Untitled Document
 
 
 
  2024 Dec 04

----

02/06/1446

----

14 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  فرموده است: (لو کانت الدنیا تعدل عندالله جناح بعوضة ما سقی کافراً شربة ماء)یعنی: «اگر دنیا نزد خدا به اندازه‌ی بال پشه‌ای ارزش می‌داشت، به هیچ کافری جرعه‌ای آب نمی‌داد».[سنن ترمذي، شماره‌ي4110.] 

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>سیاست > آيا قانون اساسی باید بر اساس شریعت باشد؟

شماره مقاله : 8785              تعداد مشاهده : 371             تاریخ افزودن مقاله : 16/12/1389

آيا قانون اساسي بايد بر اساس شريعت باشد؟
 

در جامعه اسلامي حاکم و شارع در تمامي امورات و شئونات جامعه و خانواده و فرد، بجز الله تعالي کسي نيست و بر همين اساس است که قرآن مي فرمايد:
« إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ»(انعام 57) يعني: حکم و فرمان، تنها از آنِ خداست.
لذا بايد تمامي قوانين حاکم بر جامعه و حکومت ، قوانين قرآن و سنت صحيح نبوي باشد و غير از آن جايز نيست و اگر در جامعه اي احکام اسلام اجرا نشود يا اينکه برخي احکام غير اسلامي با احکام اسلامي با هم اجرا شوند اين امر کفر است، چنانکه الله تعالي مي فرمايد:
« وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ»(مائده 44)
يعني: و آنها که به احکامى که خدا نازل کرده حکم نمى‏ کنند، کافرند.
علما مي گويند حكم‌ اين‌آيه‌ شامل‌ همه‌ كساني‌ نيز مي‌شود كه‌ عهده‌دار امر حاكميت‌ جامعه‌ اسلامي‌ مي‌شوند اما به‌ كتاب‌ خدا حكم‌ نمي‌كنند. بعضي‌ برآنند كه‌ اين‌ آيه‌ محمول‌ برآن‌ است‌ كه‌ فروگذاشتن‌ (حكم‌ بما انزل‌ الله)؛ از روي‌ استخفاف‌، يا حلال ‌شمردن‌، يا انكار احكام‌ منزله‌ الهي‌ باشد.البته بدون شک اگ شهروندان نيز به احکام الهي راضي نباشند و آن قوانين را نامناسب بدانند کافر خواهند بود.
بايد يادآور شد كه‌: در اينجا در خصوص‌ حكم‌ نكردن‌ به‌ (ما انزل‌ الله) سه‌ آيه ‌داريم‌ كه‌ عبارتند از: آيات‌ (44، 45 و 47).مائده، در آيه‌ (44) آمده‌است‌: (و كساني‌ كه‌ بر وفق‌ آنچه‌ خداوند نازل‌كرده‌، حكم‌ نكنند پس‌ آنان‌ كافرند). در آيه‌ (45) آمده‌ است‌: (و كساني‌ كه‌ بر وفق‌ آنچه‌ خداوند نازل‌ كرده‌، حكم ‌نكنند پس‌ آنان‌ ستمگرند) و در آيه‌ (47) آمده‌است‌: (و كساني‌ كه‌ بر وفق‌ آنچه‌ خداوند نازل‌ كرده‌، حكم‌ نكنند پس‌ آنان‌ فاسق‌ اند). ابن‌جريرطبري‌ مي‌گويد: «آيه‌ اول‌ درباره‌ مسلمين‌، آيه‌ دوم‌ درباره‌ يهود و آيه‌ سوم‌ درباره‌ نصاري‌ است».(انوارالقرآن)
پس قرآن و سنت نبوي قوانين حاکم بر جوامع بشري را قبلا تدوين کرده اند و کسي که به اين قوانين راضي نباشد يا اينکه آن قوانين را مناسب زمان کنوني نپندارد يا معتقد باشد که علاوه بر احکام اسلامي مي توان قوانين وضعي ساير ملل يا انسانها را نيز در جامعه بکار برد، بدون شک چنين کسي کافر است.
الله تعالي در تهديد کساني که به برخي از قوانين وي اعتقاد دارند ولي به برخي ديگر اعتنا نمي کنند، مي فرمايد:
« أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاء مَن يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»(بقره 85)
يعني: آيا به بعضى از دستورات کتاب آسمانى ايمان مى‏آوريد، و به بعضى کافر مى‏شويد؟! براى کسى از شما که اين عمل (تبعيض در ميان احکام و قوانين الهى) را انجام دهد، جز رسوايى در اين جهان، چيزى نخواهد بود، و روز رستاخيز به شديدترين عذابها گرفتار مى‏ شوند. و خداوند از آنچه انجام مى ‏دهيد غافل نيست.
و نيز در بيان تهديد کساني که به قوانين وي راضي نيستند مي فرمايد:
« فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا»(نساء 65)
يعني: به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اينکه در اختلافات خود، تو را به داورى طلبند؛ و سپس از داورى تو، در دل خود احساس ناراحتى نکنند؛ و کاملا تسليم باشند.
پس برتمامي انسانها واجب است که قوانين شارع حکيم را در تک تک امورات جزئي و کلي جوامع خود اجرا کنند و بدان راضي باشند در غير اينصورت کسانيکه منکر اين امر شوند کافر و در آخرت جزو خسارتمندان خواهند بود.

والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال ميمون بن مهران: «إن العبد إذا أذنب ذنباً نكت في قلبه بذلك الذنب نكتة سوداء، فإن تاب محيت من قلبه فترى قلب المؤمن مجلي مثل المرآة، ما يأتيه الشيطان من ناحية إلا أبصره، وأما الذي يتتابع في الذنوب فإنه كلما أذنب ذنباً نكت في قلبه نكتة سوداء، فلا يزال ينكت في قلبه حتى يسود قلبه، ولا يبصر الشيطان من حيث يأتيه»."حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني. میمون بن مهران فرمود: «هرگاه بنده ای گناهی را مرتکب شود نقطه ی سیاهی بر قلبش پدیدار می شود، ولی هرگاه توبه کرد آن نقطه سیاه از قلبش پاک می شود، پس قلب مؤمن مانند آینه روشن است، و شیطان (برای فریفتن او) جز با زیر نظر گرفتن وی (و حیله) سراغش نمی آید. اما آنکس که مدام در حال گناه است با هر گناهی که انجام می دهد نقطه ی سیاهی بر قلبش پدیدار می شود تا آنکه قلبش کاملا سیاه می گردد، و شیطان هرگاه سراغش برود نیازی به فریب و زیر نظر گرفتنش ندارد».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 9937
دیروز : 4242
بازدید کل: 8981936

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010