|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>ختنه
شماره مقاله : 9 تعداد مشاهده : 1168 تاریخ افزودن مقاله : 25/4/1388
|
عبارت است از بریدن پوستی که سر آلت تناسلی مرد را میپوشاند، تا در آن چرک و کثافت جمع نشود و شخص بتواند به خوبی خود را از ادرار پاک و تمیز نماید و برای اینکه لذت مقاربت جنسی کامل گردد. این ختنه کردن نسبت به مرد است. اما ختنه کردن نسبت به زن، عبارت است از بریدن جزء بالای آلت تناسلی (چلچله) زن، و اینهم یک سنت قدیمی است[1]. از ابوهریره رضي الله عنه روایت شده است که: پيامبر صلي الله عليه و سلم فرموده است. (اختتن إبراهيم خليل الرحمن بعدما أتت عليه ثمانون سنة، واختتن بالقدوم[2]) [ابراهيم خلیل در سن هشتاد سالگی در "قدوم" شام ختنه شده است]. بخاری آنرا روایت کرده است. بنا به مذهب جمهور فقهاء ختنه واجب است و شافعیه میگویند: سنت است، که اين عمل مستحب در روز هفتم تولد انجام گیرد. و شوکانی گفته است: وقتی برای آن، مشخص نشده و چیزی که مفید وجوب آن باشد، وجود ندارد.
به نقل از ترجمه كتاب فقه السنه
زيرنويسها:
[1] احاديث مربوط به ختنه زن ضعيف هستند، و هيچكدام "صحيح" نيستند. "مؤلف" [2] "قدوم" دو معني دارد: 1-ابزاري است براي نجاري 2-محلي است در شام. "مولف"
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|