Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است كه: "کل مسکر حرام، و ما أسکر کثيره فقليله حرام" (صحيح ابن ماجه : 2736)، يعنى: "هر مست كنده اى حرام هست، و هر چيزى كه مقدار زياد آن مست‌کننده باشد، مقدار اندک آن نيز حرام است". 

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>ابرو > حکم کندن، تراشیدن و باریک کردن موی ابرو

شماره مقاله : 9016              تعداد مشاهده : 369             تاریخ افزودن مقاله : 1/1/1390

در مورد مسئله كندن موى ابرو، بطور خلاصه برداشتن موى بدن سه حالت دارد:
1- مستحب و واجب: زيرا شريعت به آن امر كرده است مانند زداييدن موى شرمگاه
2- حرام: زيرا شريعت آنرا منع كرده است مانند زداييدن و كندن موى ابرو
3- مباح: زيرا هيچ اثرى از منع و يا امر در آن مورد نازل نشده است مانند موى دست و پا
كه شرح آنها بطور خلاصه بدين صورت است:
1- برداشتن موى عانة (شرمگاه) و زير بغل از سنتهاى فطرت است و طبق حديث صحيح حد اكثر ترك آن فقط 40 روز ميباشد و قبل از 40 روز بايست زداييده شود. عايشه رضي الله عنه از پيامبر صلى الله عليه و سلم روايت كرده است كه رسول الله صلى الله عليه و سلم فرمودند: "عشر من الفطرة : قص الشارب وإعفاء اللحية والسواك واستنشاق الماء وقص الأظفار وغسل البراجم ونتف الإبط وحلق العانة وانتقاص الماء و المضمضة " (روايت مسلم 261)، يعنى: "ده چيز از فطرت هستند: كوتاه كردن سبيل و بلند كردن ريش و مسواك زدن و آب به بينى كردن و آنرا شستن (هنگام وضوء) و چيدن ناخنها و شستن پشت انگشتها و كندن موهاى زير بغل و تراشيدن موهاى شرمگاه و استنجاء (پاك كردن خود از نجاست پس از قضاى حاجت) و مضمضه كردن (شستن دهان هنگام وضوء)".
2- كندن، تراشيدن، و يا باريك كردن موى ابرو، كه به آن "نمص" گفته ميشود، چه براى زن و چه مرد، حرام ميباشد، و از گناهان كبيره بشمار ميرود، و طبق حديث صحيح كسى كه چنين كارى را ميكند ملعون هست، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "لعن الله الواشمات والمستوشمات والنامصات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله " ](روايت بخاري (5931) ومسلم (2125)[، يعنى: "خدا لعنت كرده است کسي که خال کوبي مي‌کند و آنکه خواهان خال کوبي کنند، و کسي که ابروها را باريک مي‌کند و آنكه خواهان باريک کردن آنهاست، و کسي که بين دندانها به منظور زيبايي فاصله ميافكند، اينها کساني هستند که آفرينش خدا را دگرگون مي‌کنند".
3- كندن موى بين دو ابرو اشكالى ندارد زيرا جزو ابرو بشمار نمآيد.
4- كوتاه كردن موى ابرو با قيجى جزو "نمص" (كندن ابرو) بحساب نميآيد، پس اگر موى ابرو بزرگ شود و به چشم اذيت برساند ميتواند آنرا با قيگى کمي كوتاه كند.
5- كوتاه كردن سبيل و يا تراشيدن آن در مردان واجب است.
6- تراشيدن ريش حرام ميباشد، ولى در كوتاه كردن آن، بعضى آنرا حرام و بعضى آنرا مباح ميدانند ولى كوتاه كردن ريش نبايد تا حدى باشد كه مانند تراشيدن باشد.
7- كوتاه كردن موى سر در زنان و مردان مباح ميباشد ولى در زنان نبايست به اندازه اى باشد كه شبيه مردان گردد وگرنه حرام ميباشد.
8- از بين بردن موى صورت زن اگر موجود باشد، به استثناى موى ابرو، جايز ميباشد زيرا موى صورت (بجز ابرو) در شأن زنان نيست.
9- در مواردى كه تراشيدن و يا كوتاه كردن مو در بدن انسان ذكر و دليلى از قرآن نشده باشد مانند موى دست و پا، زداييدن و يا از بين بردن آنها مباح ميباشد زيرا دليلى بر منع و يا مستحب بودن آن در شريعت وجود ندارد، اگر چه بعضى از علماء باز هم تراشيدن و يا از بين بردن اين موها آنرا حرام دانسته اند ولى قول آنها راجح نيست و قول راجح اينست كه از آنجاييكه خداوند دستورى را براى منع و يا مستحب بودن آن نازل نكرده است پس اين امر مباح ميباشد.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

عن ميمون بن مهران، قال: «ثلاث المؤمن والكافر فيهن سواء: الأمانة تؤديها إلى من ائتمنك عليه من مسلم وكافر، وبرا لوالدين، والعهد تفي به لمن عاهدت من مسلم أو كافر». میمون بن مهران رحمه الله فرمود: «سه چیز هستند که مؤمن و کافر در آن همسان هستند: بازگرداندن امانت به کسی که به تو اطمینان کرده حال چه او مسلمان باشد یا کافر، احسان نسبت به والدین، و وفای به عهد با کسی که با تو عهد بسته چه مسلمان باشد یا کافر». "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 21840
دیروز : 5614
بازدید کل: 8811999

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010