Untitled Document
 
 
 
  2019 Aug 18

----

16/12/1440

----

27 مرداد 1398

 

تبلیغات

حدیث

 

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

«حق الله على العباد أن يعبدوه، ولا يشركوا به شيئاً، وحق العباد على الله أن لا يعذب من لا يشرك به شيئاً».
 حق خدا بر بندگانش این است که او را پرستش کنند، و هیچ چیز را شریک او قرار ندهند، و حق بندگان بر خداوند این است که کسی را که چیزی را شریک او قرار نمی‌دهد، عذاب ندهد.

 متفق علیه، صحیح بخاری 5/2312 حدیث (5912)، وصحیح مسلم 1/58 حدیث (30).

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>رمضان > حکم روزه شخصی که به خاطر تأخیر در موعد خوردن دارو دچار مرضی می شود

شماره مقاله : 10689              تعداد مشاهده : 584             تاریخ افزودن مقاله : 21/5/1390

من بیماری دارم به پزشک مراجعه کردم و ایشان قرص هایی به من داد که تا مدت پنج سال آنها را مصرف کنم، و هر دوازده ساعت باید یک قرص بخورم، حال در ماه رمضان که بعضی از روزها بیشتر از پانزده ساعت طول می کشد چکار کنم، چرا که اگر یک ساعت از وقت مقرر دیرتر قرص بخورم مرضم عودت می کند؟

 

الحمدلله،

علامه عبدالعزیز ابن باز رحمه الله در پاسخ به این سوال گفت:

«خداوند جل وعلا می فرماید: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ» التغابن/16، یعنی: پس تا جایی که مى‏توانيد تقواى الهى پيشه کنيد.

اگر مریض بخاطر تاخیر در موعد خوردن دارو دچار مرض شود پس ایرادی ندارد که افطار کند، هرگاه روز دراز و طولانی بود مثلا پانزده ساعت به طول کشید، ایرادی ندارد قرصی که تجویز شده خورده شود، و (روزه) با خوردن آن می شکند، و این روز باید قضا شود، پس قرص خورده شود و بعداً باید (بقیه روز از خوردن و آشامیدن) امساک شود و آنروز هم قضا شود، زیرا افطار به دلیل (ضرورت خوردن) آن قرص بوده، و بعد از خوردن آن باید امساک شود و آنروز قضا گردد، اما اگر امکان تاخیر در خوردن قرص وجود دارد و بر او مشقتی وارد نمی شود، در اینصورت لازمست که خوردن قرص را تا وقت شب به تاخیر انداخت. ولی اگر نمی تواند ایرادی ندارد، و می تواند آنروز را در روزهای کوتاه (سال) قضا کند، که در روزهای سرد سال طول روز از دوازده ساعت کمتر است».

سماحة الشيخ عبد العزيز بن باز رحمه الله

‏"فتاوى نور على الدرب" (3/1228) .‏

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com

 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام ابوحنیفه نعمان ‌بن ثابت رحمه الله فرموده است: «لایحلّ لأحدٍ أن یأخذ بقولنا مالم یعلم من أین أخذناه» (برای احدی جایز نخواهد بود که سخن ما را بدون اینکه بداند ما آن را کجا گرفته‌ایم، بپذیرد). ابن عبدالبر در «الانتقاء فی فضائل الثلاثه الفقهاء» (145)، ابن قیم در «اعلام الموقعین» (2/309) و ابن عابدین در «حاشیه» «البحر الرائق» (6/293) و شعرانی در «المیزان» (1/55)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 759
دیروز : 3492
بازدید کل: 10788432

تعداد کل اعضا : 617

تعداد کل مقالات : 11224

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010