Untitled Document
 
 
 
  2024 Apr 18

----

09/10/1445

----

30 فروردين 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:
"إيَّاكُمْ والجُلُوسِ في الطُّرُقَات"، قَالُوا: يَارَسُول اللَّه مالَنَا مِنْ مجالِسِنا بُد: نَتَحَدَّثُ فيها. فَقالَ رسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: "فإذا أبَيْتُمْ إلاَّ المجْلِس، فأَعْطُوا الطَّرِيقَ حَقَّهُ"، قَالُوا: ومَا حَقُّ الطَّرِيق يَارَسُولَ اللَّه؟ قَال: "غَضَّ البصر، وكَفُّ الأذَى ، وردُّ السَّلام، والأمْرُ بِالمَعْرُوفِ والنَّهىُ عنِ المُنْكَرِ" (متفقٌ عليه)
يعنى: "از نشستن در راهها بپرهيزيد"، گفتند: يا رسول الله صلي الله عليه وسلم ما چاره اى از اين نشستن هايمان نداريم که در آن صحبت مي کنيم. رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود: "پس هرگاه ناگزير از نشستن شده ايد، حق راه را بدهيد"، گفتند: حق راه چيست، يا رسول الله صلي الله عليه وسلم؟ فرمود: "پوشيدن چشم، خود داري از اذيت و آزار و جواب دادن سلام و امر به کارهاي پسنديده و نهي از کارهاي بد".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>مسائل قرآنی و حدیث>قرآن > دنیا از نظر دیگران و قرآن

شماره مقاله : 1732              تعداد مشاهده : 337             تاریخ افزودن مقاله : 14/3/1389

دنیا از نظر دیگران و قرآن

 

استاد فرید وجدی 

 

