Untitled Document
 
 
 
  2024 Nov 21

----

19/05/1446

----

1 آذر 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

از ابن مسعود روايت است که پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود: "الربا ثلاثة و سبعون بابا أيسرها مثل أن ينکح الرجل أمه" (روايت طبراني در الأوسط، و ألباني در صحيح الجامع 3537)، يعنى: "ربا هفتاد و سه دروازه است، ساده‌ترين صورت آن مانند اين است که مرد با مادرش زنا کند".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>تفسیر قرآن>سوره انشقاق > تفسیر سوره انشقاق از تفسیر راستین ترجمه تیسیر الکریم الرحمن

شماره مقاله : 9714              تعداد مشاهده : 329             تاریخ افزودن مقاله : 24/1/1390

تفسیر سوره إنشقاق


مکی و 25 آیه است.
بسم الله الرحمن الرحیم
آیه ی 15-1:
إِذَا السَّمَاء انشَقَّتْ چون آسمان شکافته شود ،
وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ و به فرمان ، پروردگارش گوش دهد و حق بود که چنین کند
وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ و چون زمین منبسط شود ،
وَأَلْقَتْ مَا فِیهَا وَتَخَلَّتْ و هر چه را که در درون دارد بیرون افکند و تهی گردد ،
وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ و به فرمان پروردگارش گوش دهد و حق بود که چنین کند.
یا أَیهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِیهِ ای انسان ، تو در راه پروردگارت رنج فراوان می کشی ، پس پاداش آن ، راخواهی دید
فَأَمَّا مَنْ أُوتِی كِتَابَهُ بِیمِینِهِهر کس که نامه اش را به دست راستش دهند ،
فَسَوْفَ یحَاسَبُ حِسَابًا یسِیرًا زودا که آسان از او حساب کشند ،
وَینقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا و شادمان نزد کسانش بازگردد
وَأَمَّا مَنْ أُوتِی كِتَابَهُ وَرَاء ظَهْرِهِاما هر کس که نامه اش از پشت سر داده شود ،
فَسَوْفَ یدْعُو ثُبُورًا زودا که بگوید : وای بر من که هلاک شدم
وَیصْلَى سَعِیرًا و به آتش افروخته در آید
إِنَّهُ كَانَ فِی أَهْلِهِ مَسْرُورًا او در دنیا نزد کسانش شادمان زیسته بود
إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن یحُورَ و می پنداشته است که هرگز باز نخواهد گشت
بَلَى إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِیرًا آری پروردگارش او را می دیده است.
خداوند با بیان آنچه در روز قیامت رخ می دهد و تغییراتی که در اجرام بزرگ روی می دهد می فرماید:« إِذَا السَّمَاء انشَقَّتْ» آن گاه که آسمان ها می شکافد و از همدیگر جدا می شود و ستارگان پخش و پراکنده می گردند و ماه و خورشید بی نور و تاریک می شوند.
« وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا» و به فرمان پروردگارش گوش فرا می دهد، « وَحُقَّتْ» و سزاوار چنین کاری هم می باشد، چو ن آسمان مسخّر و تحت تدبیر و فرمانروایی خداوند بزرگ است و هرچه به آن دستور دهد سرپیچی نمی کند و با فرمان خدا وند مخالفت نمی نماید.
« وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ» و هنگامی که زمین به لرزه و تکان در می آید و کوههای آن از بین می روند و نشانه ها و ساختمان هایی که روی آن هست نابود می گردند و خداوند آن را چون سفره پهن می کند و بسیار گسترده می گردد و همه مردم را با وجود اینکه خیلی زیاد هستند در خود جای می دهد، پس آن گاه زمین به میدانی صاف و هموار که هیچ فراز و نشیبی ندارد تبدیل می شود.
«وَأَلْقَتْ مَا فِیهَا وَتَخَلَّتْ» و در روز قیامت مردگان و خزانه هایی که در زمین است بیرون انداخته می شوند و زمین خالی می گردد. در آن روز در صور دمیده می شود ، آن گاه مردگان از گورها بیرون می آیند و گنج های زمین نیز بیرون می آید و چون توده ای بزرگ روی هم انباشته می شود و مردم آن ها را می بینند و حسرت می خورند که چرا برای به دست آوردن چنین چیزهایی از یکدیگر پیشی می گرفته اند.
« یا أَیهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» ای انسان! تو همواره به سوی خداوند رهسپاری و به اوامر و نواهی او عمل می کنی و خودت را با انجام خیر یا شر به سوی او نزدیک می کنی سپس در روز قیامت او را ملاقات خواهی کرد و پاداش همه کارها را خواهی دید. پس اگر خوشبخت باشی با فضل خود با تو رفتار خواهد کرد و اگر بدبخت باشی دادگرانه به تو سزا خواهد داد.
بنابراین تفصیل جزا را بیان کرد و فرمود کسی که نامه اعمالش به دست راستش داده شود و آنان اهل سعادت هستند با او حسابی ساده و آسان خواهد شد. و حساب آسان این است که بنده به گناهانش اعتراف می کند و گمان می برد که دیگر هلاک شده است اما خداوند می گوید گناهانت را در دنیا پوشاندم و امروز نیز می پوشانم.
« وَینقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا» و شادمان و مسرور به سوی خانواده اش در بهشت برمی گردد و شاد و مسرور است چون از عذاب نجات یافته و به پاداش دست یازیده است. اما کسی که نامه ی اعمالش به دست چپ وی از پشت سر داده شود از خواری و رسوایی و از زشتی کارهایی که در نامه اعالش ثبت شده و از آن توبه ننموده است هلاکت و نابودی خود را می طلبد.
