|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>عبادت > معنی عبادت و انواع آن
شماره مقاله : 8652 تعداد مشاهده : 499 تاریخ افزودن مقاله : 21/11/1389
|
معني عبادت عبادت داراي دو معنيكاملاً وابسته بههم است. به همين دليل در يك كلمه جمع شدهاند. و اين دو معني عبارتند از نهايت تسليم و نهايت محبت. پس خضوع و تسليم كامل به همراه محبّتكامل به معني عبادتاست. و محبّت بدونتسليم يا تسليم بدون محبّت، عبادت به حساب نميآيد، حتّي اگر تسليم و محبّت با هم جمع گردند، امّا به كمال نرسند باز هم عبادت نيست و براي معني عبادت كمال تسليم و محبّت لازم است.
شيوههاي مختلف عبادت و انواع آن عبادت آنگونه كه بسياري از مردم ميپندارند داراي يك شيوه نيست، بلكه انواع و شيوههاي مختلفي دارد، از جمله :
الف) دعاكردن : يعني رسيدن به يك نفع، دفع ضرر، رفع بلا، پيروزي بر دشمن و يا چيز ديگري را از خداوند خواستن. پس اگر چنين درخواستي از ته دل از خداوند خواسته شود، مغز عبادت و روح آن انجام شده است و در حديثّ آمده است كه «دعا عين عبادت است.» به روايت ترمذي
ب) انجام مراسمات ديني : مانند : نماز، روزه، صدقه، حجّ، نذر، قرباني و امور مانند آنكه صحيح نيست چنيناعمالي براي غيرِ خدا انجام شود.
ج) اطاعت دينيكامل در برابر احكاميكه خداوند بيان نموده و اعتراف به حقّانيت شريعت او كه در آن اموري را حلال و اموري را حرام كرده و براي برخي اعمال حدودي قرار داده و براساس آن نظامزندگي را سامان بخشيده است. پس برايكسي كه خدا را پروردگار خود ميداند جايز نيست، نظام زندگي، احكام، ارزشها و قوانين آن را از بشر بگيرد و در برابر آن تسليم شود و در زندگي خود مطابق آنها حكم كند، مگر اين كه دليلي از جانب خداوند براي آن موجود باشد. پس اين مسئله هم نوعي عبادت است.
به نقل از کتاب: حقيقت توحيد، تأليف شيخ يوسف القرضاوي
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|