|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
فقه>مسائل فقهی>قاطع طریق > حکم قاطع طریق
شماره مقاله : 9012 تعداد مشاهده : 493 تاریخ افزودن مقاله : 1/1/1390
|
قاطع طريق (راهزن)، كه از محاربين (جنگجويان) بحساب ميآيند، خداوند ميفرمايد: " إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَاداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ" (المائدة / 33) يعنى: "همانا جزاي كساني كه با خدا و پيامبر وي به محاربه برميخيزند و در زمين به قصد فساد يا دستها و پاهايشان در خلاف جهت يكديگر بريده شود يا از وطن تبعيد شوند اين خزيي براي آنان در دنياست و در آخرت هم براي آنان عذابي بزرگ است". بنابراين، مجازات راهزنان مسلح (قطاعالطريق) مجموعا داراي چهار حالت است: (1) كشتن آنان؛ درصورتيكه فقط مرتكب قتل شده باشند. (2) به دار آويختن آنان؛ چنانچه مرتكب قتل و چپاول اموال ـ هردو ـ گرديده باشند. (3) بريدن دست و پاي آنان به كيفيتي كه ذكر شد؛ چنانچه فقط مال را چپاول كرده و مرتكب قتل نشده باشند. (4) نفي و تبعيدشان از وطن ـ با تفصيلي كه فقها به آن نگريستهاند.
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|