Untitled Document
 
 
 
  2018 Aug 14

----

02/12/1439

----

23 مرداد 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "أتى الله بعبد من عبيده يوم القيامة، قال: ماذا عملت لي في الدنيا؟ فقال: ما عملت لك يا رب مثقال ذرة في الدنيا أرجوك بها، قالها ثلاث مرات، قال العبد عند آخرها: يا رب، إنك أعطيتني فضل مال، وكنت رجلا أبايع الناس وكان من خلقي الجواز، فكنت أيسر على الموسر، وأنظر المعسر. قال: فيقول الله، عز وجل: أنا أحق من ييسر، ادخل الجنة" (متفق عليه)
«خداوند در روز قيامت بنده اى از بندگانش را مياورد و از او ميپرسد: تو در دنيا چكار كردى؟ او ميگويد: بارخدايا، من در دنيا به اندازه دانه خردلى هم براى تو كار خيرى نكرده ام كه امروزه اميد نجاتم باشد، و سه بار اين جمله را تكرار ميكند، ولى در آخر ميگويد: "اى پروردگار، به من مال زيادى داده بودى و با مردم تجارت ميكردم و رفتارم اين بود كه از آنها گذشت کنم، و بر توانگر آسان بگيرم و تنگدست را مهلت دهم. خداوند عز و جل به او ميگويد: من در آسان گرفتن از تو سزاوارترم، وارد بهشت شو».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>آب مطلق

شماره مقاله : 1              تعداد مشاهده : 1812             تاریخ افزودن مقاله : 25/4/1388

[در اصطلاح فقه] آبی ‌كه خالص باشد و چيزی به آن آمیخته نباشد، هم خود پاك است و هم پاك‌كننده‌ي چیزهای دیگر است‌. 
و انواع آن بشرح زیر است‌:  
1-آب باران و برف و تگرگ‌‌: این نوع آب پاك و پاك ‌كننده است‌. زیرا خداوند می‌فرماید: (وينزل عليكم من السماء ماء ليطهركم به)[1] [‌خداوند از آسمان آبی برای شما فرو فرستاد تا با آن شما را پاك سازد]‌‌.  
(وأنزلنا من السماء ماء طهورا)[2] [ما از آسمان آبی فرو فرستادیم كه پاك و پاك كننده است‌]‌‌.  
ابوهریره‌ رضي الله عنه گوید:  
پیامبر صلي الله عليه و سلم هر وقت در نماز تكبیرة ‌الاحرام را می‌گفت قبل از قرائت (‌فاتحه‌) اندكی سكوت می‌كرد. گفتم‌: ای پیامبر خدای - پدر و مادرم بفدایت باد - در این مدت سكوت بین تكبیر و قرائت چه می‌گوئی‌؟ فرمود، می‌گویم‌:  
(أقول اللهم باعد بيني وبين خطاياي كما باعدت بين المشرق والمغرب، اللهم نقني من خطاياي كما ينقى الثوب الابيض من الدنس، اللهم اغسلني من خطاياي بالثلج والماء والبرد)[3]
[‌خداوندا باندازه‌ي فاصله بین مشرق و مغرب مرا از گناهانم دور ساز. خداوندا آن چنان‌ كه لباس سفید از چرك شسته و پاكیزه می‌شود، مرا از گناهانم پاكیزه ‌گردان‌. خداوندا مرا از گناهانم بشوی با آب برف و باران و تگرك‌]‌‌. 
2-‌آب دریا‌: ابوهریره‌ رضي الله عنه گوید: مردی از پیامبر صلي الله عليه و سلم سوال‌ كرد و گفت‌: ای رسول خدا، ما به سفر دریا می‌رویم و با خود كمی آب برمی‌داریم‌، اگر با آن وضو بگیريم، تشنه می‌مانیم‌، آیا با آب دریا وضو بگیریم‌؟ پیامبر صلي الله عليه و سلم گفت: (هو الطهور ماؤه، الحل ميتته)[4] [‌آب دریا پاك و پاك‌كننده است و مردار دریا حلال است‌]‌، پنج نفر از اصحاب حدیث این روایت را نقل ‌كرده‌اند. و ترمذی ‌گفته است‌: این حدیث «‌حسن‌» و «‌صحیح‌» است‌، و از محمد پسر اسماعیل بخاری درباره‌ي این حدیث پرسیدم‌، گفت‌: حدیثی است «‌صحیح‌»‌.
٣-‌آب زمزم‌: زیرا علی‌ رضي الله عنه روایت كرده است‌: (أن رسول الله صلى الله عليه وسلم دعا بسجل من ماء زمزم فشرب منه وتوضأ) [‌پیامبر صلي الله عليه و سلم سطلي از آب زمزم خواست‌، و از آن نوشید و وضو گرفت‌]‌‌. بروایت امام احمد.
٤-‌آبی ‌كه بسبب زیاد ماندن یا بسبب محلش یا با آمیختن به چیزی‌ كه غالباً، از آن جدا نیست مانند خزه و علف هرزه و برگ درختان‌، تغییر كرده باشد، باتفاق نظر علماء‌، آب مطلق شامل این نوع آب نیز می‌شود. و این بدان علت است‌ كه بطور كلی آنچه را كه بدان آب ‌گویند، بدون قید دیگری پیش یا بدنبال آن بیاورند، آب مطلق است‌، و در نتیجه پاك و پاك‌كننده است و می‌توان بدان طهارت ‌كرد، خداوند گوید: (فلم تجدوا ماء فتيمموا)[5] [‌... و آب (‌برای غسل یا وضو) نیافتید با خاك پاك ‌تيمم كنید ...]‌‌.

(به نقل از ترجمه فقه السنه)

 

زيرنويس‌ها:

[1] سورة الانفال آية: 11.
[2] سورة الفرقان آية 48.
[3] ‌بغیر از ترمذی همه‌ي اصحاب حدیث این روایت را نقل ‌كرده‌اند. «مؤ‌لف‌»  
[4] ‌پيامبر صلي الله عليه و سلم در جوا‌ب نگفت‌: «‌نعم‌، آری‌»‌، تا حكم با علت آ‌ن همرا‌ه باشد كه پاكی آنست و حكم دیگری را ‌كه از آن سوا‌ل نكرده بود بدان افزو‌د كه عبارت است از حلا‌ل بودن مردار دریا، و ‌این شيوه زيباترین شيوه ‌فتوی ا‌ست‌. «‌مولف‌»  
[5] سورة المائدة بعض الاية 6.

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام ابن قیم رحمه الله فرمودند: «هر جا در قرآن از عبدی مدح و تمجید شده است بخاطر ثمره ‏علم (او) بوده است، و هر جایی که در قرآن عبدی مورد ذم و سرزنش قرار گرفته به دلیل ثمره ‏جهل (او) بوده است».‏ (مفتاح السعادة 1/ 108).‏

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 10962
دیروز : 6186
بازدید کل: 9391242

تعداد کل اعضا : 614

تعداد کل مقالات : 11212

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010