|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>مفاهيم قرآني و حديثي>مغضوب
شماره مقاله : 8797 تعداد مشاهده : 284 تاریخ افزودن مقاله : 17/12/1389
|
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلا الضَّالِّينَ (فاتحه / 7) «راه كساني كه به آنان نعمت ارزاني داشتهاي» اين نعمتيافتگان گرامي، همان كساني هستند كه در سوره «نساء» از آنان ياد شده است، جايي كه خداوند متعال ميفرمايد: { وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا (٦٩)ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ عَلِيمًا (٧٠) } «و هر كس از خدا و پيامبر اطاعت كند، در زمره كساني است كه خداوند به ايشان نعمت داده است؛ اعم از پيامبران، صديقان، شهيدان و صالحان. وه! آنها چه همراهان و دوستان نيكويي هستند. اين فضلي است از جانب خدا و خدا دانايي بسنده است» ]4/70-69[. «نه (راه) كساني كه مورد خشم قرار گرفتهاند» يعني: ما را با گروهي قرار نده كه از راه مستقيم منحرف شدهاند، گروهي كه از رحمت تو دورند و بهسبب آن كه با وجود شناخت حق از آن روي برتافته اند، به سختترين عذاب و شكنجه مبتلا ميگردند. اين مغضوبان به قول جمهور علما و طبق فرموده رسول خدا صلی الله علیه و سلم يهوديانند. «و نه» راه «گمراهان». اين گروه بر اساس فرموده رسول خدا صلی الله علیه و سلم ـ و به قول جمهور علما ـ نصاري (مسيحيان) ميباشند. يعني از آنجاييكه يهوديان حق را شناختند ولي آگاهانه آن را فروگذاشته و از آن روي برتافتند، سزاوار خشم وغضب الهي گرديدند و از آنجا كه نصاري (مسيحيان) نيز از روي جهل و ناآگاهي، از راه حق منحرف شده و در مورد مقام و منزلت عيسي علیه السلام غلو و زيادهروي كردند، در گمراهي آشكاري قرار گرفتند.
از: تفسير انوار القرآن، نوشته: عبدالرؤوف مخلص
مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|