« وَیصْلَى سَعِیرًا» آتش سوزان دوزخ او را از هر سو احاطه می کند و عذاب داده می شود. این بدان خاطر است که او در میان خ انواده خود شادمان بود و « ظَنَّ أَن لَّن یحُورَ» آری! به سوی پروردگارش برخواهد گشت و پروردگارش به او بینا بود. پس هیچ گاه او را بیهوده رها نخواهد کرد بلکه او را امرو نهی می کند. تا پاداش یا عذاب ببیند.
آیه ی 25-16:
فَلَا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ پس به شفق سوگند می خورم ،
وَاللَّیلِ وَمَا وَسَقَ و سوگند به شب و هر چه را فرو پوشد ،،
وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ و سوگند به ماه چون فروغش کامل شود ،
لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ که به حالی بعد از حال دیگر تحول خواهید یافت
فَمَا لَهُمْ لَا یؤْمِنُونَ چه می شودشان که ایمان نمی آورند ?
وَإِذَا قُرِئَ عَلَیهِمُ الْقُرْآنُ لَا یسْجُدُونَ و چون قرآن بر آنها خوانده شود سجده نمی کنند ?
بَلِ الَّذِینَ كَفَرُواْ یكَذِّبُونَ بلکه ، کافران تکذیب می کنند
وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا یوعُونَ و خدا به آنچه در دل دارند آگاه است
فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ پس آنان را به عذابی دردآور بشارت ده ،
إِلَّا الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیرُ مَمْنُونٍ مگر آنان که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند که پاداششان را پایانی نیست.
در این جا خداوند به نشانه های شب سوگند خورده است؛ به شفق که باقیمانده نور و روشنایی خورشید و آغازگر شب است. « وَاللَّیلِ وَمَا وَسَقَ» سوگند به شب و همه آنچه از حیوانات و غیره که فرا می گیرد. « وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ» سوگند به ماه چون کامل می شود. خداوند به ماه در حالت کامل بودنش قسم یاد می کند، زیرا در این حالت صورت و ظاهر آن از بقیه ی حالت هایش زیباتر است و منافعش نیز بیشتر است. و آنچه که بر آن قسم یاد شده عبارت است از « لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ» شما ای انسان ها! مراحل و حالات مختلفی را طی می کنید؛ از نطفه به خونی بسته و از خون بسته به تکه ای گوشت تبدیل می شوید تا این که روح در شما دمیده می گردد.
سپس دوران نوزادی و بعد دوران کودکی را پشت سر می گذرانید سپس به سن تکلیف و امر و نهی می رسید. و سپس خواهید مرد و بعد از مرگ زنده می شوید و سزا و جزای اعمال خود را خواهید دید. این مراحل مختلفی است که بر انسان می گذ رد و این مراحل دال بر این است که تنها خداوند معبود و یکتاست و او طبق حکمت و رحمت خویش به تدبیر بندگان می پردازد، و بنده نیازمند و ناتوان است و تحت تدبیر خداوندِ توانای مهربان قرار دارد.
با وجود این بسیاری از مردم ایمان نمی آورند و هنگامی که قرآن بر آنان خوانده شود کرنش نمی کنند و از اوامر و نواهی قرآن اطاعت نمی کنند. « بَلِ الَّذِینَ كَفَرُواْ یكَذِّبُونَ » بلکه کافران تکذیب می کنند. یعنی بعد از آن که حق برایشان روش شده است با آن مخالفت می کنند.
پس ایمان نیاوردن این ها و اطاعت نکردنشان از قرآن چیز عجیبی نیست چون کسی که حق را از روی عناد تکذیب می کند چاره ای برای هدایتش نیست.
« وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا یوعُونَ» و خداوند رازهایی را که ایشان پنهان می دارند بهتر می داند و به کارهای پنهان و آشکارشان آگاه است و آنان را به سزای اعمالشان می رساند. بنابراین فرمود:
« فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ» بشارت بدان جهت بشارت نامیده شده است چون آثار آن در پوست و چهره نمایان می گردد . این است حالت بیش تر مردم؛ قرآن را تکذیب می کنند و به آن ایمان نمی آورند.
« إِلَّا الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیرُ مَمْنُونٍ » اما برخی از مردم هستند که خداوند آن ها را هدایت کرده است. پس ایشان به خدا ایمان آورده و آنچه را که پیامبران آورده اند پذیرفته اند. پس ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند و ایشان پاداشی پایان ناپذیر دارند بلکه پاداش آن ها همیشگی است و آن چیزهایی است که هیچ چشمی تاکنون آن ها را ندیده و هیچ گوشی اخبار آن را نشنیده و تصّور آن به دل هیچ انسانی خطور نکرده است.
پایان تفسیر سوره انشقاق

تفسیر راستین (ترجمه تیسیر الکریم الرحمن)، تألیف:علامه شیخ عبدالرحمن بن ناصر السعدی «رحمه الله» متوفای 1376 هجری قمری (1334هجری شمسی)، ترجمه: محمد گل گمشادزهی

مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
islamwebpedia.com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام مالک نیز از موسیقی و از گوش دادن به آن نهی نموده است. وی در پاسخ به سوالی درباره غنا و نواختن آلات موسیقی گفت: "آیا عاقلی هم وجود دارد که غنا و موسیقی را حق بداند؟ این کارها را نزد ما فاسقان انجام می دهند" [تفسیر قرطبی]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 21185
دیروز : 5614
بازدید کل: 8811344

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010