|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>قرآن > اهمیت دادن به نوشتن قرآن توسط رسول خدا صلی الله علیه و سلم و اصحاب او و تابعین
شماره مقاله : 9901 تعداد مشاهده : 269 تاریخ افزودن مقاله : 31/1/1390
|
ازتاریخ و روایات معلوم میشود که رسول خدا(ص) و اصحاب او و همچنین تابعین بعدی به نوشتن قرآن اهمّیّت بسیار و فوقالعاده میدادند و هر وقت آیه و یا سورهای نازل میشد، فوری مینوشتند چنانکه در خبر آمده که چون «لایستوی القاعدون» نازل شد، رسول خدا(ص) فرمود به زید بن ثابت بگوئید بیاید و کاغذ و دوات بیاورد، پس به او فرمود بنویس. رسول خدا(ص) و اصحاب او از اوّل بعثت در این کار سعی داشتند چنانکه در اخبار آمده که عمر بن خطاب در اوائل بعثت رسول خدا(ص) چون شنید خواهرش مسلمان شده به حالت غضب به خانة او وارد شد، دید گوشهای از خانه صفحهایست و در آن از آیات قرآن سورة حدید نوشته شده، و صفحة دیگری دید که در آن سورة طه نوشته شده. معلوم میشود دراین کار جدّیّت داشتند. و حتّی کاتبان وحي و قاریان به این کار افتخار میکردند. هر کس کاغذ داشت در کاغذ و هر کس نداشت در کتف گوسفند و یا پوست آهو و یا برگ و یا سنگ صاف مینوشت. از آیة 7 سورة انعام: وَلَوْ نَزَّلْنَا عَلَيكَ كِتَابًا فِي قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيدِيهِمْ(الأنعام/7) معلوم میشود کاغذ در دسترس ایشان بوده، چون قرطاس به معنی کاغذ است و همچنین از آیة 91 همان سوره که فرموده: «تجعلونه قراطیس تبدونها و تخفون کثیراً». به هر حال آنقدر به کتابت و حفظ قرآن اهمیّت میدادند تا آنجا که آقای خوئی در ص 169 "تفسیرالبیان" مینویسد که؛ زنان مسلمه مهریّة خود را تعلیم و تعلّم سورة قرآن قرار میدادند. و معلمین صدر اسلام مواظب بودند که قرآنهای خود را مطابق قرآنی که به رسول خدا(ص) عرضه شده بود بنویسند، پس اگر قرآن عرضه شده در کلمهای تاء مستطیل داشت آنها مواظبت میکردند که مستطیل نوشته شود و اگر تاء مدوّر بود مواظبت میردند مدوّر نوشته شود. و مثلاً اگر بعد از واو جمع هر جا الف بود همه الف میگذاشتند. و بعد از واو مفرد الف نمیگذاشتند مگر جائیکه قرآن اصحاب اوّلیّه، الف داشته باشد، آنجا را مواظب بودند که الف داشته باشد. چنان سعی و کوشش در ضبط کمّیّت و کیفیّت آن داشتند که در هیچ کتابی چنین مواظبت نشده. چون حق تعالی وعده فرموده ﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ﴾: او خواست که چنین مواظبتی از قرآن بعمل آید، ناگفته نماند چه بسیار عوام و نفهمند بعضی از گویندگان مذهبی که میگویند این قرآنها اهمیت ندارد، زیرا کاغذ و مرکّب است و قرآن حقیقی خود رسول و یا خود امام است. اینان ندانستهاند که خود رسول خدا(ص) تابع همین قرآنهای کاغذی بود که روی کاغذ نوشته بودند، خدا به او فرمود: ( وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ)(الأعراف: 170) و خود رسول باید به همین قرآن ایمان آورد تا مصداق یؤمنون بالکتاب باشد. و کتاب إلهی عبارتست از همین قرآنها که روی کاغذها نوشته شده. همین گوینده که توهین به قرآن میکند و میگوید کاغذ و مرکّب است برود در دادگستری حضور دادستان و بگوید این کتاب قانون را دور بیندازید، زیرا کاغذ و مرکّب است او را زنجیری و زندانی خواهند کرد، و به او میفهمانند که هر قانونی در کاغذ و صفحات کتابست، نه در جای دیگر. حال ببینید چه قدر نادانست آن گویندة دشمن علی(ع) که مدّعی دوستی اوست و میگوید در جنگ صفّین چون معاویه قرآنها را سرنیزه کرد، علی(ع) فرمود: نعوذ بالله این قرآنها کاغذ ومرکب است! دروغ به این بزرگی را به آن امام نسبت میدهند، در حالیکه تمام مورّخین نوشتهاند حتّی در نهجالبلاغه موجود است که آن امام(ع) فرمود ما سزاوارتریم که بدعوت به قرآن لبّیک بگوئیم و اجابت کنیم. و تمام فقها و أئمّه(ع) فرمودهاند که هرکس به همین قرآنهای معمول در کاغذ و مرکب توهین کند، کافر و مرتدّ است و در هیچ تاریخی ذکر نشده که آن حضرت چنین توهین کرده باشد، بلکه حضرت فرمود: «نحن أحق بمتابعة القرآن» و ما از این دعوت به قرآن سرپیچ نیستیم. علی(ع) چنین میگوید، ولی مدّعیان دوستی او که دشمن اسلام و قرآنند چنان نسبتها باو بستهاند. و ما آن حضرت را از این تهمتها پاک خواهیم کرد. در ذیل عنوان «قرآن از نظر علی(ع)».
تفسیر تابشی از قرآن (جلد اول، دوم، سوم و چهارم)، تألیف: آیت الله العظمی سید ابوالفضل ابن الرضا برقعی قمی
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|