|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>خمس > خمس فقط بر غنایم جنگی لازم است
شماره مقاله : 8623 تعداد مشاهده : 404 تاریخ افزودن مقاله : 18/11/1389
|
خمس فقط بر غنايم جنگي لازم است
با توجه به اينکه در اسلام خمس فقط بر غنايم جنگي لازم است، بنا به آيه زير: «وَاعلَمُوا أنَّ مَا غَنِمتُم مِن شَيءٍ فَأنَّ للهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ ...» (أنفال : 41) «و بدانيد که همه غنائمي که به دست ميآوريد، يک پنجم آن متعلق به خدا و پيامبر و ... است». لذا اين حکم همچنان باقي است و تا قيامت هر وقت که مجاهدان با امام خود به جهاد رفتند و غنائمي بدست آوردند مي بايست بر اساس ضوابط مربوط به تقسيم غنايم خمس را نيز بپردازند ولي اگر جهاد نباشد خمسي هم درکار نيست ولي کساني که مي پندارند بايد از اموال و کسب و تجارت خود به گروهي خمس بپردازند در اشتباهند زيرا آيه فوق که تنها نص قرآني در مورد خمس است به اين قضيه اشاره اي نکرده است و حتي سيرت پيامبر صلي الله عليه وسلم نيز نشانگر اين است كه هيچ موردي وجود ندارد كهايشان از كسب و كار مردم سهمي براي خودشان مطالبه كرده باشند. همچنين مؤرخيني كه در كتابهايشان راجع به جمعآوري زكوة در زمان خلفاء و اهل بيت مطالبي را نوشتهاند به اين نكته كه از كسي خمسي مطالبه شده باشد هيچگونهاشارهاي نكردهاند. لذا اگر تصور شود که بنا بر آيه ي خمس، مي توان خمس را از اموال نيز خارج کرد و يا خمس علاوه بر پيامبر و خويشاوندان (پيامبر) و يتيمان و مساکين و ابن سبيل، بر اشخاص ديگري همچون مجتهدين و فقها لازم است، بسيار خطاي واضحي است زيرا مخالف نص صريح قرآن است.بنابراين اگر گفته شود که خمس متعلق به فقها نيست يا اينکه خمس در اموال نيست، نبايستي گفته شود که پس خمس را حرام مي دانيد يا اجراي حکم خمس را تعطيل کرده ايد!. بلکه لازمست به تفاوت و جزئيات آن دقت نمود. زيرا آيه مربوط به خمس، در تفسير اين آيه به درآمدها و دادن آن به فقها هيچ دليلي ندارد. و در قرآن هيچ دليلي نيست كه بايد خمس درآمدها پرداخت شود، و موضوع آيه غنائمي است كه در جنگ از كفار گرفته ميشود، نه آنچه مسلماناني كه با كسي جنگ ندارند به دست ميآورند. همچنين در سنت نبوي هيچ دليلي براي وجوب خمس در اموال مردم نيست، چون نه پيامبر صلي الله عليه وسلم چنين چيزي را گفته، و نه خودش انجام داده، و نه در حضور او و زمان او چنين كاري انجام شده است. و نه خلفاي راشدين و از جمله امام علي رضي الله عنه هيچگاه چنين نكردهاند. و از نظر لغت خمس هيچ تعلقي به درآمدها و اموال مردم ندارد. و هيچ دليل شرعي براي آن نيست. و تا زماني که جهادي درکار نباشد که غنائمي بدست مجاهدان بيافتد خمسي نيز نخواهد بود.
والله اعلم وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|