Untitled Document
 
 
 
  2019 Jun 17

----

13/10/1440

----

27 خرداد 1398

 

تبلیغات

حدیث

 

 

رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود:
«الْيَسيرُ مِنَ الرِّياءِ شِرْكٌ، وَمَنْ عادَى أَوْلِياءَ الله فَقَدْ بارَزَ الله بِالْمُحارَبَةِ إِنَّ الله يُحِبُّ الأَبْرارَ الأَتْقِياءِ الأَخْفِياءِ الَّذِينَ إِنْ غابُوا لَمْ يُفْتَقَدُوا، وَإِنْ حَضَرُوا لَمْ يُعْرَفُوا، قُلُوبُهُمْ مَصَابِيحُ الْهُدَى، يَخْرُجُونَ مِنْ كُلِّ غَبْراءَ مُظْلِمَةٍ».
ریاء کمش هم شرک است، و هر کس با دوستان خدا دشمنی کند با خدا ابراز جنگ کرده است، همانا خداوند نیکوکاران پرهیزگار پنهانکار را دوست دارد، کسانی که وقتی غائب شوند ناپدید نمی‌گردند، و وقتی در میان ما باشند ناشناخته‌اند. قلب‌های آنان چراغ‌های هدایتی است که از (فضاهای) غبارآلود تاریک بیرون می‌آیند (و می‌درخشند).
مستدرک حاکم 1/44 حدیث (4)، و 3/303 حديث (5182)، 4/364 حديث (7933)، وسنن ابن ماجه 2/1320 حديث (3989)، وسه معجم طبرانی، ومسند شهاب و غیره.

 

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>سجده ‌شكر

شماره مقاله : 163              تعداد مشاهده : 1236             تاریخ افزودن مقاله : 15/5/1388

[اصطلاح فقهي]
بنا به مذهب جمهور علماء براي ‌كسي‌ كه نعمتي خوشحال‌ كننده‌اي به وي مي‌رسد، يا تجديد مي‌گردد، يا بلائي از وي رفع مي‌شود، سجده شكر و سپاسگزاري از خداوند مستحب است‌. از ابوبكر روايت است كه‌: ‌“‌پيامبر صلي الله عليه و سلم هر وقت‌ كاري خوشحال ‌كننده برايش پيش مي‌آمد يا مژده آن را به وي مي‌دادند، فورا براي خداوند سجده شكر مي‌گزارد و به سجده مي‌افتاد“‌. به روايت ابوداود و ابن ماجه و ترمذي ‌كه آن را ‌“‌حسن‌“ دانسته است‌. بيهقي با اسناد و بشرط بخاري روايت كرده است ‌كه‌: علي بن ابي‌طالب از يمن خبر مسلمان شدن قبيله ‌“‌همدان‌“ را، براي پيامبر صلي الله عليه و سلم نوشت‌، چون پيامبر صلي الله عليه و سلم آن را شنيد، فورا به سجده افتاد، سپس سر از سجده برداشت و گفت‌: السلام علي همدان‌، السلام علي همدان‌“‌. از عبدالرحمن بن عوف روايت است ‌كه‌: پيامبر صلي الله عليه و سلم بيرون رفت‌، من او را دنبال ‌كردم تا اينكه داخل نخلستاني شد و به سجده افتاد و آنقدر سجده او طول‌ كشيد،‌كه من نگران شدم‌، مبادا كه وفات ‌كرده باشد، لذا پيش رفتم و نگاه مي‌كردم‌،‌ كه سر از سجده برداشت و فرمود: ما لك يا عبد الرحمن؟ [‌چيت شده اي عبدالرحمن‌؟‌]‌"‌، من نگراني خود را به وي عرض‌ كردم‌، او فرمود: " إن جبريل عليه السلام قال لي: ألا أبشرك؟ إن الله عزوجل يقول لك: من صلى عليك صليت عليه، ومن سلم عليك سلمت عليه، فسجدت لله عز وجل شكرا [‌جبريل درود خدا بر وي باد به من ‌گفت‌: به تو مژده ندهم‌؟ همانا خداي بزرگ به تو مي‌گويد: هر كس بر تو درود و سلام بفرستد، من بروي درود و سلام مي‌فرستم لذا براي خداي بزرگ سجده شكر گزاردم‌]"‌. به روايت احمد و حاكم ‌كه او آن را بشرط شيخين ‌“‌صحيح‌“ دانسته و گفته است درباره سجده شكر حديثي صحيحتر از اين حديث را سراغ ندارم‌. بخاري روايت ‌كرده ‌كه كعب بن مالك چون خبر پذيرفتن توبه‌اش را از جانب خداوند، به وي دادند، سجده شكر بر‌د. و احمد گفته است ‌كه‌: علي بن ابي‌طالب چون جسد ‌“‌ذوالثديه‌“ را در ميان كشتگان خوارج يافت سجده شكر برد، و سعيد بن منصور گفته است‌: چون ابوبكر خبر قتل مسيلمه كذاب را شيد سجده شكربرد.
سجده شكر مستلزم سجده نماز است يعني در ضمن نماز قصد سجده شكر 
مي‌شود و بعضي ‌گفته‌اند نيازي به سجده نماز نيست چه سجده شكر نماز نيست‌، پس سجده نماز شرط آن نيست‌. در ‌“‌فتح العلام‌“ ‌گفته است‌: اين سخن قريب به ثواب است‌. شوكاني‌ گفته است‌: از احاديث مربوط به سجده شكر، بر نمي‌آيد كه براي آن وضو و پاكي جامه و پاكي محل سجده‌، شرط باشد. امام يحيي (‌بن زيد) و ابوطالب نيز چنين راي دارند و همچنين در آن احاديث اشاره به تكبير هم نشده است‌. و در “‌البحر‌“ آمده است ‌كه تكبير لازم است‌. امام يحيي ‌گفته است‌: باتفاق آراء در نماز سجده شكر صورت نمي‌گيرد، چه سجده شكر، از توابع نماز نيست يعني سجده شكر بدون نمازگزارده مي‌شود.
 

 
به نقل از:
فقه السنه ، تأليف سيد سابق، مترجم محمود ابراهيمي، تهران، ناشر مردم‌سالاري، دوم 1387.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

صحابي پيامبر (صلي الله عليه و سلم) عبد الله بن مسعود (رضي الله عنه) گفته ‏است: «ولو ترکتم سنة نبيکم للظللتم»‏ ‏«اگر سنت پيامبرتان را رها کنيد، گمراه مي شويد».( مسلم)‏

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 4591
دیروز : 1599
بازدید کل: 10641281

تعداد کل اعضا : 617

تعداد کل مقالات : 11224

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010