|
|
قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين». امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل». |
|
تاریخ اسلام>اشخاص>رفاعه بن زید جذامى رضی الله عنه > فرستادن وی به سوی قومش
شماره مقاله : 9931 تعداد مشاهده : 358 تاریخ افزودن مقاله : 1/2/1390
|
كتابه صلى الله عليه وسلم إلى بني جذامة
أخرج الطبراني عن عُمير بن مقبل الجُذامي عن أبيه قال: وفد رِفاعة بن زيد الجُذامي على رسول الله صلى الله عليه وسلم فكتب له كتاباً، وفيه: «من محمد رسول الله لرفاعة بن زيد: إني بعثته إلى قومه عامة ومن دخل فيهم، يدعوهم إِلى الله وإلى رسوله: فمن آمن ففي حزب الله وحزب رسوله، ومن أدبر فله أمان شهرين». فلما قدم على قومه أجابوه ــــ فذكر الحديث. قال الهيثمي : رواه الطبراني متصلاً هكذا، ومنقطعاً مختصراً عن ابن إسحاق، وفي المتصل جماعة لم أعرفهم، وإسنادهما إلى ابن إِسحاق جيد. انتهى. وأخرجه الأمويُّ في المغازي من طريق ابن إِسحاق من رواية عُمير بن معبد بن فلان الجذامي عن أبيه نحوه كما في الإِصابة.
نامه پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم براى بنى جذامه
طبرانى از عُمَیربن مُقبل جُذامى و او از پدرش روایت نموده، كه گفت: رفاعه بن زید جذامى نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم آمد، پیامبر صلی الله علیه و سلم برایش نامهاى نوشت كه در آن چنین آمده بود: (مِنْ مُحَمَّد رَسُولِاللَّهِ لِرَفَاعَه بن زید: اِنّىِ بُعْثِتْهُ اِلى قَومِهِ عَامَه وَ مَنْ دَخَلَ فِیهِم، یدْعُوْهُم اِلىاللَّهَ و اِلى رَسُولِه، فَمَنْ آمَنَ فَفِىْ حِزْبِاللَّهِ وَ حِزْبَ رَسُوْلِهِ، وَ مَنْ اَدْبَرَ فَلَهُ اَمَانُ شَهْرَین). «از محمّد رسول خدا براى رفاعه بن زید: من وى را براى قومش به شكل عام، و كسى كه شامل آنها مىشود فرستادم، او ایشان را به سوى خدا و به سوى رسولش دعوت مىكند، كسى كه ایمان آورد، وى در حزب خدا و حزب رسول اوست، كسى كه روى گردانید، براى وى به مدت دو ماه امان است.» چون موصوف نزد قومش رفت، دعوت او را پذیرفتند.... و حدیث را متذكر شده. هیثمى (310/5) مىگوید: طبرانى این را به این صورت متصل، و همچنان منقطع از ابن اسحاق به اختصار روایت نموده، در سند متصل وى گروهى است كه من آنها را نمىشناسم ولى اسناد هر دوى آنها تا ابن اسحاق جید است. این حدیث را اموى نیز درالمغازى از طریق ابن اسحاق از روایت عمیر بن معبد بن فلان جذامى از پدرش همانند این، چنانكه در الاصابه (441/3) آمده، روایت كرده است.
از کتاب: حیات صحابه، مؤلّف علّامه شیخ محمّد یوسف كاندهلوى، مترجم: مجیب الرّحمن (رحیمى)، جلد اول، به همراه تحقیق احادیث کتاب توسط:محمد احمد عیسی (به همراه حکم بر احادیث بر اساس تخریجات علامه آلبانی) مصدر: دائرة المعارف شبکه اسلامی IslamWebPedia.Com
|
بازگشت به ابتدای
صفحه
بازگشت به نتایج قبل
چاپ
این مقاله
ارسال مقاله به دوستان |
|
|
|
|
|