همه ی فیلسوفان و شاعران و دانشمندان، دنیا را کوچک شمرده و شکایت کرده اند که پر از آفات و بلا و حسرت است؛ هیچ گونه خوشی در آن نیست که با ناراحتی همراه نباشد ؛ هر لذتی دردی را به دنبال دارد؛ با حال هیچ کسی اعم از پادشاه و عالم و جاهل سازگار نیست؛ اما با این وصف عده ای اعم از ثروتمند و فقیر، عالم و جاهل، مسلمان و کافر هر چند در نکوهش دنیا اتفاق دارند، سخت به آن چسبیده و غرق در طمع رسیدن به آرزوهای دنیوی شده اند. این امر روز به روز موجب افزایش برخوردها، مبارزه ها و به وجود آمدن شر و فسادهایی می شود، که بیش از پیش بر بی ارزشی و ناراحتی زندگی می افزاید. اغلب مردم در اوضاعی نابسامان و متناقض به سر می برند. عده ی دیگری که دنیا را شناخته اند از آن دوری نموده و تنها به چیزهایی که سد رمقی کند و ضروریات زندگی را برطرف سازد قناعت کرده اند. البته هر چند دسته ی اول در رسیدن به دنیا افراط می کنند ولی دسته ی دوم هم که راه تفریط را می پیمایند، خواه نا خواه تحت سیطره و تسلط دسته ی اول واقع می شوند، چون دنیا از آن قدرتمندان است و قدرت و تسلط به وسیله ی مادیات به دست می آید. اسلام که آمد، مردم به این دو دسته تقسیم شده بودند، لذا برای بازگردانیدن دسته ی اول به راه راست با اندرزهای عبرت انگیز آنها را مورد خطاب قرار داد تا از افراط و زیاده روی در عشق و علاقه به دنیا دست بردارند و بی ارزشی و حقارت دنیا را به آنان گوشزد کرد و فرمود:
(مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا مَتَاعُ الْغُرُورِ ) آل عمران/185
« نیست زندگی دنیا جز سرمایه ی فریب».
(الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا لَعِبٌ وَلَهْوٌ )انعام/32
« زندگی دنیا جز لهو و لعب چیزی نیست».
(حَتَّى إِذَا أَخَذَتِ الأرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا)یونس/24
(تا زمانی که زمین زیبایی خود را گرفته و مزین می گردد اهل آن مطمئن می شوند که می توانند از آن بهره مند گردند ناگهان در شب یا روز فرمان خدا می رسد و آنان را طوری درو می کند مثل اینکه اصلا" نبوده اند).
و :
(وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الأرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ ) کهف/45
(زندگی دنیا را برای آنها به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم و به وسیله ی آن گیاهان زمین سبز می شوند و درهم فرو می روند اما بعد از مدتی می خشکند و باد آنها را به هر سو پراکنده می کند).
همراه این آیات شریفه که برای تعدیل روحیهی دنیاپرستان نازل می شد، آیات دیگری اصول و شرایط صحیح بهره برداری از مادیات را روشن می ساخت و مسلمانان را تشویق می کرد تا مبادا به واسطه ی فقر مادی تحت تسلط و اسارت ملت های دیگر قرار گیرند. خداوند متعال در این مورد می فرماید:
(وَلا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا ) قصص/77
(سهمی که در دنیا داری فراموش مکن).
خداوند مالی را که در راه حق به کار گرفته می شود، خیر می نامد.
(إِنْ تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ ...) بقره/180
( اگر مالی از خود به جای گذاشت وصیت... ).
مال فضل و کرم الهی است و می فرماید:
(فَانْتَشِرُوا فِي الأرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ...) جمعه/10
( آن گاه به دنبال کارتان در زمین پراکنده شوید و از فضل و کرم خدا (مال) به دست آورید).
البته مالی جزو کرم و رحم خدا است که از راه حلال کسب شده باشد و مالی که با ظلم و قطع صله ی رحم و سایر راههای نامشروع به دست آید نه تنها فضل و کرم خدا نیست بلکه موجب غضب خدا می گردد.
با دستورات و حکمتهای الهی، قرآن قلب مؤمنان را با دو خصلت بسیار عالی و ارزشمند آشنا و تربیت نمود: یکی واگذار کردن کار دنیا به کسانی که عاشق و شیفته ی آن هستند؛ دیگری کسب چیزها و انجام کارهایی است که برای زندگی و رهایی از تسلط و اسارت دیگران ضرورت دارد. هیچ دینی را نمی بینم که توانسته باشد این مسئله را با این شیوه ی درست حل کرده باشد و دنیا را به عنوان وسیله معرفی نماید نه هدف اصلی و ضمنا" هیچکدام را از نظر دور نداشته باشد. مسلمانان صدر اسلام این دو خصلت را در زندگی و رفتار خود نشان دادند و بر اساس آن تمدن و حکومت فاضله ای را بنیان نهادند، که عادلانه ترین حکومتها بود و خداوند درباره آن می فرماید:
(كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ ) ال عمران/110
( شما بهترین امتی هستید که در میان مردم ظاهر شده اید).
قرآن لذایذ جسمانی را در حد اعتدال که برای بقای وجود لازم است و مقتضای طبیعت است حرام نکرده و استفاده از ازراق طیبه را منع ننموده است.
(قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ) اعراف/32
( بگو چه کسی زینت هایی را که خدا برای بندگانش آفریده و رزقهای پاکیزه را حرام نموده است).
حرام، ارتکاب فساد و گناه ظاهر و پنهان است؛ حرام آن است که در مورد ذات الله قول باطل گفته می شود؛ حرام چیزی است که باعث نابودی شخصیت انسانی باشد.
(قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ) اعراف/33
( بگو پروردگار من گناههای ظاهر و پنهانی را حرام کرده است).
روشن است که قرآن، انسان را از پیشرفت مادی و تمدن برحذر نداشته ولی تمدنی را در نظر گرفته که فضایل اخلاقی و اعتقاد به روحانیت و معنویات همانند توجه به متقضیات جسمی در آن وجود داشته باشد. سلف صادق با پیروی از قرآن، جامعه ای به وجود آوردند که هر چند نمی توانم بگویم همان است که قرآن نقشه ی آن را ترسیم کرده است اما به مراتب از تمدنی که اروپاییان به آن افتخار دارند سازگارتر، بهتر و دارای فضایل بیشتری است؛ البته منظور از تمدن، پیشرفت صنعتی نیست؛ بلکه منظور روح عمومی و احساس صداقت، پاکی، عدالت و ایثاری است که جامعه را به سوی پیشرفت و حرکت بر راه راست و توسل به عوامل ترقی هدایت می کند؛ ارزشهای واقعی و اخلاقی را مورد توجه قرار می دهد و انگیزه ها و عواطف را تقویت می نماید.
تمدنی که به وسیله ی مسلمانان صدر اسلام به این نحو پایه گذاری شده به مراتب از تمدن مادی که روح معنویت را از بین برده و هرگز نمی تواند با هداف عالیه ی انسانی سازگار باشد بهتر است؛ حتی دانشمندان و فلاسفه اروپایی خود نیز به این حقیقت اعتراف کرده اند.
--------------------------------------------------------
از کتاب: نقش قرآن در هدایت انسان
تألیف: فرید وجدی
ترجمه : ابوبکر حسن زاده
انتشارات : نشر احسان




 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

 کلام امام محمد غزالی رحمه الله:  اگر نفس را از انجام برخی مباحات منع نکنی، در انجام محرمات طمع خواهد کرد و جسور خواهد شد. (در محضر غزالی، مؤلف: صالح احمد الشامی، مترجم: جهانگیر ولدبیگی)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1452
دیروز : 6572
بازدید کل: 6574818

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010