز نيز چنين عمل کرده و جماعتي از اهل علم آنرا بدون اشکال دانسته اند، و اگر اين عمل ترک شود و نوزاد را بدون گفتن اذان و اقامه در گوشش اسم گذارند نيز ايرادي ندارد، چرا که پيامبر صلي الله عليه وسلم پسرش ابراهيم را بدون اذان و اقامه برايش اسم گذاشت، و بعضي از اولاد صحابه را در روز هفتم اسم مي گذاشت بدون اينکه اذان و يا اقامه در گوش آنها بخواند و بعضي را نيز در روز اول اسم مي گذاشت و اسم پسرش را در روز اول نام نهاد و اشکالي در اين امر نيست، و ايرادي ندارد که اسم نوزاد را در روز اول گذاشت يا در روز هفتم، و همچنين هيچ ايرادي ندارد که در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپش اقامه خواند، و هيچ اشکالي بر آن نيست و سنت است که در روز اول يا روز هفتم بر نوزاد اسم گذاشت" (شيخ ابن باز) بنابراين اگر كسى آنرا انجام دهد و يا ترك كند، در هر دو صورت اشكالى ندارد.
والله اعلم وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|