|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>گمان > انواع گمان
شماره مقاله : 9515 تعداد مشاهده : 669 تاریخ افزودن مقاله : 17/1/1390
|
در مورد گمان كردن به ديگران خداوند متعال ميفرمايد: " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ... " ﴿الحجرات: 12﴾ «اي كساني كه ايمان آوردهايد! از بسياري از گمانها بپرهيزيد هرآينه بعضي از گمانها گناه است» گمان، حد وسطي ميان علم يقيني و ميان شك يا وهم است. مراد آيه گمان بد زدن به اهل خير ميباشد اما در ارتباط با اهل بدي و فسق بايد گفت كه جايز است تا در مورد آنان همان گماني را بزنيم كه از اعمال آنان بر ما نمايان ميشود، پس گمان بد زدن در مورد كسي كه علايم و نشانههاي بدي در وي نمايان است، اشكالي ندارد لذا بركسي كه در باره وي گمان بد ميزند گناهي نيست تا آن گاه كه به مصداق گمان خويش سخن نگويد ولي اگر به مصداق آن سخن گفت و آن را برملا گردانيد، دراين صورت گنه كار است. اما گمان بد زدن در مورد كسي كه ظاهرش آراسته بهخير و صلاح است، جائز نيست. و پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: «إياكم والظن فإن الظن أكذب الحديث» " از گمان بپرهيزيد زيرا گمان دروغ ترين سخنهاست» (حديث صحيح) و بطور خلاصه گمان بر چند نوع است: 1 ـ گمان واجب يا آنچه كه بدان امر شده است: چون گمان نيك داشتن بهخداوند متعال و به مؤمنان. در حديث شريف قدسي آمده است: «أنا عند ظن عبدي بي: من نزد گمان بنده خود در حق خود هستم». همچنين در حديث صحیح آمده است که: «لا يموتن أحدكم إلا وهو يحسن الظن بالله» " هرگز يكي از شما نميرد، مگر اينكه به خداوند گمان نيك داشته باشد». 2 ـ گماني كه ممنوع يا حرام است: چون سوءظن نسبت به خداوند متعال، نسبت به اهل صلاح و نسبت به مسلمين پوشيده حالي كه ظاهر حال آنها بازتابگر نيكي و عدالتشان است. چنانكه در حديث شريف آمده است: «خداوند حرام كرده است از مسلمان خون وي را، آبروي وي را و اينكه به وي گمان بد زده شود». اما چنانكه گفتيم؛ سوءظن نسبت به كسي كه آشكارا مرتكب اعمال پليد ميشود، يا خود را در موضع شك و تهمت قرار ميدهد، حرام نيست. 3 ـ گماني كه مستحب است: مانند گمان نيك داشتن در حق برادر مسلمان و گمان بد داشتن در مورد كسي كه ظاهر حالش نشاندهنده فسق است. 4 ـ گمان مباح: همچون گمانه زدن در استنباط احكام شرعي فرعي عملي بهوسيله اجتهاد و عمل نمودن به گمان غالب در شكيات نماز ـ كه مثلا سه ركعت خوانده است يا چهار ركعت.
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|